اولین معتاد تلویزیون/ حال و روز آتقی آیینه عبرت

سرنخ نوشت:

زمانی که سریال آیینه عبرت پخش می‌شد اعتیاد در کشور شیوع پیدا کرده بود و کارگردان‌ها به این فکر افتاده بودند که با انجام کار فرهنگی اعتیاد را ریشه‌کن کنند. آن زمان نه درمان درست و حسابی ای برای ترک اعتیاد وجود داشت نه کلاس‌ها گروه درمانی مثل انجمن معتادان گمنام، تولد دوباره و... متولد شده بودند چشم مردم به تلویزیون بود و چند روزنامه‌ای که درمی‌آمد. سریال آینه عبرت اینطور شروع می‌شد زمانی که تیتراژ بالا می‌آمد، مردی مچاله شده از درد را روی یک صفحه سیاه می‌دیدیم که اسامی بازیگران در ادامه آن می‌‌آمد. «آینه عبرت» واقعاً آینه عبرت بود برای کسانی که آن زمان مواد مخدر مصرف می‌کردند. انتهای داستان تمام انسان‌های معتاد در آن سریال تباهی بود.

اولین معتاد تلویزیون
«آینه عبرت» زمانی شروع شد که تا قبل از آن ما در تلویزیون خودمان آدم معتاد وافور به دست ندیده بودیم. تمام خلاف‌ها به سیگار ختم می‌شد و دعواهای خیابانی.

محسن شاه‌محمدی با ساخت سریال آینه عبرت برای اولین‌بار اعتیاد و بلاهایی که ممکن است به سر بشر بیاورد را به نمایش گذشت و جواد گلپایگانی در بازی بی‌نظیرش توانست ته خط اعتیاد را بخوبی نشان دهد.
آتقی تمام شد
بعد از پایان پخش سریال هفت ساله آینه عبرت، جواد گلپایگانی را همه دوست داشتند و حتی کسانی که پای تلویزیون ننشسته بودند می‌دانستند او کیست. آتقی، پیر، معتاد و زشت بود ولی اینها باعث نشد که خصائل انسانی‌اش را از دست بدهد. او در تمام قصه یک رفیق، یک همسر یک پدر خوب باقی ماند و حتی توانست تماشاگر را به این حسرت برساند که ای کاش آتقی این موجود دوست‌داشتنی هرگز معتاد نبود.
بعد از گذشت چند ماه از پایان این سریال، دیگر نه کسی از او حرفی زد و نه در سریالی او دیدیم. همه خبرگزاری‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و دیگر رسانه‌ها در مناسبت‌های مختلف از هنرمندانی که سال‌هاست از انها خبری نیست یاد می‌کنند. اما در این سال‌ها کمتر کسی از «جواد گلپایگانی» بازیگر نقش «آتقی» خبر گرفت و همین باعث شد او از خاطرات برود.

 

نحیف و آزرده
طرح پیدا کردن جواد گلپایگانی و گفت‌وگو با او، به سه سال قبل برمی‌گردد. اما هر بار تصمیم می‌گرفتم و او را پیدا کنیم، همه چیز به بن‌بست ختم می‌شد و تمام تیرها به سنگ می‌خورد. بالاخره هفته قبل بود که برای پیدا کردن گلپایگانی راهی زندان اوین شدیم.

از قبل می‌دانستیم سال‌هاست که به دلیل عدم توانایی پرداخت دیه در زندان است با گرفتن مجوزهای لازم راهی زندان شدیم.
بالاخره بعد از چند روز پیگیری مداوم توانستیم او را پیدا کنیم. موضوع مصاحبه را با گلپایگانی در میان گذاشتیم در همان روز قرار مصاحبه‌مان جور شد. به همراه بچه‌های تحریریه متظر بودیم تا آتقی را بعد از سال‌ها ببینیم. تصورمان از آتقی چیز دیگری بود. اما آتقی‌ای که در تحریریه وارد شد دیگر مثل سابق نبود. شاید می‌گویید خب سن و سالش بالا رفته و نمی‌تواند مثل گذشته باشد، اما بحث سن و سال نیست. او دیگر شیطنت‌های آتقی را ندارد.

