فر اکیسون امید چک سفید امضا به دولت نداده است | روزنو

Roozno | پایگاه خبری تحلیلی روزنو

به روز شده در: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۳۲۱۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
علي‌بختيار، نماينده مردم گلپایگان و خوانسار:
منتقدان تحزب گرایی بیش از طرفداران آن است بخش زیادی از نمایندگان وافراد موثر در کشور اعتقادی به فعالیت مجدد احزاب وحمایت ازآنان را ندارند فراکسیون امید ازلحاظ سیاسی هدفش حمایت وکمک به دولت است فراکیسون امید چک سفید امضا به دولت نداده است تخلفات احمدی نژاد بسیار زیاد است و هنوز نيز روی اقتصاد کشور تاثیر دارد ورزش کشتی یکی از مهم‌ترین ومدال آورترین ورزش‌های کشور است، حتی قوانین کشتی را خودمان وضع کردیم وهمیشه حرف برای گفتن داشتیم. باید در این مورد تدبیر کرد تا در المپیک، جام جهانی ودیگرمسابقات ضرر نکنیم. برای حل این موضوع بحث های زیادی شده است ولي موضوع پیچیده و تصمیم گیری ساده نیست. از یک طرف بحث آرمان‌های کشور مطرح است و از طرف دیگر بیشتر رقبای ما صهیونیست ها هستند، فراکسیون ورزش مجلس دنبال یک راه حل مناسب است تا این مشکل را به بهترین شکل ممکن تدبیر کند. فيلترهاي مختلفي كه براي گزينش نمايندگان در كشور وجود دارد سبب مي‌شود تا گاهي افرادي به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا كنند كه درباره نقش و جايگاه خود اطلاع دقيقي نداشته باشند و تنها به دنبال رسيدن به جايگاه نمايندگي باشند. كم هستند نمايندگاني كه بتوانند درباره جايگاهي كه در اختيار گرفته‌اند اطلاعات كامل را داشته‌باشند و بتوانند در زمينه‌هاي مختلف اظهار نظر كنند. علي‌بختيار، نماينده گلپايگان و خوانسار و همچنين عضو فراكسيون اميد اين روزها در كميسيون حقوقي و قضايي مجلس و فراكسيون ورزش نيز مواضعي را اتخاذ مي‌كند كه كارآمد بوده و مي‌توان به راهكارهاي او استناد كرد. وي از دغدغه‌هاي خود براي حوزه انتخابيه‌اش سخن مي‌گويد و از معضلات و ناكارآمدي برخي مسئولان گلايه دارد. بختيار در بخشي از سخنانش به ماجراي چرايي عدم مبارزه ايرانيان با صهيونيست‌ها اشاره مي‌كند كه در ادامه مشروح گفت‌وگوي اين نماينده مجلس با را مي‌خوانيد.
منتقدان تحزب گرایی بیش از طرفداران آن است

بخش زیادی از نمایندگان وافراد موثر در کشور اعتقادی به فعالیت مجدد احزاب وحمایت ازآنان را ندارند

فراکسیون امید ازلحاظ سیاسی هدفش حمایت وکمک به دولت است

فراکیسون امید چک سفید امضا به دولت نداده است

تخلفات احمدی نژاد بسیار زیاد است و هنوز نيز روی اقتصاد کشور تاثیر دارد

ورزش کشتی یکی از مهم‌ترین ومدال آورترین ورزش‌های کشور است، حتی قوانین کشتی را خودمان وضع کردیم وهمیشه حرف برای گفتن داشتیم. باید در این مورد تدبیر کرد تا در المپیک، جام جهانی ودیگرمسابقات ضرر نکنیم. برای حل این موضوع بحث های زیادی شده است ولي موضوع پیچیده و تصمیم گیری ساده نیست. از یک طرف بحث آرمان‌های کشور مطرح است و از طرف دیگر بیشتر رقبای ما صهیونیست ها هستند، فراکسیون ورزش مجلس دنبال یک راه حل مناسب است تا این مشکل را به بهترین شکل ممکن تدبیر کند.

 

فيلترهاي مختلفي كه براي گزينش نمايندگان در كشور وجود دارد سبب مي‌شود تا گاهي افرادي به مجلس شوراي اسلامي راه پيدا كنند كه درباره نقش و جايگاه خود اطلاع دقيقي نداشته باشند و تنها به دنبال رسيدن به جايگاه نمايندگي باشند. كم هستند نمايندگاني كه بتوانند درباره جايگاهي كه در اختيار گرفته‌اند اطلاعات كامل را داشته‌باشند و بتوانند در زمينه‌هاي مختلف اظهار نظر كنند. علي‌بختيار، نماينده گلپايگان و خوانسار و همچنين عضو فراكسيون اميد اين روزها در كميسيون حقوقي و قضايي مجلس و فراكسيون ورزش نيز مواضعي را اتخاذ مي‌كند كه كارآمد بوده و مي‌توان به راهكارهاي او استناد كرد. وي از دغدغه‌هاي خود براي حوزه انتخابيه‌اش سخن مي‌گويد و از معضلات و ناكارآمدي برخي مسئولان گلايه دارد. بختيار در بخشي از سخنانش به ماجراي چرايي عدم مبارزه ايرانيان با صهيونيست‌ها اشاره مي‌كند كه در ادامه مشروح گفت‌وگوي اين نماينده مجلس با  را مي‌خوانيد.

