حكايت خواننده‌ كاباره‌اي دربار فاسد پادشاهي با بازيگران فيلم فارسي‌هاي قبل از انقلاب و ورود اشرف پهلوي به زندگي خصوصي اين خواننده كاباره‌اي حكايت عجيبي شده است.
به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ حكومت فاسد دربار خاندان پهلوي در ايران قبل از انقلاب زمينه را براي رشد قارچ گونه كاباره‌ها و خواننده‌هاي كاباره‌اي محيا كرده بود. در آن زمان اولويت اول دربار فاسد پادشاهي خواننده‌هاي دربار و كاباره‌اي شده بودند.

امكاناتي كه محدود به كاباره‌اي‌ها شده بود

همه امكانات براي خواننده‌هاي مبتذل خوان آن دوره محيا بود، از استوديوهاي پيشرفته و مجهز گرفته تا منابع مالي گسترده و بي حسابي كه صرف هنر سخيف اين خواننده‌ها مي‌شد.در اين ميان فائقه آتشين يا همان گوگوش به واسطه برخي خصوصيت‌هاي ضد اخلاقي‌اش سوگلي دربار شده بود.بازي در فيلم‌هاي مبتذل فارسي و رابطه‌هاي پشت پرده با عوامل فيلم فارسي‌هاي قبل از انقلاب او را تبديل به چهره‌اي پرسر و صدا كرده بود.

خواننده‌هاي اصيل خوان پشت خواننده‌هاي كاباره‌اي

درست در همين زمان‌ها بود كه خوانند ه‌هاي اصيل خوان براي داشتن حداقل امكانات دست و پا مي‌زدند.دوره سخت خواننده‌هاي سنتي خوان در ايران دقيقا مصادف با پادشاهي خواننده‌هاي كاباره‌اي در استوديوهاي پيشرفته تهران بود.در زماني كه گوگوش در بهترين استوديوهاي تهران آهنگ‌هاي دست چندمي خود را اجرا مي‌كرد، خواننده‌هاي اصيل خوان ايراني مجبور بودند تا ساعت‌ها پشت در استوديو بمانند و دست آخر هم با برخورد زننده حلقه‌هاي متصل به دربار كه در استوديوهاي پادشاهي كار مي‌كردند آنجا را ترك مي‌كردند.آوازخواني در يك استوديوي خوب و با امكانات يكي از عقده‌هاي خواننده‌هاي اصيل خوان آن دوره بود.

از روابط پشت پرده و بي پرواي تا ازدواج با بهروز وثوق

گوگوش خواننده‌ درجه يك كاباره‌اي آن زمان تبديل به بازيگر، رقاصه و خواننده به اصطلاح هنرمند و خواننده درجه يك قبل از انقلاب شده بود.روابط پشت پرده و بي پرواي گوگوش در پشت صحنه فيلم‌هاي فارسي پاي او را به اين فيلم‌ها باز كرده بود.در جريان همين بي پروايي‌ها بود كه گوگوش، خانم كلكسيونر شوهر در ايران، با بهروز وثوق آشنا و در آبان ماه سال 54 با او ازدواج كرد.


           

عشق مشترك گوگوش و اشرف پهلوي

درست درهمان زمان بود كه اشرف علاقه خاصي به بهروز وثوق پيدا كرده بود و براي رسيدن به هواي نفساني خود حاضر بود دست به هر كاري بزند.سرانجام زور دربار فاسد پهلوي و اشرف به بهروز وثوقي چربيد تا وي به خواننده كاباره‌اي اعلام كند كه ديگر نمي‌تواند با او زندگي كند.البته در اين ميان گوگوش هم بيكار ننشسته بود و فرمان هواهاي نفساني خود را به سمت يكي از خواننده‌هاي قبل از انقلاب(د.الف) چرخانده بود.


اشرف پهلوي اكنون در سن 93 سالگي در شرايطي كه به انواع بيماري ها دچار است، زندگي مي كند


اشرف پهلوي كه از اين مناعت طبع گوگوش به وجد آمده بود، شرايط استفاده از استوديوهاي پيشرفته آن دوره را براي او اسان‌تر كرده بود تا شرايط براي خواننده‌هاي اصيل خوان به مراتب سخت‌تر شود و آنها بيش از پيش عقده ضبط صدا در استوديوهاي با كيفيت را در سر بپرورانند.

رقبا و دشمنان ديروز، دوستان امروز

حالا با گذشت بيش از سه دهه از آن دوره شرايط به قدري متفاوت شده كه باور آن قدري سخت شده است.

خواننده مبتذل خوان چندين ازدواج ناموفق ديگر هم داشته، او حالا ژست روشنفكري هم مي‌گيرد، وارد اردوگاه اپوزوسيون خارج نشين شده و هر از گاهي ادعاي جديدي مي‌كند و از همه مهمتر با حلقه بهايي وابسته به صهيونيست‌ها به گونه‌اي گره خورده است كه عضو فعال شبكه بهايي ساخته من و تو شده و براي القاي تفكرات بهايي تبليغ مي‌كند و برنامه مي‌سازد.



اما شرايط در آن سو هم خيلي فرق كرده است.همان خواننده‌هايي كه روزي ديدن چهره خواننده كاباره‌اي برايشان كراهت داشت و ژست مبارزه عليه هنر مبتذل گوگوش را مي‌گرفتند حالا عكس گرفتن در كنار او را براي خود افتخار مي‌دانند.خواننده‌هاي اصيل خواني كه به لطف مبارزه انقلاب اسلامي با ابتذال زمان طاغوت در جامعه كنوني ايران زماني جايگاهي مردمي داشتند حالا با بر خوردن با يك مبتذل خوان كاباره‌اي همه اعتبار آبروي خود را از دست مي‌دهند و ديگر جايگاه گذشته را در انظار عمومي نخواهند داشت.



البته از دست دادن جايگاه در ميان مردم هنر دوست ايران با افت صداي انها هم مواجه شده است.

اي كاش خواننده‌هايي كه روزي به موقعيت گوگوش حسادت مي‌كردند و عقده‌هاي بسيار از او به دل داشتند در همان روزهايي كه در اوج بودند و هنرمندي مي‌كردند در كنار اين خواننده كاباره‌اي قرار مي‌گرفتند و با افتخار با او عكس يادگاري مي‌گرفتند.


 

وظيفه متوليان هنر اين است كه از نسل جديد هنر در همه عرصه فكري و انديشه اي داشته باشند و راهي براي صيانت از شخصيت آنها بيابند تا اين نسل هميشه در اوج باشند.چه زماني كه صدائي و سيمائي دارند يا كه در دوران بازنشستگي قرار گيرند