خوش آمدید

سلام دوست عزیز به وبلاگ مهندس های صنایع خوش آمدی

لطفا حتما درباره پست هایی که اینجا هست نظر بده..........

خوسحالم میکنی

نمایشگاه

هشتمین نمایشگاه بین المللی صنعت

صنایع کارگاهی ماشین آلات و تجهیزات وابسته

19 ال 22 آذرماه 92

ساعات بازدید 15 الی 21

محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی

سلام اطلاع همه دوستانی که پیگیری کلاس های نقشه کشی رو انجام میدادن میرسونم جلسه اول این درس با تدریس این حقیر  روز شنبه مورخ 13 مهرماه برقرار خواهد بود برای اطلاعات بیشتر به دفتر سرپرستی مراجعه کنید.

جیگ و فیکسچر

وسایل نگهدارنده ای هستند که به کمک آنها می توان قطعات مشابه هم را (سری)با دقت مورد نیاز تولید یا ماشین کاری نمود و بندها از نظر عمل کرد بسیار به هم شباهت دارد به طوری که اغلب اشتباه نامیده می شود تفاوت این دو در در نحوی هدایت ابزار برشی به طرف قطعه کار است.

ادامه نوشته

فرانشیز چیست؟ و حقوق قراردادی آن کدام است؟

قرارداد فرانشيز چيست؟

در نگاه حقوق‌ دانان، فرانشيز به سه دسته صنعتي، توزيعي  و خدماتي  تقسيم مي‌ گردد. در فرانشيز صنعتي، امتيازگيرنده کالاي خاصي را بر طبق دستورالعمل‌ هاي امتيازدهنده توليد مي‌ نمايد و آن‌ها را تحت حقوق مالکيت فکري امتيازدهنده به فروش مي‌ رساند

ادامه نوشته

امکان سنجی طرح های صنعتی

آشنایی با مقوله مطالعات امکان سنجی و ارزیابی بخش بازار پروژه های صنعتی برای من نتیجه یک تصادف بود ! هر چند که به واسطه همین تصادف و علاقمندی به ا ین شاخه کاربردی به ظاهر ناشناخته در علم اقتصاد، سرنوشت ، همکاری در بانک صنعت و معدن را برایم رقم زد . از آنجا که در محافل علمی و آکادمیک دانشگاههای داخلی ایران در رشته اقتصاد هیچ نوع سبقه ای در ارتباط با ارزیابی بازار پروژه های صنعتی نیافته بودم، طبیعتاً هم انند سایر دانش آموختگان رشته اقتصاد ( در همه مقاطع تحصیلی )، تنها سر فصل ارزیابی طرحهارا در دامنه محدود ارزیابی شاخص های اقتصادی و مالی (…, IRR , NPV ) جستجو می کردم . لیکن در بانک صنعت و معدن که به عنوان یک بانک تخصصی با سابقه ای بیش از 40 سال فعالیت در امر صنعت ، بر پایه رهنمودهای سازمان های بین المللی و با هدف توسعه بخش صنعتی بنا نهاده شده بود ، برای اولین بار با چارچوب منسجم و قانونمند ارزیابی پروژه های صنعتی ( امکان سنجی طرح ) ،که متشکل از سه بخش بازار ، فنی و مالی است ، آشنا شدم.

چارچوب تدوین گزارش امکان سنجی طرحهای صنعتی در بانک صنعت و معدن ، ملهم از رهنمودهای پیشنهادی سازمانهای بین المللی ( نظیر بانک جهانی و یونیدو )، است که در طول 40 سال گذشته با روش سینه به سینه و برگزاری دوره های آموزش داخلی این بانک ، نسل به نسل به کارشناسان تخصصی هر یک از بخشهای بازار، فنی ومالی آموزش داده شده است و بر این اساس فرآیند تصمیم گیری در خصوص اعطای تسهیلات به طرحهای صنعتی به صورت یک مکانیزم منسجم و هدفمند تاکنون تداوم یافته است.

اعتقاد و اصالت دادن به بدنه کارشناسی و استقلال رای کارشناسان از یکسو و حساسیت ویژه مدیران ارشد بانک در جهت ارزیابی دقیق و علمی پروژه های صنعتی (خصوصاً در بخش بازار)، از سوی دیگر موجب گردید تا با جدیت و تلاش بیشتر در اندیشه ارتقاء کیفی گزارشات ارزیابی بازار صنایع مختلف و در نهایت ارتقاء جایگاه این نوع مطالعات برآیم و در این خصوص از همان ابتدا سه سئوال اساسی را در ذهن خود پروراندم؟

اول آنکه چگونه می توان چارچوب کلی روش انجام مطالعات بازار در بانک را که شالوده اصلی آن ملهم از تفکرات حاکم و ناظر بر اقتصاد جهانی در دو دهه 1960 و 1970 میلادی ، بوده و بر حمایت از استراتژی جانشین واردات بنا شده بود، با تحولات اخیر جهانی همساز نمود ؟ به عبارت دیگر رهنمودهای جدید سازمان های بین المللی در این خصوص به چه نحوی تدوین یافته است؟

