جاباما
۴۷۶۸۷۶
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

اصلاح مدت ریاست‌ جمهوری و ایجاد دو مجلس

سه روز پس از انتشار اظهارات علی‌اکبر ناطق نوری، مسوول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، مبنی‌بر باورش به نیاز قانون اساسی به بازنگری، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز به بازنگری در بخش‌هایی از قانون اساسی اشاره و پیشنهادهایی ارائه کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد: سه روز پس از انتشار اظهارات علی‌اکبر ناطق نوری، مسوول گروه بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، مبنی‌بر باورش به نیاز قانون اساسی به بازنگری، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز به بازنگری در بخش‌هایی از قانون اساسی اشاره و پیشنهادهایی ارائه کرد.
او در نشست علمی دستاوردهای انقلاب اسلامی که در دانشگاه تهران، به قانون انتخابات و به ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری در کشوراشاره کرد و گفت: در قانون حداکثر هشت سال برای دوره ریاست‌جمهوری یک فرد مشخص شده است که فرصت خوبی است تا دولت‌ها برنامه‌هایی را که در دوره اول فعالیت خود داده‌اند، اجرا کنند؛ اما متاسفانه گاهی شاهدیم برخی دولت‌ها در سال هفتم فعالیت خود تازه اقدام به شروع کارهایی می‌کنند که نیازمند زمان است.

باهنر با اشاره به اینکه در روسیه پوتین دنبال شخصیتی مثل مدودف بود تا پس از یک دوره بتواند دوباره به قدرت برگردد و کارهای خود را ادامه دهد، گفت: درکشور ما هم شاهد این گونه فعالیت‌ها هستیم و به‌طور مثال بعد از دو دوره آقای هاشمی آقای خاتمی روی کار آمد و آقای احمدی‌نژاد نیز پس طی دوره‌اش دنبال یک مدودف می‌گشت. او افزود: پس شاید خوب باشد قانون اساسی را این‌طور اصلاح کنیم که مدت ریاست‌جمهوری هر فرد حداکثر و فقط هشت سال باشد؛ زیرا شاید عملکرد برخی افراد به گونه‌ای باشد که اتمام کار آنها بعد از یک دوره برای کشور مفید باشد.

دو مجلس لازم است

این فعال سیاسی در ادامه درباره فعالیت مجلس توضیح داد: بعد از ۲۸ سال سابقه تجربه حضور در مجلس معتقدم مملکت با یک مجلس نمی‌تواند اداره شود و این مجلس اصولا منافع ملی را نمی‌تواند تامین کند؛ زیرا تمرکز ندارد. به گفته باهنر، در حوزه تجدید نظر به قانون اساسی می‌توانیم زمان دوره‌های مجلس را بیشتر کنیم یا دو مجلس داشته باشیم.

او البته تاکید کرد که در اصلاح قانون اساسی نمی‌توانیم به‌طور کل مجلس را حذف کنیم.نایب رئیس سابق مجلس، در ادامه اظهاراتش به ضرورت حضور احزاب قدرتمند در نظام مردم‌سالاری دینی اشاره کرد و گفت: از آینده نظام مردم‌سالاری دینی در غیبت احزاب قدرتمند بیمناک هستم.این فعال سیاسی به ضرورت حضور مردم در پای صندوق‌های رای در انتخابات سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: حضور احزاب قدرتمند در زمینه حضور مردم در صحنه و پای صندوق آرا بسیار تاثیرگذار هستند؛ اما از مشکلات شکل‌گیری احزاب در کشور ما این است که سیاست‌ورزان منافع حزب را می‌خواهند؛ اما هزینه‌های آن را نمی‌پردازند.

او از دیگر دلایل وجود حزب در کشور را جلوگیری از آزمون و خطا دانست و گفت: وقتی حزب نباشد برنامه‌ها بداهه‌ای است و ثباتی ندارد؛ در حالی که بعد از ۳۸ سال دیگر نباید آزمون و خطا کنیم و این طور نباشد هر دولت حرفی بزند. این نماینده سابق مجلس با تاکید بر ضرورت ترجیح مردم بر رضایت مردم گفت: برخی برنامه‌ها ممکن است به مذاق مردم خوش نیاید؛ اما به نفعشان باشد. اما متاسفانه در کشور شاهدیم همواره منافع مردم، فدای رضایت کوتاه‌مدت آنها می‌شود.

تکذیب کاندیداتوری

باهنر در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در موردنظر و برنامه اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوی ۹۶ گفت: ابتدا موضوع کاندیداتوری خودم برای انتخابات پیش رو را تکذیب می‌کنم. این فعال سیاسی در ادامه با تاکید بر اینکه حسن روحانی خدمات خوبی را برای کشور انجام دادند، گفت: اعتقادم بر این است مشکلات جدی در کشور وجود دارد و هنوز روزنه امید در افکار عمومی ایجاد نشده است. باهنر با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز شاخص‌های اقتصادی نتوانسته است ذائقه مردم را شیرین کند، گفت: ‌به نظرم رای آقای روحانی ریزش کرده است و امید اصلاح‌طلبان در حال حاضر این است که رقیبشان چهره درشتی ندارد تا به رقابت به روحانی بپردازد؛ البته شاید هم این اتفاق نیفتد.

باهنر با اشاره به اینکه تا دوره ششم ریاست‌جمهوری یعنی زمان بنی‌صدر، شهید رجایی، حضرت آقا و آیت‌الله هاشمی انتخابات در کشور متعین بود، گفت: در سال ۷۶ انتخابات ریاست‌جمهوری جدی شد و گاهی رای مردم تعجب مسوولان نظام را برانگیخت. به‌طور مثال در اولین دوره آقای احمدی‌نژاد شاهد بودیم که آرای منفی آقای هاشمی باعث رای آوردن آقای احمدی‌نژاد شد؛ بنابراین در هر دوره‌ای اتفاق جدیدی رخ داده است و ممکن است در این دوره نیز شاهد باشیم که دوره‌یک رئیس‌جمهوری بعد از یک دوره فعالیتش پایان یابد و به دور بعد راه پیدا نکند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      با این نظرات میخواهید این ی ذره دموکراسی تو ایران رو هم از بین ببرید ریس جمهور هشت ساله مگر نداشتیم چ گلی ب سر مردم زدند پس از دو دوره بجز اختلاص و ربا و رشوه و فساد که حالا بخواهیم به آقایان با خیالت راحت هشت سال قدرت بدهیم . بهتر است کمی فهم خودتان را بالا ببرید .

    • بدون نام

      لطفا برای این جور تصمیم های بزرگ که به طور مستقیم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد از مردم نظر خواهی کنید

    • بدون نام

      لطفا برای این جور تصمیم های بزرگ که به طور مستقیم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد از مردم نظر خواهی کنید

    • بدون نام

      به همین خیال باش که روحانی رای نیاورد.ویکی از شما دلواپسان رئیس جمهور شود.بابا تورا بخدا کم فرافکنی کنید خیالتان راحت باشد مردم به شما ها رای نمیدهند تا مثل هشت سال قبل مملکتو 50 سال به عقب بکشید.

    • سعید

      آقای باهنر بزرگوار : مدووف مرحوم هاشمی آقای ناطق نوری بود که رای نیاورد نه خاتمی وآقای احمدی نژاد قبل و بیش از آنکه قصد ساختن مدودف برای خودش را داشت منظورش رقیب سازی برای مرحوم هاشمی بود این جور تغییرات ضربه به دموکراسی و در دراز مدت به ضرر همه خواهد بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج