blogers
به روستای باصفاي وانشان خوش آمديد
به روستای باصفاي وانشان خوش آمديد
لطفاَ دربخش نظرات از درج مطالب متفرقه و سیاسی جدداَ خوداری فرمائید.(فقط درخصوص روستای وانشان )
کپي مطالب اين وبلاگ، بدون ذکر منبع ممنوع مي باشد



یا مقلب القلوب والابصار
یا مدبر الیل و النهار
یا محول الحول والاحوال
حوّل حالنا الی احسن الحال




اي آنكه به تدبير تو گردد ايام
اي ديده و دل از تو دگرگون مادام
اي آنكه به دست توست احوال جهان
حكمي فرما كه گردد ايام به كام

هم ولایتی های عزیز، با آرزوي سالي خوش و پر بركت
نوروز باستانی ۱۴۰۳ خورشيدي مبارک


نوشته شده در تاريخ سه شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ توسط سیدرضا اطیابی

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ

فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ

لِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

باز امشب حق صدایم کرده است وارد مهمانسرایم کرده است


باهمه نقصی که درمن بوده است بازهم او دعوتم بنموده است


میهمانی شدشروع ای عاشقان نورحق کرده طلوع ای عاشقان


بــاز مــولا سفره داری می کــند دعــوت از عبد فـراری می کند

ماه مبارک آمد، ای دوستان بشارت

کز سوی دوست ما را هر دم رسد اشارت

آمد نوید رحمت، ای دل ز خواب برخیز

باشد که باقی عمر، جبران شود خسارت

حلول ماه مبارک رمضان، بهار قرآن روشنی قلوب ،

ماه ضیافت و مهمانی حق تعالی،

ماه تزکیه نفس، ماه آمرزش گناهان، بر مسلمانان

بخصوص شما عزیزان وانشانی

مبارک باد



برچسب‌ها: سایر
نوشته شده در تاريخ دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ توسط سیدرضا اطیابی

امامزاده ابوالفتوح ( شاهزاده سلیمان) در وانشان

امامزادة که در روستای وانشان مدفون است، سیّد جلیل ‏القدر امامزادة عظیم الشأن، ابوالفتوح شرف شاه بن ابى‏جعفر محمّد بن حسن بن على بن طاهر بن حسین بن على بن موسى الثانى بن ابراهیم المرتضى بن امام موسى الکاظم(ع) است

بقعه‌ امامزاده ابوالفتوح ( شاهزاده سلیمان) وانشان

بقعه‌ امامزاده ابوالفتوح وانشان

بقعه امامزاده شاهزاده ابوالفتوح سلیمان بن موسی بن جعفر با گنبد لوزي شكل آن در روستاي وانشان در دوازده کیلومتری گلپایگان در استان اصفهان، يكي از جاهاي ديدني در اين روستا است. در اين محتوا سعي شده است تا به قدمت آرامگاه امامزاده شاهزاده ابوالفتوح وانشان، بررسي هويت‌شناسي آرامگاه امامزاده شاهزاده ابوالفتوح (شرفشاه)، گنبد آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح، بناي چهارگوش آرامگاه امامزاده ابوالفتوح، صندوق چهارگوش آرامگاه شاهزاده سلیمان بن موسی بن جعفر بپردازیم. همینطور به تزئينات داخل به بناي چهارگوش بقعه شاهزاده ابوالفتوح، درب ورودي به بناي چهارگوش بقعه شاهزاده ابوالفتوح، شبستان قاجاري آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح، بازسازي آرامگاه امامزاده ابوالفتوح وانشان در سال‌هاي اخير و آرامگاه امامزاده ابوالفتوح وانشان در نوشته‌هاي سید مرتضی آوینی پرداخته شود.

درب اصلی ورود و خروج آرامگاه ابوالفتوح وانشان

آرامگاه امام زاده ابوالفتوح روستای وانشان

آرامگاه امامزاده شاهزاده ابوالفتوح وانشان يك امامزاده كوچكي است كه در داخل آن قناتي سرچشمه گرفته از كوه‌هاي زاگرس براي گرفتن وضو جاري است. اين آرامگاه از مقبره و آرامگاه‌هاي نادر ايران است كه داراي گنبد رك هرمي شكل دوازده ضلعي است.

روستاي وانشان از معدود روستاهاي ايران است كه انواع جاذبه‌هاي گردشگري تاريخي، باستاني، مذهبي، طبيعي و فرهنگي را در خود جا داده است. بقعه‌ي امامزاده ابوالفتوح از جاذبه‌هاي گردشگري مذهبي در روستاي رويايي وانشان گلپايگان است.

روستای وانشان گلپایگان

بقعه امامزاده شاهزاده ابوالفتوح سلیمان در وسط روستا ساخته شده است و خانه‌ها دورادور آن ساخته شده‌اند. اهالي اين روستا و مردمان اطراف اين منطقه نسبت به امامزاده ابوالفتوح وانشان ارادت خاصی دارند. در كنار اين آرامگاه گردشگران مي‌توانند از طبيعت و باغات سرسبز و ارگ وانشان لذت ببرند.

قدمت آرامگاه امامزاده شاهزاده ابوالفتوح وانشان

قدمت بناي آرامگاه امامزاده ابوالفتوح وانشان گلپايگان با توجه به كتيبه‌هاي داخل آرامگاه يعني لوح مرمر با تاريخ 923، صندوق چوبي زير گنبد با تاريخ 962 و 990 به قرن دهم هجري قمري مربوط مي شود. اين مورخه‌ها نشان مي‌دهد كه بناي مذكور در دوره‌ي پادشاهان اوایل دوره صفويه مانند شاه اسماعیل اول، شاه طهماسب اول و محمد خدابنده مورد تعمير و مرمت قرار گرفته‌اند و در ‌اين مقبره در اين دوره‌ها، ساختمان‌سازي انجام شده است. اما با توجه به سبك معماري مقبره چهارگوش مربع شكل با گنبد رك يا هرمي شكل احتمالا اين اين بنا در دوره‌ي ايلخانان ساخته شده است. اوج ساخت چنين مقبره‌هايي در قرن هفتم و هشتم بوده است كه به دوره‌ي ايلخانان نزديك است. بنابراين اين بنا در دوره‌ي صفويه توسعه و بازسازي شده است.

حسینه ای امامزاده ابوالفتوح وانشان

در شمال شرقی بنای آرامگاه امامزاده شاهزاده ابوالفتوح وانشان درخت چناري است كه عمر دقيق آن مشخص نيست. تخمين زده شده است كه اين درخت هفتصد ساله باشد. اين درخت در فهرست منابع طبیعی و ملی کشور ثبت ملی شده است. همچنين خود آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح از نوادگان امام موسی بن جعفر نيز در تاریخ در تاریخ ۵ اسفند 1338 با شماره 435 در ثبت فهرست آثار ملی ايران قرار گرفته است.

سنگ قبرهای رها شده در محیط امامزاده ابوالفتوح

بررسي هويت‌شناسي آرامگاه امامزاده شاهزاده ابوالفتوح

در ارتباط هویت‌شناسي بقعه امام زاده ابوالفتوح، با توجه کتیبه‌ي سنگ مرمر اين امامزاده متعلق به يكي از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است. بر روي کتیبه صندوق روي قبر که بانی آن يعني شاه حسین ابن فریدون شکوه یکی از رهبران دراویش معرفي شده است.

مرمت امام زاده ابوالفتوح

گنبد آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح

گنبد آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح به صورت دوازده ضلعي يا ترك و كاملا منحصر به فرد با ارتفاع تقريبا نه متر ساخته شده است. اين گنبد در يك بناي چهارگوش به ارتفاع هشت متر با مصالح ملات، گچ، آجر و خاك بنا شده است. حدود شصت سال پيش گنبد داراي كاشي‌هاي فيروزه‌اي، آبی، سفید، زرد و اخرایی رنگي داشت كه با مرور زمان اين كاشي‌هاي فيروزه ريخته شده است. در حال حاضر آثار اين كاشي‌ها در ضلع شرقي گنبد باقي مانده است. همچنين اين كاشي‌ها در عكس‌هاي قديمي باقي‌مانده از بنا كاملا مشهود است. در عكس‌هاي قديمي اين كاشي‌ها، زيبايي خاصي را به آن داده بودند. از سطح زمين تا نوك گنبد ارتفاع بقعه هجده متر است.

گنبد امام زاده ابوالفتوح وانشان

در هر ترك گریو يا سطح ساق گنبد یک طاق‌نما با عمق کم وجود دارد. مجموع يازده طاق در ترك‌ها مشاهده مي‌شود. در ترك‌ شرقی گریو و گنبد رك ( هرمي يا مخروطي) که کاشی‌هاي آن موجود است. طاق‌نما در زير كاشي‌ها مانده است.

دو نظريه احتمالي در مورد اين طاق‌نماهاي با عمق کم وجود است، اول اينكه کاشی‌کاري گنبد با ساخت گنبد همزمان نبوده است. کاشی‌كار تصمیم گرفته طاق‌نماها در گنبد ديده نشوند و آنها را زير كاشي‌ها پنهان كرده است. نظريه بعدي اين است كه ساخت اين طاق‌نماها فقط براي کم کردن وزن گنبد و عدم ريزش گنبد مخروطي شكل بوده است. بنابراین در هنگام کاشی‌کاري نیازي به نمایان بودن آنها نبوده است.

مقبره های قدیمی در صحن امامزاده ابوالفتح

بناي چهارگوش آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح

در بناي چهارگوش و در بالاترین قسمت دیوارهاي هر ضلع بنا و دقیقا در وسط آن یک نورگیر آجري طاقي شكل تعبیه شده است. اين نورگیرها داراي ارتفاع يك و نيم سانتي‌متر و عرض آن شصت سانتی‌متر است. در نورگیرها، آجرها به گونه‌اي قرار گرفته‌اند که مربع‌هاي کوچک درون خالي ساخته شده است و از آنها نور به داخل بنا وارد مي‌شود و جريان هوا در آن جاري مي‌شود.

شکل هندسی بناي آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح دقيقا مکعب مربع است. اين مكعب داراي اضلاع شش در شش در شش متر است. پوسته داخلی گنبد پنج و نيم متر قطر دارد. همچنين در داخل بناي زير گنبد بقعه امام زاده ابوالفتوح دوازده ضلعي بودن گنبد كاملا مشخص است. از مركز پوسته داخلی گنبد تا سطح زمين دوازده متر فاصله دارد.

از بخش‌هاي معماري ديگر در بناي چهارگوش آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح، طاق‌نمای محراب شكل است. اين طاق جناغی در وسط دیوار ضلع غربی است که عمق آن هفتاد سانتي‌متر و عرض آن صد و چهل سانتي‌متر است و ارتفاع آن از مرکز طاق جناقی سيصد سانتي‌متر است.

صندوق منبت کاری داخل ضریح

صندوق چهارگوش آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح

زير گنبد خانه یک صندوق چوبی منبت کاری شده بسیار با ارزش با مشخصات صد و شصت در صد و شصت با ارتفاع صد و ده سانتي‌متر موجود است. هر چهار ضلع صندوق چوبی منبت‌كاري شده است. همچنين در اين صندوق در كادر مستطيل شكل کتیبه‌هاي به خط ثلث شامل مضمون آیات قرآن و صلوات، نام سازنده این صندوق، اجداد او و نيز سال ساخت صندوق موجود است.

كتبيه‌ها شامل « عمل مفخر النجار و النقار استاد میر قاسم بن استاد مقصود علی بن استاد درویش محمد بن استاد امیرحسین الخوانساري و ابنه میرزا عبدالغنی النقار» و« قدتم هذا الصندوق فی شهر ربیع الثانی اتني و تسعین و تسعمائه هجریه» است. همچنين از بالا تا پايين حاشيه دو طرف هر ضلع اين صندوق منبت‌كاري با اشکال پنج ضلعی کوچک به صورت منظم اطراف یک ستاره شش گوش قرارگرفته‌اند. علاوه بر حاشيه، منبت‌كاري در تمام ضلع‌هاي صندوق به صورت پنج ضلعی‌ها و مربع‌هاي بزرگ ديده مي‌شود كه در داخل پنج ضلعی‌ها نام الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نوشته شده است و در داخل مربع‌ها اشکال هندسی مانند پنج دایره کوچک يكي در وسط و بقيه دور آن، ستاره هشت پر درست در وسط مربع‌ها و لوزي‌هاي کوچک است. در حال حاضر اين صندوق با ارزش درون یک ضریح قرار گرفته است تا آسيب نبيند.

سقف چوبی امامزاده ابوالفتوح وانشان

تزئينات داخل به بناي چهارگوش بقعه شاهزاده ابوالفتوح

تزئينات داخل به بناي چهارگوش يا گنبد خانه بقعه شاهزاده ابوالفتوح شامل گچ‌بري‌هاي ساده با رنگ‌هاي نارنجی، قهوه‌اي، آبی و سفید و مقرنس‌هاي گچی است. ازاره – بخشي از دیوار اتاق یا ایوان است که از کف طاقچه تا روی زمین با سنگ و ساير مصالح ساخته شده باشد – از کاشی و کف از آجري ساخته شده بود. در سال 1387 توسط سازمان اوقاف و امور خیریه تزئيناتي مثل آینه‌کاري در سقف و دیوارها، در ازاره‌ها و کف سنگ‌هاي سفید دستگاه تراش و ضریح فلزي آب نقره‌کاري شده جاي تزئينات قديمي را گرفته است.

ضریح امامزاده ابوالفتوح

درب ورودي به بناي چهارگوش بقعه امامزاده شاهزاده ابوالفتوح وانشان

درب اصلی ورود خروج امام زاده

بنا چهارگوش داراي سه درب است، درب اصلی که ورود و خروج از آن انجام مي‌شود و قديمي‌ترين درب امامزاده است در دیوار ضلع شمالی واقع شده است.

درب اصلی داراي عرض صد و چهل سانتي‌متر و ارتفاع دويست و پنجاه متر است. در اصلی چوبی است كه از دو لنگه كاملا منبت كاري ساخته شده است. درواقع درب اصلي آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح در دوره صفویه در دوران شاه طهماسب ساخته شده است و به آن وقف شده است.

درب منبت کاری امام زاده

شكل و طرح منبت كاري شده هر لنگه درب اصلي کاملا قرینه و منطبق همديگر هستند. طرح درب اصلي به سه کادر هندسی شامل يک مربع در بالا و یک مربع در پایین و یک مستطیل به صورت عمودي در وسط دو مربع تقسيم شده است كه طرح منبت‌كاري شده هر كادر هندسي با هم متفاوت است. در شكل مربع‌ها طرح منبت‌كاري به صورت تكه‌هاي کوچک چوبی داراي اشكال مختلف الاضلاع هندسی است که کنار هم واقع شده است. در کادر مستطیل وسط مربع‌ها، نقوش اسلیمی و ختایی گل منبت‌کاري شده است.

کتیبه های امامزاده

دو کتیبه به خط ثلث در بالا و پایین درب اصلي با مضمون ريز نوشته شده است:

در قسمت بالاي درب : قد سعی هذا الباب المتبرکه آقا جلال الدین امیر بیک وانشانی در قسمت پایین درب اصلي : فی شهر رمضان المبارك سنه تسعین و تسعمائه «.

بر اساس کتیبه روی درب اصلي تاریخ اتمام ۹۹۰ هجري قمري است و براساس كتيبه روي درب اطلاعاتي در مورد سازنده و اهدا كننده اين درب شامل سازنده آن، قاسم حسین خوانساری و وقف‌کننده آن امام جلال الدین است. دو درب دیگر جدید احداث آهنی است كه در ضلع جنوبی واقع شده است. اين درب‌ها به شبستان جنوبی راه داشت كه امروزه آنها تخريب شده است و بناهاي جدید به جاي آنها ساخته شده است.

شبستان قاجاري آرامگاه شاهزاده ابوالفتوح

قسمت‌ مستطيل شكل آرامگاه به اندازه چهار و نيم متر در شش متر در دوره قاجاريه در سال 1338 به ديوار شمالي بقعه اصلي يا زير گنبد اضافه شده است. سقف اين شبستان کوتاه‌تر از سقف زير گنبد است. اين شبستان مثل تمام بناهاي ساخته شده در دوره قاجاريه به صورت ساده با گچ سفيد بنا شده است.