دوم آنکه با توجه به ساختار متفاوت بازار درکشورهای مختلف و تفاوت ماهوی اقتصاد کشورهای در حال توسعه از یکسو واز سوی دیگر وجود تنگناها و محدود یت های گوناگونی که در تجربه انجام مطالعه بازار صنایع با آن مواجه بوده ام ( نظیر دستیابی به اطلاعات آمارو غیره )، چگونه می توان الگویی متناسب با شرایط بازار در اقتصاد وصنعت ایران طراحی نمود ؟

سوم با درنظر داشتن آموخته های تئوریک دانشگاهی و ابزارهای توانمند ع لم اقتصاد در تحلیل و گروهبندی بازارها و پیش بینی روندهای آتی و غیره ، چگونه می توان تحلیل مناسبتری از وضعیت آتی صنایع مختلف ارائه کرد؟ به عبارت دیگر آیا در عمل امکان کاربردی نمودن مباحث تئوریک علم اقتصاد، در بخش مطالعات بازار،
وجود دارد؟

کوشیدم تا در طول سالیان گذشته ، با بهره گیری از تجربیات حاصل از انجام مطالعات امکان سنجی در بخش بازار بیش از 80 پروژه صنعتی ، ره آورد ابزارهای تئوریک علم اقتصاد را با دانشی که در ارتباط عملی و تجربی با صنعتگران کسب کرده بودم ، پیوند زنم و تلاش نمایم تا در تدوین هر یک از گزارشات امکان سنجی بازار صنایع مختلف ، چشم انداز مناسبی را با رعایت چارچوب رهنمودهای سازمان های بین المللی و همچنین توجه به
ساختار صنعت و بازار ایران، ارائه نمایم.

منبع:آی ای بی

بی سوادی

مهندسای عزیز از اونجا که ما سواد کلاس شش نهضت مشروطه مان یاری نمیکنه. اینه که نشد نظر سنجی را به جای مناسب منتقل کنیم... زیر آخرین پست صفحه اصلی  نظرسنجی را ملاحظه کنید

الوعده وفا !!

و اما پاسخ سوال تیرچه های بتنی :

برای تقویت تیرهای بتنی میله های فولادی را  (گه گاه هم چدنی) به فواصل کم در بتن جای میدهند. وقتی یک عضو کاملا بتنی تحت کوپل خمشی مثبت(سقف ها را در نظر بگیرید) قرار میگیرد زیر سطح خنثی ان ترک بر میدارد (زیرا این قسمت تحت کشش است و مقاومت بتن در برابر کشش بسیار ضعیف است)اما در تیرهای بتنی تقویت شده بار کششی به طور کامل توسط فولاد تحمل میشود از طرف دیگر تراز بالای سطح خنثی تحت فشار قرار میگیرد و بتن به خوبی میتواند بار فشاری را تحمل کند (بنابر این تیر بتنی تقویت شده ترک بر نمیدارد)

 برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به مکانیک مواد انتشارات متفکران

طنزنامه ی مدیریتی

اونور دنیا : یک کارمند ساده ممکن است سه سال بعد مدیر شود.
اینور دنیا : یک کارمند ساده، سه سال بعد همان کارمند ساده است، در حالیکه مدیرش سه بار عوض شده.

 

اونور دنیا : اگر بخواهند از دانش و تجربه کسی حداکثر استفاده را بکنند، او را مشاور مدیریت می کنند.
اینور دنیا : اگر بخواهند از کسی هیچ استفاده ای نکنند، او را مشاور مدیریت می کنند.

 

اونور دنیا : اگر کسی از کار برکنار شود، عذرخواهی می کند و حتی ممکن است محاکمه شود.
اینور دنیا : اگر کسی از کار برکنار شود، طی مراسم باشکوهی از او تقدیر می شود و پست مدیریت جدید می گیرد.

 

اونور دنیا : مدیران به صورت مستقل استخدام و برکنار می شوند، ولی به صورت گروهی و هماهنگ کار می کنند.
اینور دنیا : مدیران به صورت مستقل و غیرهماهنگ کارمی کنند، ولی به صورت گروهی استخدام و برکنار می شوند.

 

اونور دنیا : برای استخدام مدیر، در روزنامه آگهی می دهند و با برخی مصاحبه می کنند.
اینور دنیا : برای استخدام مدیر، به فرد مورد نظر تلفن می کنند.

 

اونور دنیا : زمان پایان کار یک مدیر و شروع کار مدیر بعدی از قبل مشخص است.
اینور دنیا : مدیران در همان روز حکم مدیریت یا برکناریشان را می گیرند.

 

اونور دنیا : همه می دانند درآمد قانونی یک مدیر زیاد است.
اینور دنیا : مدیران انسان های ساده زیستی هستند که درآمدشان به کسی ربطی ندارد.

 

اونور دنیا : برای مدیریت، سابقه کار مفید و لیاقت لازم است.
اینور دنیا : برای مدیریت، مورد اعتماد بودن کفایت می کند.

 

اونور دنیا : مدیر فعال ترین فرد سازمان است با مشغله فراوان.
اینور دنیا : مدیر کم کارترین فرد سازمان است با مشاغل فراوان.

 

مدعیان مهندسی!!!!!!

رو این سوال حتما فکر کنین و حتما پاسختون را برام بفرستید؟

* چرا در تیرچه های بتنی از الیاف (میله های چدن یا فولا) استفاده میشه؟ 

لطفا پاسختون توجیه علمی موضوع باشه

پاسخ سوال رو یک ماه بعد از تاریخ پست مشاهده کنید