 

عشق به بازیگری
سر صحبت را از سن و سال و وضعیت خانوادگی‌اش باز می‌کنیم. حرف زدن راجع به مشکلاتی که او این سال‌ها پشت‌سر گذاشته است آزرده‌خاطرش می‌کند
«متولد 26 اسفند 1329 هستم. سال 55 زمانی که 25 سالگی‌ام را پشت‌سر گذاشتم ازدواج کردم. حاصل ازدواج من یک پسر و دو دختر است. یکی از دخترهایم ازدواج کرده و نوه کوچکی دارم که عشق من است»
هنوز باگذشت این همه سال‌ عاشق دنیای سینماست و می‌گوید اگر از او دعوت به همکاری کنند حاضر است دوباره فعالیتش را در سینما از سر بگیرد.
من از سال 50 در سینما تهیه‌کنندگی کرده‌ام. در کارنامه بازیگری‌ام کارهای مثل نقطه ضعف، عصیانگر و... را دارم و بنابراین طبیعی است که دوست دارم دوباره وارد این کار شوم. اولین بار که قرار شد بازی کنم. کارگردان گفت: حالا که تهیه‌کننده کار هستی و از بازیگری هم خوشت می‌آید بیا بازی کن. تو استعدادش را داری و موفق می‌شوی. همانجا بود که برای اولین بازیگری را شروع کردم.
گلپایگانی از طریق دوستی‌ای که با محمود دینی (بازیگر شخصیت علی در سریال آینه عبرت) داشت برای بازی در این سریال دعوت شدن: «من عاشق بازیگری بودم. این را همه دوستان می‌دانستند.
یک روز محمود دینی قراری با من گذاشت و نزد من آمد. آن روز به من گفت می‌خواهیم یک سریال بسازیم که یکی از شخصیت‌هایش یک مرد معتاد مسن است. فکر می‌کنم تو بتوانی از عهده ایفای این نقش برآیی.
آتقی اول قرار نبود. اینقدر پررنگ باشد تا اینکه کار پخش شد و همه استقبال کردند. به این شکل بود که من پای ثابت آن سریال شدم و هفت و هشت سال به همراه گروه در کنار هم کار کردیم. مجوز این سریال را ستاد مبارزه با مواد مخدر داده بود و وارد شدن به این حوزه جذابیت خاصی داشت. درآوردن نقش آتقی قطعاً‌نیاز به تمرین‌های زیادی داشت به تصور کشیدن مردی که پیژامه می‌پوشد و کنار علاالدین‌اش می‌نشیند و مواد مصرف می‌کند قطعاً کار راحتی نیست: «کار هنرمند این است که بتواند هر نقشی که به او پیشنهاد می‌شود را بازی کند. من هم بازیگر بودم و دلم می‌خواست در این زمینه پیشرفت کنم. همین بود که بازی در این نقش را قبول کردم. برای اینکه به نقش بیشتر نزدیک شوم با کسانی که اعتیاد داشتند صحبت می‌کردم و حرکاتشان را می‌دیدم. دنیای اغلب آنها شبیه به هم بود و این موضوع کار را برای من راحت‌تر می‌کرد.

