گیاهان دارویی
پزشکی

دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۰۰
مرجع : خبر آنلاین
غیر از ورزش، تغذیه مناسب و ترک سیگار، راه‌های جالب و موثری برای پیشگیری از حمله قلبی وجود دارد؛ راه‌هایی که شاید کمی هم عجیب باشند، مثل خوردن شکلات تلخ!
به گزارش افکارنیوز، غیر از ورزش، تغذیه مناسب و ترک سیگار، راه‌های جالب و موثری برای پیشگیری از حمله قلبی وجود دارد؛ راه‌هایی که شاید کمی هم عجیب باشند، مثل خوردن شکلات تلخ!

۱. دور از بزرگراه‌ها زندگی کنید

بر اساس مطالعه‌ای که در مورد ارتباط سر و صدای ترافیک و بیماری قلبی انجام شده و نتایج آن در یورو پین هارت ژورنال منتشر شده، صدای بوق خودروها و ماشین‌های غول‌پیکر پر سر و صدا، می‌توانند به رگ‌های خونی شما آسیب برسانند. نتایج به دست آمده از بیش از ۵۱ هزار دانمارکی، نشان می‌دهد که هر ۱۰ دسی‌بل افزایش در صدا، ریسک سکته قلبی را تا ۱۴ درصد بالا می‌برد و برای افراد بالای ۶۵ سال، این میزان افزایش در صدا، به ۲۷ درصد افزایش خطر منجر می‌شود.

اما چرا؟ در معرض سر و صدای زیاد بودن،‌ احتمالا سطح هورمون‌های استرس را در بدن بالا می‌برد و فشار خون را افزایش می‌دهد که در نتیجه، خطر حمله قلبی بیشتر می‌شود.

۲. به اندازه کافی بخوابید، نه زیاد و نه کم

زیاد خوابیدن و کم خوابیدن، هر دو می‌تواند برای قلب شما مضر باشد. بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه یورو پین هارت ژورنال منتشر ‌شده، در مقایسه با افرادی که ۷ تا ۸ ساعت در شب می‌خوابند، افرادی که شب‌ها ۶ ساعت یا کم‌تر می‌خوابند، ۴۸ درصد بیشتر با خطر بیماری‌های قلبی مواجه می‌شوند و ۱۵ درصد بیشتر ممکن است حمله قلبی را تجربه کنند یا حتی بر اثر آن جان خود را از دست بدهند.

چنانکه محققان می‌گویند، وقتی چشم‌ها برای مدت زمان کمی بسته باشند، فشار خون و کلسترول بالا می‌رود و افراد، در معرض ابتلا به چاقی یا دیابت نوع دو قرار می‌گیرند.

همچنین خواب زیاد هم برای قلب دردسر ساز است. کسانی که هر شب ۹ ساعت یا بیشتر می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که ۷تا ۸ ساعت می‌خوابند، ۴۱ درصد بیشتر در معرض تجربه بیماری‌های قلبی یا مرگ بر اثر آن قرار دارند.

۳. مراقب نوشابه‌های رژیمی باشید

یک مطالعه‌ روی ۲۵۶۴ شرکت‌کننده نشان می‌دهد افرادی که هر روز نوشابه رژیمی می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که اصلا سراغ این نوشیدنی‌ها نمی‌روند، ۴۸ درصد بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و سکته هستند. حتی وقتی دیگر مولفه‌های موثر احتمالی،‌ مانند ابتلا به سندرم مربوط به متابولیسم یا سابقه بیماری قلبی کنترل شدند، ‌باز هم همین نتیجه به دست آمد.

البته این مطالعات فقط همایندی و همبستگی را نشان می‌دهند و معلوم نیست که رابطه علت و معلولی در کار باشد. برای رسیدن به نتیجه قطعی، مطالعات بیشتری مورد نیاز است؛ با این حال،‌ دانستنش بد نیست!

۴. شکلات تلخ بخورید

برخی مطالعات نشان داده‌اند که خوردن شکلات تلخ، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و نیز سکته را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای روی ۴۴ هزار شرکت‌کننده نشان می‌دهد افرادی که هر هفته شکلات تلخ می‌خورند، ۲۲ درصد کمتر از افرادی که اصلا شکلات نمی‌خورند، در معرض چنین بیماری‌هایی هستند.

مطالعه دیگری نشان داده افرادی که در روز مقدار کمی شکلات تلخ می‌خورند (حدود ۶ ۷ گرم در روز) دارای مقدار کمتری از نوعی پروتئین در خون خود هستند که با التهاب مرتبط است.

همچنین سایر مطالعات نشان می‌دهند که مصرف شکلات، فشار خون را پایین می‌آورد، از تشکیل پلاک در رگ‌ها جلوگیری می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد.

اما چرا شکلات این همه مفید است؟ به گفته محققین، فواید شکلات از فلاونوئیدها است؛ ترکیباتی در شکلات که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. این ترکیب‌ها در شکلات تلخ به وفور وجود دارند. همچنین شکلات تلخ به بازداری آنزیم a.c.e کمک می‌کند که در تنظیم جریان خون سهم دارد. غیر فعال‌سازی آنزیم a.c.e، فشار خون را کاهش می‌دهد و برخی از داروهای فشار خون به طور خاص همین آنزیم را نشانه می‌روند.



نوشته شده در تاريخ دوشنبه نوزدهم فروردین ۱۳۹۲ توسط آخاله از منابع دیگر


 

شارژ ایرانسل

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا

دانلود

دانلود