در شبستان سنگ قبري مربوط به اوایل قرن دوازدهم هجري است که به صورت عمودي در دیوار جنوبی شبستان واقع شده است كه مربوط به سید رضا ابن میر سید علی لواسانی است. اطلاعاتي بيشتري در مورد اين شخص ذكر نشده است.

مهمترين بخش اين شبستان سقف چوبی با پردوهاي بین تیرها است. نقاشی‌هايي با رنگ‌هاي قرمز و آبی نفتي شامل نقوش گل، پروانه، شاخ و برگ در بين پردوهاي بین تیرها به همراه خوشنویسی بسیار نفیس با خطوط نستعلیق و ثلث مشاهده مي‌شود.

خوشنویسی‌ها شامل اشعاري در مورد ولایت علی (ع) و اسامی امامان معصوم، مرثیه های عاشورایی و همچنین اشعاري از محتشم است. طبق کتیبه‌ی نوشته شده روی آن، سقف توسط استاد محمود نجار ساخته شده است. کارهای نقاشی و خوشنویسی آن نيز توسط استاد یوسف خوانساری کشیده شده است. در بسياري از سقف‌هاي چوبي ساخته شده در دوره قاجاريه اين نوع نقاشي‌ها در معماري بناهاي مذهبی، تفرجگاهی، سیاسی و خانه‌هاي ثروتمندان مشاهده شده است.

درب ورودي امامزاده ابوالفتوح

درب ورودي امامزاده ابوالفتوح از آجر ساخته شده است كه قدمت ساخت اين درب ورودي طاقي هلالي شكل نيز احتمالا به دوره قاجاريه مي‌رسد. سنگ‌هاي دست تراش در اندازه بزرگ در دو سمت پله‌کان ورودي براي ایجاد نشیمن‌گاه طرفين درب ورودي امامزاده ابوالفتوح نيز ساخته شده است.

درب ورودي امامزاده به صورت ایوان گونه با ارتفاع هفت متر، عرض سه و نيم متر و عمق يك متر ساخته شده است. در كل درب ورودي امامزاده به شكل طاقی هلالی است. دو نیم ستون برجسته زاویه‌دار از پایین تا زیر بام، در دو طرف درب ورودي به صورت قرینه ساخته شده است. هر کدام از ستون‌ها به سر ستون‌هاي کوچک منتهي می‌شوند که با کاشی‌هاي فیروزه‌اي تزیین شده است.

در قسمت پايين نيم ستون‌ها، دو طاق‌نماي عمیق تا ارتفاع حدود درب چوبي ایجاد شده است. دربی چوبی در بالاي پله‌کان‌ها و درست در مركز دو طاق‌نماي قرار دارد. در بالاي درب ورودي چوبی، کاشی‌هاي سبز رنگ به اندازه چهل در پنجاه طراحي شده است که روي آن نوشته‌ ي نستعلیق انا فتحنا لک فتحاً مبینا است.

حياط بقعه امامزاده شاهزاده ابوالفتوح وانشان

در ادامه درب ورودي طاقي شكل، دالان کوتاهی است. كه به حیاط امامزاده منتهي مي‌شود كه اين حياط جدید الاحداث است. حیاط امامزاده شامل محوطه‌ي کوچکی با اندازه چهار در هشت متر است. اين حياط با سنگ‌هاي دستگاه تراش امروزي سنگفرش شده است. جوي آبی از حیاط می‌گذرد كه با چهار پله مي‌توان به آب قنات روستا رسيد. زائرين از اين آب براي وضو و ساير مصارف استفاده مي‌كنند.

آب و هوای روستای وانشان

برای یک بازدید و گشت و گذار عالی لازم است، تا از شرایط آب و هوایی منطقه مطلع شویم. بدین منظور در زیر پیشبینی وضع آب و هوای روستای وانشان در پنج روز آینده آورده شده است.


نوشته شده در تاريخ جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۲۷ توسط سیدرضا اطیابی

زمان استفاده از قارچ کش در درختان میوه

آیا از زمان استفاده از قارچ کش در درختان میوه اطلاع دارید؟ قارچ کش ها، آفت کش هایی هستند که قارچ ها و هاگ های آنها را از بین می برند یا از رشد آنها جلوگیری می کنند. آنها می توانند برای کنترل قارچ هایی که به گیاهان آسیب می رسانند، از جمله زنگ، کپک و بلایت استفاده شوند. آنها همچنین ممکن است برای کنترل کپک و قارچ در تنظیمات دیگر استفاده شوند. قارچ کش ها، علف کش ها و حشره کش ها همگی آفت کش هایی هستند که در حفاظت از گیاهان استفاده می شوند. قارچ کش نوع خاصی از آفت کش است که با مهار یا کشتن خاص قارچ عامل بیماری، بیماری قارچی را کنترل می کند. همه بیماری های ناشی از قارچ ها را نمی توان به اندازه کافی توسط قارچ کش ها کنترل کرد. اینها شامل بیماری های عروقی فوزاریوم و ورتیسیلیوم پژمردگی است. بیماری های ناشی از انواع دیگر ارگانیسم ها، اختلالات ناشی از عوامل غیر زنده و آسیب حشرات توسط قارچ کش ها کنترل نمی شوند. بنابراین، قبل از استفاده از قارچ کش، ابتدا باید علت علائم را مشخص کرد.