یک تصادف زندگی‌ام را خراب کرد
هرچند به‌ نظر می‌رسد که جواد گلپایگانی بعد از آینه عبرت کل از نظرها محو شد اما او بعد از آن هم در عرصه سینما فعال بود. بعد از آینه عبرت فیلم آقای شانس را با اکبر عبدی کار کردم اما بعد از آن مشکلاتی به وجود آمد که مسیر زندگی‌ام کلاً عوض شد.
دلیل کناره‌گیری این مرد از سینما اتفاقی بود که در یک روز تلخ برایش رخ داد و سال‌های سال او را درگیر کرد. او داستان آن حادثه تلخ را اینطور تعریف می‌کند.
سال 80 سفری به اصفهان داشتم. زمانی که در حال برگشت به تهران بودم ناگهان یک عابر پرید جلوی ماشین من و بعد از تصادف متأسفانه فوت شد. از همان موقع به بعد زندگی‌ام تغییر کرد. همه‌چیز به هم ریخت و نتوانستم خودم را از مشکلات رها کنم. براثر این اتفاق هنرمندی که سال‌های سال در تلویزیون و سینما تهیه‌کنندگی کرده بود برای پرداخت دیه با مشکل روبه‌رو شد. آن موقع دیه‌ای که برای من تعیین شد. 60 میلیون بود اما الان 126 میلیون تومان شده است اما من توانایی پرداختنش را نداشتم و مجبور شدم مدتی را در حبس باشم. حالا 12 سال از آن حادثه می‌گذرد و خانواده مقتول باتوجه به وضعیتی که گلپایگانی داشت، تصمیم گرفتند رضایت بدهند.
سختی‌های زندان باعث شده او به تباه شدن عمر 12 ساله‌اش فکر نکند و تنها از این خوشحال باشد که می‌تواند از این به بعد در آزادی زندگی کند.

پایین شهر لوکیشن ما بود
بعد از مرور این روزهای سخت از گلپایگانی می‌خواهم درباره سریال آینه عبرت حرف بزند اینکه کجا تصویربرداری می‌شد و چه خاطراتی از آن دوران دارد: چون آن زمان افرادی که در پایین شهر زندگی می‌کردند بیشتر درگیر مواد بودند لوکیشن‌های اصلی‌مان را محله‌هایی مثل آب منگل، کوچه طاقی‌ها، پاچنار و کوچه آب‌اناری‌ها در آن زمان تشکیل می‌دادند. بعد از مدتی که داستان سریال به بحث قاچاق رسیده ما هم لوکیشن‌ها را به نقاط بالای شهر انتقال دادیم. او تجربه حضور در زندان قصر را هم دارد. زمانی که سریال آینه عبرت پخش می‌شد آنها برای تصویربرداری راهی زندان قصر می‌شدند ما در زندان قصر مستقر بودیم. مأمورانی که در آنجا حضور داشتند و بینندگان در فیلم می‌دیدند اغلب واقعی بودند کارگردان و تهیه‌کننده دوست نداشتند این مکان‌ها را بسازند چرا که فکر می‌:ردیم تأثیرش از بین می‌رود. آن زمان با زندانیانی که در زندان قصر بودند. دوران خوبی داشتیم، آنها به ما می‌گفتند بهتر است درد جامعه را بیشتر نشان دهید. آن موقع‌ها این‌طور نبود که هرکس یک موبایل داشته باشد و از ما فیلم و عکس بگیرد از ته سلول‌شان یک دوربین کوچک درمی‌آوردند و عکاسی‌شان شروع می‌شد.

دیالوگ‌ها از خودم بود
به یاد آوردن خاطرات گذشته برای او کمی سخت است اما جالب است بدانید اغلب دیالوگ‌هایی که او در این سریال بیان کرده است، بداهه بوده و خود به خود زبان آورده. «لهجه‌ای که آتقی داشت را خودم درآوردم. دیالوگ‌هایش را هم خودم می‌گفتم چون به نظرم این کاراکتر کمی شیطنت‌آمیر و بی‌فکر رفتار می‌کرد و همین مسئله او را خاص کرده بود و نیاز نبود حتماً از روی فیلمنامه‌ای که دستم می‌دادند دیالوگ بگویم و نقشم را بازی کنم. از او می‌خواهیم چند تا از دیالوگ‌هایی که به خاطر دارد را برایمان بگوید کمی فکر می‌کند و می‌گوید: به‌نظرم بهترین دیالوگم این بود که یک‌بار در صحنه‌ای پلیس می‌خواست مرا بگیرد به او گفتم: «شما برین ما خودمون می‌آییم» یک صحنه دیگر داشتیم که مأموران دنبال من بودند من هم افتادم توی حوض. بعد که آمدند دستگیر کنند گفتم: «اینجا دیگه به شما مربوط نمی‌شه برین بگین نیروی دریایی بیاد» این دیالوگ‌ها را خیلی دوست دارم.

والدین معتاد زندگی را تباه می‌کنند
آخرین خاطره‌ای که گلپایگانی از آن با ما حرف می‌زند خاطره تلخی است. از او می‌پرسیم کسی از شما نمی‌پرسید که واقعاً معتاد هستید؟ او در جواب لبخندی می‌زند و می‌گوید: «چرا اتفاقاً همه می‌پرسیدند. یکی از بچه‌هایم به خاطر این مسئله مدرسه‌اش را عوض کرد.
مدیران مدرسه و دانش‌آموزان به او می‌گفتند پدرت معتاد است و این برایش گران تمام شد. مجبور بودم هر دو سه ماه یکبار آزمایش خون بدهم، جوابش را بردام و ببرم مدرسه تا آنها خیالشان راحت شود که من اعتیاد ندارم.
او هم بالاخره یک سال بعد از آنکه امتحاناتش را داد دیگر به آن مدرسه نرفت و مدرسه‌اش را عوض کردیم.»
شاید این مسئله برای من که بازیگر بودم و می‌توانستم مشکل را حل کنم هضمش راحت باشد. اما شما یک درصد فکر کنید کودکی واقعاً والدین معتاد داشته باشد او چطور می‌خواهد بین هم‌سن و سال‌های خودش سربلند کند و درس بخواند این مسئله همیشه مرا ناراحت می‌کند.
گلایه‌ای که از تلویزیون دارم این است که چرا باتوجه به درخواست مردم تلویزیون این سریال را پخش نمی‌کند و نمی‌گذارد که آینه‌ای برای عبرت کسانی شود که هنوز اعتیاد قسمت عمده‌ای زندگی آنهاست.

