گیاهان دارویی
پزشکی

 

در ايران علاوه بر چاي معمولي، انواع و اقسام چاي‌ها و دمنوش‌هاي گياهي و طبيعي وجود دارد كه نه تنها جنبه دارويي دارند بلكه مي‌توانند احتمال ابتلا به بسياري از بيماري‌ها را براي هميشه به صفر برسانند.
برترین مجله اینترنتی ایران
مجله سیب سبز: همه ما دلايل متعدد و قابل قبولي براي لذت بردن از يك فنجان چاي داغ داريم به ويژه آنكه بخواهيم لذت نوشيدن يك فنجان چاي را در روزهاي سرد و باراني پاييز توصيف كنيم. برخي از ما نوشيدن چاي را ساده‌ترين و خوشمزه‌ترين راه براي رفع خستگي و تجديد قواي جسماني مي‌دانيم، برخي از نوشيدن چاي در كنار شومينه و بخاري به عنوان لذت‌بخش‌ترين رخداد پاييزي و زمستاني ياد مي‌كنند اما نبايد از ياد ببريم كه در ايران علاوه بر چاي معمولي، انواع و اقسام چاي‌ها و دمنوش‌هاي گياهي و طبيعي وجود دارد كه نه تنها جنبه دارويي دارند بلكه مي‌توانند احتمال ابتلا به بسياري از بيماري‌ها و اختلال‌هاي جسمي را براي هميشه به صفر برسانند. براي آشنايي‌ بيشتر با اين دمنوش‌هاي طبيعي با ما همراه باشيد.

آبريزش بيني كلافه‌تان مي‌كند؟

يكي از ساده‌ترين روش‌هاي طبيعي براي پيشگيري و بهبود روند درمان آبريزش بيني و حساسيت‌هاي فصل پاييز نوشيدن چاي گشنيز است. براي پيشگيري از ابتلا به آبريزش بيني با سرد شدن هوا توصيه مي‌كنيم در طول روز دست كم يك فنجان چاي گشنيز بنوشيد و اگر با تغييرات دمايي هوا در پاييز دچار عطسه، آبريزش بيني و چشم وحساسيت شديد، روزانه 2 فنجان چاي گشنيز بنوشيد و روند درمان خود را تسريع كنيد. براي تهيه اين دمنوش مي‌توانيد به شيوه تهيه چاي پوست« به » مراجعه كنيد، با اين تفاوت كه دمنوش گشنيز را بعد از آماده شدن بايد با صافي ريز صاف كنيد. اين دمنوش را مي‌توانيد با تكه كوچكي نبات شيرين بنوشيد تا اندكي مزه آن دلنشين‌تر شود.



سرفه‌هاي خشك آزارتان مي‌دهد؟

افراد زيادي با شروع فصل پاييز و سردشدن تدريجي هوا خس‌خس سينه و سرفه‌هاي خشك را تجربه مي‌كنند؛ سرفه‌هايي كه به مرور زمان دردناك مي‌شود و در روند زندگي و كار آنها اختلال ايجاد مي‌كند. اگر شما هم در اين گروه قرار داريد و به دنبال چاره‌اي براي پيشگيري هستيد توصيه مي‌كنيم با شروع ماه مهر چاي پوست «به»  را به برنامه غذايي روزانه‌تان اضافه كنيد. مي‌توانيد اين چاي را جايگزين چاي معمولي كنيد. مهم اين است كه دست كم روزي يك‌ فنجان از اين چاي بنوشيد. نوشيدن اين دمنوش گياهي بعد از فراغت از كار روزانه مي‌تواند تسكين‌بخش و آرامش‌بخش باشد.

روش تهيه: پوست به را به همان روشي كه چاي معمولي رادم مي‌كنيد، با حرارت ملايم آماده كنيد و مراقب باشيد كه پيش از جوشيدن آن را از روي حرارت برداريد.

اگر سرماخوردگي زود سراغ‌تان مي‌آيد

نوشیدن چای آویشن همزمان با آغاز فصل پاييز نه تنها مي‌تواند مقاومت بدن را در برابر ويروس سرماخوردگي و آنفلوآنزاي فصلي بيشتر كند بلكه مي‌تواند روند درمان سرماخوردگي را نيز تسريع كند. در برخي از متون طب سنتي به خواص نوشيدن دمنوش آويشن براي كنترل ميزان قند خون به عنوان يك درمان جانبي نيز اشاره شده است.