قارچ کش درخت زردالو

درخت زردآلو گل های زیبا و میوه های خوشمزه تولید می کند. متأسفانه، آنها همچنین بسیار مستعد ابتلا به بیماری ها و هجوم آفات هستند. اگر یک درخت زردآلو سالم می‌ خواهید، حفظ یک برنامه دقیق سمپاشی ضروری است. هجوم آفات و قارچ ها، می تواند یک درخت یا کل باغ را ویران کند و بهترین راه برای مبارزه با آن این است که آن را زود از بین ببرید. درختان زردآلو را چه زمانی سمپاشی می کنید؟ چند بار در سال، از زمستان شروع می شود. قبل از اینکه جوانه های درختتان شروع به متورم شدن کنند، آن را با روغن خفته اسپری کنید. این کار تخم‌ های زمستان‌گذرانی را قبل از اینکه فرصتی برای بیرون آمدن از تخم درآورند و درخت را ویران کنند، از بین ببرد. سمپاشی درختان زردآلو برای آفات با آمدن بهار متوقف نمی شود. درست در زمان شکستن جوانه، با یک قارچ کش مسی ثابت اسپری کنید تا پوسیدگی قهوه ای و قارچ های سوراخ شده را از بین ببرید. در صورت مشاهده هرگونه آفت یا قارچ، ممکن است لازم باشد از اسپری درخت میوه زردآلو در طول فصل رشد استفاده کنید. اگر در طول فصل رشد دوباره سمپاشی کنید، پس از ریزش شکوفه‌ها این کار را انجام دهید – نمی‌خواهید به زنبورها و سایر حشرات مفید در هنگام گرده‌افشانی آسیب برسانید.

قارچ کش درخت بادام

درختان بادام (Prunus dulcis) با برگ های سبز خاکستری خود درختان زینتی دوست داشتنی می سازند که در پاییز طلایی می شوند. شکوفه های خوشبو، خودنمایی، سفید یا صورتی در بهار ظاهر می شوند و در تابستان جای خود را به آجیل های خوراکی می دهند. کرم و سوسک درختی گهگاه به درختان بادام حمله می کند، اما شما معمولاً می توانید این آفات را با اسپری حشرات کنترل کنید.

هنگامی که لارو به داخل بافت چوب تونل می زند، اغلب دنباله ای از ماده تراوش، شفاف یا قرمز نارنجی مخلوط با خاک اره از خود به جای می گذارد. تونل های حفره خوار انتقال مواد معدنی و آب را در سراسر بافت گیاه مختل می کنند که به جوانه ها، شاخه ها و مغزهای در حال رشد آسیب می رساند.

حفره های درخت بادام را اغلب می توان با آفت کش های سازگار با محیط زیست کنترل کرد. پیشنهاد می شود که کرم های بادام را با حشره کش های حاوی کارباریل درمان کنید. درخت بادام را هر شش هفته یکبار از اواسط آوریل اسپری کنید. با آفت کشی که حاوی spinosad یا Bacillus thuringiensis است، به محض اینکه درختان شروع به شکوفه دادن کردند، آفت کش را بمالید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ توسط سیدرضا اطیابی

بهترین کود برای درخت بادام – کوددهی درخت بادام چگونه و در چه زمانی است؟

درختان بادام به یکی از محصولات مهم درختی در باغات و باغچه‌ها تبدیل شده‌اند. این درختان زیبا و مقاوم نیازمند تغذیه مناسبی هستند تا بتوانند به طور بهترین شکل ممکن رشد کنند و محصول با کیفیتی تولید کنند. در این مقاله بهترین کودهایی که برای درخت بادام مناسب هستند را بررسی خواهیم کرد و راهنمایی‌هایی برای کوددهی صحیح درختان بادام ارائه خواهیم داد.

استفاده از کودهای مناسب و متعادل امری ضروری است. همچنین, تحلیل خاک قبل از اعمال کودها و مشاوره با کارشناسان کشاورزی می‌تواند به شما در ایجاد نسبت بهینه کمک کند.

کودهای آلی در مقابل کودهای مصنوعی

کودهای آلی و کودهای مصنوعی هر دو انواع کودهای مورد استفاده در کشاورزی هستند, اما با تفاوت‌های مهمی در مورد ترکیب, عملکرد و تأثیر آنها بر محیط زیست همراه هستند. در زیر به مقایسه کودهای آلی و کودهای مصنوعی می‌پردازیم:

کودهای آلی

کودهای آلی نیز یک گزینه مطمئن و موثر برای کوددهی درختان بادام هستند. این کودها از مواد طبیعی تولید می‌شوند و مزایای بسیاری دارند. این کود ها با ارائه عناصر غذایی ضروری به درخت بادام, رشد و توسعه سالم آن را تضمین می‌کند.

کودهای مصنوعی

علاوه بر کودهای آلی, کودهای مصنوعی نیز در کوددهی درختان بادام استفاده می‌شوند. این کودها عناصر غذایی مورد نیاز را به صورت مصنوعی تامین می‌کنند. نوع و نسبت مناسب کودهای مصنوعی بر اساس تجربه و شرایط محلی باید انتخاب شود.

مزایا و معایب هر کدام

کودهای آلی مزایایی مانند بهبود ساختار خاک, حفظ تعادل زیستی, و بهره‌وری بالا در مصرف آب دارند. به علاوه, استفاده از کودهای آلی در باغات بادام می‌تواند به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی آب و خاک کمک کند. اما, نیاز به تهیه و تولید کودهای آلی و هزینه بالا می‌تواند معایبی از این نوع کود را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر, کودهای مصنوعی از لحاظ هزینه و زمان بسیار کارآمدتر هستند. آنها می‌توانند به سرعت نیازهای غذایی درخت بادام را تأمین کرده و رشد سریع و بهبود عملکرد محصول را ایجاد کنند. اما, استفاده بیش از حد از کودهای مصنوعی ممکن است منجر به آلودگی خاک و آب شود.