57301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    واقعا چه خاطراتی با اق تقی داشتیم یادش بخیر همه بودند و در کنار هم. ای بابا علی جون... خدا پشت و پناهش باشه.
    • علی خان IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      117 4
      واقعا یادش بخیر چه خاطرات شیرین و جذابی داشتیم خیلی دلم براشون تنگ شده خدا یارو یاورش
    • فرزاد A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      10 3
      خدا پشت پناه مسئولين امر باشه . تا وقتي كه كسي رو ميبينيم ازش تعريف ميكينيم ولي وقته محو ميشه9 اصلا كسي نيست بگه راستي فلاني ديگه خبري ازش نيست البته اين رسم روزگار و آدماهاي اين زمونه ست.
  • fahim A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    146 4
    سلام من خیلی کوچیک بودم اما همیشه اعضای خانواده از این سریال خاطرات خوبی رو تعریف می کنند. مخصوصا اسم آتقی رو خیلی شنیدم .
  • م A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    181 4
    مرسی خبرآنلاین این مصاحبه خیلی حال داد (به جز مشکلات زندانی که برای ایشون پیش اومده) برد منو به خاطرات سالهایی که پاکتر و انسان تر بودیم
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    حيفه. دوباره ازش استفاده كنين. يه حس نوستالزيكي هم به ادم ميده!
  • msaeid22 EU ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    139 3
    اوشینم خوب بود پدر سالار همشون خوب بودن الان رو نگاه نکنین سریالا ابکی شده تازه امکانت اون موقه با الان هم بماند.
    • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      9 2
      ولی هیچ کدام به "خانواده دکتر ارنست "نمی رسه .بل و سباستین هم بد نبود
  • عبدالرضا IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    142 3
    فیلم بسیار پرخاطره و ماندگار.زنده باشید
  • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    40 3
    جالبه من تو خونه ی خودمون میترسیدم این سریال و نگاه کنم و می رفتم خونه عموم خیلی راحت نگاه می کردم!!
  • امین GB ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    129 3
    چه خوب بود که یک عکس جدیدش رو نشون میداید.
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    101 3
    یادش بخیر داشتن یک تلوزیون رنگی یکی از بزرگترین آرزوهای آن روزگار من بود
  • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    41 2
    یادش بخیر یادمه یه جا که گدفته بودنشون میگفت: شادق بابا کی آژادمون میکنن؟
  • مرزبان A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    3 0
    یادمه اون روزها بچه ها اگهی ترحیم براش درست کرده بودن روش نوشته بودن اوشت ÷ایدار
  • بی نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    39 2
    یادش بخیر.. علی! بابا منو تنها نزاری. میان میبردم ها...
  • سعید A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    14 0
    یاداون روزها بخیر... خیلی خاطرات برامون زنده شدن
  • محمد A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    29 0
    یاد بازی ایشون بخیر.ولی من موندم چرا اونموقع که این حادثه برا ایشون اتفاق افتاد چرا هیچ خبر رسانی نشد تا دوازده سال از عمرشون رو تو زندان بگذرونن؟ مطمئنا خیلیا بودن که بی منت به کمک ایشون بیان.
  • بیدگل A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    2 0
    خیلی چاکرشیم
  • amin A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    7 0
    واقعا حق آ تقی نبود این بلا سرش بیاد و هیچ کس اطلاعی نده ، مطمئن باشید خبر میدادن مردم چند روزه دیه را جور میکردن ، اینهمه استعداد 12 سال حرام شد
  • من A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    2 0
    حس عجیبیه ,من دو سه روز بود بهش فکر می کردم حالا شماره گزارش زدید از ایشون !!!
  • بی نام EU ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    3 0
    یادش به خیر...عجب سریالی بود...با دیدن همین عکس کوچک کلی خاطرات اون دوران برام زنده شد...یادش به خیر شایعه شده بود که محمود دینی(بازیگر نقش علی)برادر یکی از خواننده های لوس انجلسی(شهرام شب پره)هست!!اخرش هم ما نفهمیدیم واقعا برادرش بود یا نه!!
  • بی نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    11 0
    خيلي بي انصافيد يه فرا خوان مي گذاستيد مردم كمك مي كردن تا 12 سال از زندگيشو تو زندان نگذراند! يادش بخير خدايي خيييييييييييييييييييييييييييلي با حال بود!!!!!!!!!!!!!!111111
  • حمید IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    9 0
    یادش بخیر یکی از دیالوگ هاش این بود که می گفت"شِدای پاترول میاد"
  • m A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    2 0
    محمود ديني كجاست؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    2 2
    ما که سنمون قد نمیده به اینا...
  • علی محمد شیخ سفلی A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    2 0
    واقعا محمود دینی بازیگر به نامی بود من متولد آبان 63 هستم اونموقع ها لحظه شماری میکردم بازی محمود دینی یا علی آینه عبرت ببینم چون تکرار نداشت الان خیلی دوست دارم محمود دینی ببینم بدونم چیکار میکنه واقعا بازیهاش معرکه بود
  • بی نام A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 0
    كلى ياد گذشته ها رو زنده كرد انشاالله كه در شبكه تماشا تكرار اين سريال عبرت اموز رو ببينيم ارزوى سلامتى براى ايشون و خانواده ايشون كه اين همه سال از بودن پدر دركنارشان محروم بودن را دارم
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    4 0
    همون ۱۴ سال پیش چرا اطلاع رسانی نشد تا این بنده خدا از زندان در بیاد؟بعدش هر ساله به مناسبت اعیاد اسلامی کلی‌ زندانی عفو میگیرن، چرا واسه این آقا اقدامی نشد؟ تو این مملکت طرف با باندش در طول ۸ سال ۶۰۰ میلیارد دلار را حیف و میل کردن که میشد باهاش کشور را آبادتر از دبی کرد و الان دارن راست راست واسه خودشون می‌گردن، قوّه قضائیه هم که چشمشو عمدا بسته، اونوقت امثال این آقا بایست بخاطر مشکل مالی‌ ۱۴ سال عمرشون تو زندان بره