کباب یک غذای ایرانیست که امتیاز بهترین طبخ آن در دست همشهریهای گلپایگانیست.کباب گلپایگان اینروزها مثل یک مارک تجاری درآمده و بعضی از مغازه ها از این نام در شهرهای مختلف ایران ازجمله تهران هم استفاده میکنند تا مشتری بیشتری جلب کنند. اما باید اعتراف کنم هرگز مزه کبابی را که یک مغازه غیر معروف در گلپایگان خورده ام را با کبابی با نام گلپایگانی هرچند معروف بوده و صف طولانی داشته باشد عوض نمیکنم.

در پایتخت به مغازه های بسیاری برمیخوریم که از عنوان کبابی گلپایگانی استفاده میکنند و روزانه مردم زیادی به خاطر نام آن و یا به جهت داشتن خاطره‏ی خوردن یک کباب در شهرمان به آنجا مراجعه میکنند ولی حقیقتاً اما آیا مزه و طعم این کبابها با کبابهای گلپایگان یکیست؟ آیا هرکه آخاله بود میتواند صاحب یک کبابی آنهم با کیفیت اصلی آن باشد؟ آیا کباب گلپایگان هم مثل مرغ کنتاکیست که فرمول داشته باشد و اصولاً آیا روش طبخ آنست که این کباب را نامی کرده است؟

شاید تا کنون نام کبابی گلپایگانی ، زیر پل چوبی را شنیده باشید و تعریفهایی که از آن میکردند و نام ماندگار این کبابی در ذهن قدیمیهای تهران همیشه ماندنیست اما باید گفت اگرچه مدیریت بسیار خوب ایشان در اداره مغازه اش ستودنی بوده است اما باز هم کباب ، آن کباب اصل نمیشده است.

تحقیقات و تاریخ این غذا نشان داده است که همه چیز و مهمتر از همه آب و هوای خاص گلپایگان به گونه ایست که اگر چه گوشت پرورش یافته در این شهر با کیفیت بالایی است  اما اقلیم این منطقه خوردن این غذا را میطلبد و انسان در این شرایط آب و هوایی با خوردن این غذای مطبوع لذت میبرد.

اینروزها که فصل گردش در طبیعت زیبای گلپایگان است میتوان گفت کبابیهای این شهر میزبان گردشگرانی هستند که شاید از گلپایگان فقط نام کباب آن را شنیده باشند.