اهمیت کود دهی درختان بادام

کوددهی منظم و مناسب به درختان بادام بسیار حائز اهمیت است. با تامین نیازهای غذایی مناسب درخت بادام, می‌توان به رشد و توسعه سالم آن کمک کرد و عملکرد محصولی باردهی بالا و با کیفیت را فراهم آورد. عناصر غذایی اصلی شامل نیتروژن (N), فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند که هرکدام وظایف و اثرات خاص خود را در رشد و توسعه درخت بادام دارند.

بهترین کود برای درختان بادام

در تغذیه و پرورش درختان بادام, استفاده از کودهای مناسب و بهینه بسیار حائز اهمیت است. انتخاب بهترین کود برای درختان بادام بستگی به شرایط خاک, نیازهای غذایی درختان و نسبت‌های بهینه بین عناصر غذایی دارد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ توسط سیدرضا اطیابی

چگونه شته ی درختان را از بین ببریم

همه ی ما اسم شته را تا حالا بسیار شنیده ایم اما آیا میدانید شته ها چه آسیب هایی به درختان میزنند؟ در این بخش شما را با آفت شته و راه های از بین بردن شته آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

شته ی درختان

شته ی درختان

شته و راه از بین بردن شته ی درختان

شته چیست؟

حشرات این خانواده که با خرطوم خود از شیره گیاهی تغذیه می کنند ، دارای تعداد زیادی از گونه ها و از آفات مهم و درجه اول گیاهان صنعتی ، زینتی ، باغبانی ، سبزیکاری ، جنگلی و غیره بوده و از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار میباشند .شته ها علاوه بر تغذيه از شيره گياهي در انتقال بيماريهاي ويروسي نقش مهمي ايفا مي کنند .

عده اي از شته ها باعث پيچيدگي برگ و يا تغيير شکل شاخه ها گرديده و برخي بر روي قسمتهاي گياهان ميزبان تشکيل گالهاي گوناگوني را مي دهند .

شته ها حشرات کوچک کروي ، پهن و يا بيضي شکل هستند ، طول بدن آنها از نيم ميليمتر تا هشت ميليمتر متغير و اغلب اوقات بين ۲ تا ۴ ميليمتر مي باشد .

به شته‌ ها شپش‌های گیاهی هم می‌گویند و اگر یکی از گیاهان‌تان مورد حمله قرار بگیرند، به آسانی می‌توانید بفهمید که علت این نامگذاری چیست. این حشرات کوچک با سرعت شگفت انگیزی زیاد می‌شوند. یک حمله کوچک تنها پس از گذشت چند روز می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

شته‌ها در رنگ‌های مختلفی وجود دارند، از سبز گرفته تا زرد، قهوه‌ای، قرمز یا حتی سیاه و سفید. همه آن‌ها شیره گیاه‌تان را می‌مکند و موجب پژمردگی و زردی آن‌ها می‌شوند. هجوم‌های شدید می‌توانند باعث مرگ قلمه‌های تازه کاشته شده شوند. شته‌ها همچنین یک ماده قندی به نام عسلک از خود ترشح می‌کنند.
گیاهان‌تان ممکن است از حمله شته‌ها دچار یک عارضه جانبی به نام کپک دوده‌ای شوند. این کپک بر روی عسلک ترشح شده، از شته‌ها رشد می‌کند و مانع نفوذ نور به آن قسمت از گیاه می‌شود (از لحاظ دیگر بی‌خطر است). برگ‌های گیاه‌تان را با آب بشویید تا از شر عسلک و کپک دوده‌ای خلاص شوید.

شته و راه از بین بردن شته ی درختان

مشخصات شته

  • رنگ آنها بسيار متنوع و اغلب داراي رنگهاي زرد ، سبز ، قرمز ، سياه و يا خاکستري هستند .
  • بدن آنها نرم و پوشيده از موهاي ريز با اندازه هاي متفاوت ميباشد .
  • در شته ها سر داراي يک جفت شاخک که طول آن متغير است وجود دارد .
  • شته ها داراي سه جفت پا هستند و پاهاي عقبي معمولا بلند تر از ساير پاها مي باشد .
  • شته ها به دو شکل بدون بال و يا بالدار ميباشند .
  • در نزد اغلب گونه ها شکم حشره به دم کوتاهي ختم مي شود .
  • ضمنا در طرفين و پشت حلقه ششم شکم زائده اي با شکل و اندازه متفاوت وجود دارد .
  • شکل و اندازه اين زائده ، شاخکها ، دم و تزئينات آنها از نظر تشخيص گونه ها اهميت زيادي دارند .
  • شته ها معمولا داراي ترشحات شيرين و چسبناکي بنام ( عَسَلَک ) ميباشند که باعث جلب مورچه ها گَشته و حتي مورچه ها با شاخکهاي خود آنها را تحريک به ترشح شيره نموده و از آن تغذيه مي کنند .

شته و راه از بین بردن شته ی درختان

چگونه شته ها را کنترول کنیم؟

چگونه شته ی روی درختان را کنترول کنیم؟

ردیف گیاهان تازه کاشته شده را بپوشانید

در بهار گیاهان جوان خود را با پوشاندن ردیف‌ها محافظت کنید. می‌توانید به راحتی ردیفی از گیاهان‌تان را با کاور پلاستیکی پوشش دهید. این پوشش‌ها شته‌ها را از گیاهان‌تان دور نگه می‌دارند و در عین حال اجازه می‌دهند که نور، هوا و رطوبت در اختیار گیاهان‌تان قرار بگیرند. هنگامی که گیاه‌تان بزرگ شد یا هنگامی که در تابستان درجه حرارت بالا رفت، این پوشش را بردارید.