روش تهيه : براي تهيه چاي آويشن براي يك نفر كافي است يك قاشق غذاخوري از برگ‌هاي خشك آويشن را درون يك ليوان آب‌جوش بريزيد و با بستن سر ليوان اجازه دهيد چاي به مدت 7 تا 10 دقيقه دم بكشد. اگر ديابت نداريد مي‌توانيد اين دمنوش را با يك قاشق چاي خوري عسل شيرين كنيد.

براي شما كه زود احساس خستگي مي‌كنيد

افرادي كه با شروع فعاليت‌هاي روزمره خيلي زود دچار خستگي مي‌شوند و ضعف بدني ســــراغ‌شان مي‌آيد، مي‌توانند از دمنوش نعناع براي پيشگيري و تسكين اين حالت كمك بگيرند. در برخي متون طب سنتي توصيه شده افراد براي افزايش توان جسمي و كنترل فشار خون در شرايط بحراني و خستگي مي‌توانند دمنوش نعناع را كه با يك قاشق غذاخوري عسل مخلوط شده، ميل كنند. مي‌توانيد براي تهيه اين دمنوش از چاي كيسه نعناع كه در بازار موجود است نيز استفاده كنيد.

داروي ضد كلسترول طبيعي

به اعتقاد درمانگران طب‌های طبیعی افزودن دارچین به همراه عسل به دمنوش گیاهی سنبل‌الطیب و نوشیدن روزانه این ترکیب به مرور موجب کاهش میزان کلسترول خون و همین طور دردهای خفیف معده می‌شود. افرادی که با نزدیک شدن پاییز به دلیل ناپایداری‌های جوی دچار سرماخوردگی می‌شوند نیز می‌توانند با نوشیدن این چای گیاهی آماده شده با چوب یا پودر دارچین از این ترکیب برای افزایش مقاومت بدن خود برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و زکام کمک بگیرند.

روش تهيه: برای تهیه این دمنوش گیاهی به یک لیوان آب جوش نیاز دارید. سنبل‌الطیب و گل‌گاوزبان و چوب دارچین را درون آب جوش بریزید و با یک نعلبکی روی آن را بپوشانید. پس از 10 دقیقه دمنوش را صاف کرده و در فنجان مورد نظر خود بریزید. برای شیرین کردن این دمنوش می‌توانید از عسل استفاده کنید.



از ابتلا به افسردگي فصلي نگرانيد؟

مردان و زنان زيادي در جهان وجود دارند كه با نزديك شدن فصل‌هاي سرد سال و كاهش تابش نور خورشيد و تغييرات جوي افسردگي را تجربه مي‌كنند. اگر احتمال مي‌دهيد افسردگي فصلي امسال هم سراغ‌تان بيايد در كنار روش‌هاي درماني مدرني كه تجربه مي‌كنيد، از نوشيدن دمنوش بهارنارنج نيز غافل نشويد. از ديدگاه درمانگران طب سنتي مصرف خوراكي و حتي استشمام عطر بهارنارنج يكي از بهترين شيوه‌هاي طبيعي براي درمان افسردگي، تسكين اعصاب و دور كردن تنش‌ها و استرس‌هاي ناشي از روزمرگي‌هاي زندگي است. علاوه بر اين دمنوش نعناع و زعفران نيز يكي ديگر از نوشيدني‌هاي طبيعي است كه مي‌تواند به افزايش نشاط و برطرف شدن اندوه كمك كند.

روش تهيه یک : يك قاشق غذاخوري از برگ‌ها و گل‌هاي خشك بهارنارنج را درون يك ليوان آب جوش بريزيد و اجازه دهيد به مدت 7 دقيقه دم بكشد. فراموش نكنيد كه با نعلبكي سر ليوان را بپوشانيد.

روش تهيه دو : 2 قاشق برگ خشک شده و پودر شده نعناع را در 2 لیوان آب جوش دم کنید و پس از صاف کردن آن یک لیوان از آن را با یک قاشق شکر و مقدار اندکی زعفران مخلوط کرده و به صورت سرد یا گرم میل کنید



نوشته شده در تاريخ دوشنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۲ توسط آخاله از منابع دیگر


 

شارژ ایرانسل

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا

دانلود

دانلود