گیاه‌تان را با آب اسپری کنید

امن‌ترین راه برای کنترل شته‌ها این است که هر دو سه روز یک بار، با اسپری کردن آب شلنگ باغ، آن‌ها را از روی گیاهان‌تان جدا کنید. هنگامی که آن‌ها از روی گیاهی بیفتند، به ندرت می‌توانند دوباره از آن بالا بروند.جذب حشرات مفید: گیاهان و گل‌هایی مانند گل همیشه بهار، گل آفتابگردان، قدومه و شوید را در گوشه و کنار باغ یا باغچه‌تان بکارید.

این گیاهان حشراتی مفید را به باغ‌تان جذب می‌کنند که شته‌ها را کشته و از بین می‌برند. یکی از این حشرات مفید که دشمن اصلی شته‌ها است، کفشدوزک است.

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ توسط سیدرضا اطیابی

آشنایی با روش های غیر شیمیایی در مبارزه با آفت های کشاورزی

برای مبارزه با آفت چه باید کرد؟

گام اول: شناسایی آفت

هر آفت به گروهی از حشرات و موجودات زنده تعلق دارد. مثلا ملخ ها از گروه راست بالان هستند و انواعی از سوسک ها جزو گروه سخت بالپوشان به شمار می روند. برای ما مهم است که بدانیم آفت محصول کشاورزی مان از انواع پروانه هاست یا از انواع مگس ها، از انواع زنبورهاست یا کنه ها. آن وقت می توانیم با شناخت نحوه زندگی آن آفت،مراحل خسارت زایی و زمان مناسب مبارزه با آن را هم پیدا کنیم.

گام دوم: شناسایی مراحل زندگی آفت

1-مرحله ی تخم 2-مرحله ی کرمینگی (لاروی) 3-مرحله ی شفیرگی 4-مرحله ی حشره کامل

گام سوم:انتخاب روش یا روش های مناسب مبارزه با آفت

به طور کلی می توان روش های مبارزه با آفات را به دو روش زیر تقسیم بندی نمود:

الف) مبارزه شیمیایی با آفت (استفاده از سم و سمپاشی) : از 60 سال پیش که اولین سم شیمیایی، یعنی د.د.ت ساخته شده تا امروز، مصرف خیلی از این سموم به علت کشف خاصیت سرطان زایی و ایجاد بعضی از بیماریهای سخت و مزمن در انسان، در سطح دنیا ممنوع اعلام شده است. چه بسا خیلی از این سموم شیمیایی هم که در حال حاضر در دسترس ماست، چند سال بعد در فهرست همان سموم ممنوعه جای بگیرند.

کشاورزان باید با دوره ی ماندگاری سم یا به اصطلاح علمی (( دوره کارنس )) سم آشنا باشند.

خطرات کاربرد سموم شیمیایی:

1- باقیمانده ی سموم شیمیایی در مواد غذایی

2- سمپاشی های مکرر و عواقب آن

3- رعایت نکردن میزان مصرف سم در واحد سطح و پیامدهای آن

4- مرگ و میر حشرات مفید و دیگر موجودات زنده طبیعت

5- مسمومیت عوامل سمپاشی در اثر رعایت نکردن مسائل ایمنی در سمپاشی

6- مسمومیت آب های آشامیدنی از طریق نفوذ سموم به آب های زیرزمینی

7- طغیان آفت ها در اثر مقاوم شدن آنها به سموم شیمیایی در طول زمان

8- آلودگی محیط زیست و بسیاری خطرات نامشهود دیگر

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ توسط سیدرضا اطیابی
نوشته شده در تاريخ سه شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ توسط سیدرضا اطیابی

هرس باردهی انگور(تاک , مو)

این هرس به منظور ازدیاد قدرت باردهی و پخش محصول بین کلیه شاخه ها انجام می شود به طوریکه

هم میوه مرغوب گردد و هم از قدرت درخت کاسته نشود. خوشه انگور روی شاخه های علفی تولید

شده در همان سال ظاهر میشود و این شاخه ها روی بازوهایی که در اثر هرس باقی گذارده ایم ظاهر

می شود تعداد جوانه هایی که روی هر بازو نگاه می داریم بسته به قدرت بوته و شاخه و همچنین

واریته مو متفاوت است بدیهی است که اکثر شاخه هایی که به صورت پاجوش یا نرک روی تنه و اطراف

آن ظاهر می شود میوه ده نبوده باید حذف شوند

pruning-a-vinc urmiabreeder

فصل هرس بوته : در ایران هرس در دو نوبت انجام می شود یکی در فصل خواب درخت یعنی از وقتی

بوته به خزان می رود تا نزدیکی های بیدار شدن که این را هرس زمستانه گویند.

هرس دیگر هرس تابستانه یا هرس سبز است. هرس زمستانه در برخی نقاط در اواخر پاییز و در برخی که

خطرسرمازدگی زیاد است در اواخر زمستان یا اوایل بهار انجام می شود .

هرس زمستانه : عبارت است از حذف شاخه های خشک و آفت زده و بیمار و همچنین قطع

شاخه های بارده همان سال و به جای گذاردن شاخه های مناسب با تعدادجوانه هایی معین روی

آنها به طوریکه این جوانه ها به توانند در سال آینده باردهی بوته را تامین کنند. این نوع هرس به هرس

خشک نیز معروف است.

هرس سبز : هرس سبز را پس از بیدار شدن جوانه ها انجام می دهیم و این کار در تمام فصل رشد

می تواند ادامه یابد هرس سبز روی جوانه, شاخه, برگ و خوشه انجام می شود.

الف: هرس جوانه: حذف جوانه هایی که روی تنه سبز می شوند و به سرعت رشد می کنند مخصوصا

در موهای مسن زیاد دیده می شوند و باید حذف شوند.

ب: هرس شاخه های سبز: این شاخه هار را هر چه زودتر قبل از آنکه طولشان به 15 سانتی متر

برسد باید حذف کرد و بیشتر پاجوش یا تنه جوش هستند که تولید شاخه های زایدی کرده و درخت مو

را ضعیف می کنند. در بوته های قوی که رشد شاخه ها زیاد است معمولا شاخه های طویل را از 3-4

بند بالاتر از خوشه قطع می کنند و بااین کار از تبخیر زیاد در مناطق خشک و گرم جلوگیری شده این امر

در دیمکاری بسیار مهم است .

ج: هرس برگها: هرس برگ ها کار بسیار حساسی است چه برگ کارخانه تولید مواد غذایی برای گیاه

محسوب می شود. لکن اگر اطراف خوشه انگور را برگهای زیادی گرفته باشد مخصوصا در مناطقی که

انگور دیررس کشت نموده اند این برگها را می زنند تا هوا در اطراف آن جریان یافته و نور بدان برسد و

زودتر برسد معمولا از برگ مو برای تهیه غذایی به نام دلمه برگ مو استفاده می شود. بهتر است از

برگهای اضافی اطراف خوشه ها برای این منظور استفاده شود.

د: هرس خوشه : برای درشت شدن دانه های انگور این کار را می کنند یعنی تعدادی از حبه ها را با

قیجی های مخصوص حذف و یا ته خوشه را قیچی می نمایند تا باقیمانده درشت تر و مرغوبتر شود.

می توان از تعداد خوشه ها نیز کاست و باد ید آیا این کار با هزینه کارگر اقتصادی یا خیر

شدت هرس: در مورد شدت هرس که با نوع انگور – رشد بوته و خاک و محل کاشت متفاوت است

نظرات مختلفی ابراز شده لکن به طور کلی به سه طریقه می توان مو را هرس کرد:

1- کوتاه 2- طویل 3-مختلط

1- هرس کوتاه : وقتی است که روی بازو 2-3 جوانه می گذاریم و بقیه را حذف می کنیم

2- هرس طویل: وقتی است که روی بازو 7-8 جوانه می گذاریم و بقیه را حذف می کنیم

3- هرس مختلط: وقتی است که نصف شاخه ها را بلند و نصفی را کوتاه هرس می کنیم, هر قدر

هرس شدیدتر باشد رشد بوته کمتر است و هر قدر میوه درخت بیشتر باشد رشد بوته مو نیز کمتر

است بنابراین رشد با مقدار میوه و شدت هرس رابطه ای معکوس دارد. .

هَرَس

آیکون دانلود سایتmoshahede ye online

هرس درخت مو

آیکون دانلود سایتmoshahede ye online


برچسب‌ها: مقالات کشاورزی

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۲ توسط سیدرضا اطیابی

چگونه نهالستان احداث کنیم




بذر درختان میوه و درختان غیرمثمر را نیز ابتدا در خزانه می کارند و نهال های حاصل را پس یا قبل از پیوند

زدن به محل اصلی منتقل می نمایند. به این نوع خزانه «نهالستان» می گویند. هدف از ایجاد نهالستان

تأمین و انتخاب نهال های مناسب و قوی برای عمل پیوند زدن می باشد.

برای احداث نهالستان خاک را به طور عمیق در پاییز شخم می زنند و با انجام عملیات خاک ورزی ثانویه

کلوخه را خرد و نرم و سطح خاک را مسطح می سازند، سپس با افزودن کود حیوانی و شیمیایی،

حاصلخیزی خاک را تقویت می نمایند و در پایان با بیل و یا با شیار سازها زمین را به صورت جوی پشته

در می آورند تا امکان کاشت بذر درختان مهیا گردد. معمولاً خاک کف جوی ها را با افزودن ماسه قدری

سبک نموده ، بذرها را در آن می کارند. انجام عملیات آبیاری و وجین و تنک کردن و ... سایر مراقبت های

داشت ضروری است.



1- مقدمه :

مهمترین مسئله در ایجاد فضای سبز کاشتن نهال می باشد . برای رسیدن به هدفهای پیش بینی شده

در تولید و کاشت نهال و بیشترین اهمیت را کیفیت بذری که کاشته می شود و عوامل کاشت به عهده

دارند .

بقیه در ادامه مطلب


برچسب‌ها: مقالات کشاورزی

ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ توسط سیدرضا اطیابی
کپي مطالب اين وبلاگ، بدون ذکر منبع ممنوع مي باشد
مطالب قديمي‌تر
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

اطلاعيه مجالس ترحيم X

حاج محمد حسين مشايخي فرزند مرحوم کربلايي حسن به ديار باقي شتافت

جهت مشاهده کليک کنيد

مقالات کشاورزي X

دانلود مقالات کشاورزي و دامي

جهت مشاهده کليک کنيد

فيلم هاي وانشان X

فيلم هايي از روستاي باصفاي وانشان

جهت مشاهده کليک کنيد


تصاوير وانشان X

تصاويري از روستاي باصفاي وانشان

جهت مشاهده کليک کنيد

پرداخت قبوض X

مشاهده و پرداخت قبض هاي : آب - برق- گاز و تلفن ثابت، وانشان

جهت مشاهده کليک کنيد