به گزارش روزنو: یکی ازمشکلات وتنش‌های ایجاد شده در اصفهان برسرموضوع آب است، برای رفع این مشکل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

عدم مدیریت طی سالیان متمادی وهمچنین بی‌توجهی به موضوع محیط زیست وبهم ریختی حوزه‌های آبریز در کشور وبه طور خاص در استان اصفهان باعث شده این استان دچار معضل بزرگی در حوزه زاینده رود وتالاب گاوخونی شود و برای تامین آب شرب قم آب از گلپایگان خارج می‌شود كه اين وضعيت مشكلاتي راي براي مردم ما ايجاد كرده است.

آیاگلپایگان تامین کننده آب است یا ازجای دیگر آب تامین می‌کند؟ آب شرب حوزه انتخابیه‌تان چگونه تامین می‌شود‌؟

آب سدکوچری توسط تونل 30کیلومتری از سرشاخه های دز وکارون می آید و آب کشاورزان از سدقدیمی به نام سدگلپایگان تامین می‌شود. سد جدیدی نیز احداث شده که هدف آن تامین آب شرب وصنعت منطقه است. دستگاه های اندازه گیری در ابتدا وانتهای تونل انتقال آب نصب شده که میزان انتقال و برداشت آب را کنترل می‌کنند. شهرستان گلپایگان با داشتن 50 هزار گاو شیرده در امور دامداری و دامپروری به نسبت مساحت حرف اول را در کشور می‌زند و به اسم هلند ایران معروف است. اين شهرستان امروزه به دلیل کم توجهی به امر دامداری وکشاورزی و مهم‌تر از آن مساله آب گرفتار رکود شده است. طی سالیان اخیر اولویت وزارت نیرو تامین آب شرب و صنعت بوده وتامین آب کشاورزی در مراحل بعدی قرارگرفته و این یکی از اشکالاتی محسوب مي‌شود که به وزارت نیرو وارد است.

طی سالیان اخیر نزاع و درگیري برسرآب زیاده بوده است. در اين اواخر نيز درشهرستان روزنه درگیری شدیدی برسر موضوع آب رخ داده، در این مورد توضیحی به ما می دهید؟

بحران آب دلایل مختلفی دارد. نخست عدم مدیریت منابع آبی درکشوراست ودیگراینکه در صد سال اخیر شاهد کاهش نزولات آسمانی وازبین رفتن منابع زیرزمینی بوده ایم و از همه مهم‌تراین که بحران آب یک مساله جهانی است. تشکیل کنوانسیون‌های جهانی مثل کنوانسیون کیوتو،کنوانسیون کاهش گازهای گلخانه‌ای وکنوانسیون افزایش دمای زمین، همه حاکی از این است که جهان با یک معضل بزرگ زیست محیطی مواجه است.

در کشور اولویت را توسعه قرار دادیم و زماني كه بین حقابه کشاورزی و تالاب قرار گرفتیم، حقابه تالاب را کنار گذاشتیم وبه کشاورزی دادیم؛ وقتي بین تالاب وصنعت قرار گرفتيم حقابه به صنعت داديم، حتی در بحث آب شرب باز حقابه رودخانه ها را نادیده گرفتیم. اگر به همین منوال پیش برویم چالش‌ها در حوزه آب روزبه روز جدی‌تر خواهد شد. آب یزد از ابتدای رودخانه زاینده رود تامین می‌شود و بهتر بود این آب از تالاب گاوخوبی تامین می‌شد. شاید با انتقال آب از تالاب 10 درصد کاهش آب وجود داشته باشد اما این مزیت را دارد که حقابه رودخانه وتالاب محفوظ مي‌ماند. بي‌شك اینگونه تدبیرها جلوی چالش ها را می گیرد اما در مورد اتفاقات اخیر مشکل برسر تامین آب کشاورزانی است که در حاشیه زاینده رود کشاورزی می‌کنند. این افراد معیشت واقتصادشان وابسته به آب است و مشکل اصلی بخشی نگری ونگاه کوتاه مدت به قضیه آب است. نمایندگان قم فشار فراواني به دولت آوردند که بهره برداری از سد کوچری گلپایگان را به قم بدهند که موفق نشدند و وقتی نتوانستند ازطریق دولت کار را پیش ببرند در مجلس ردیف بودجه ای را از آب تهران به آب قم تغییر دادند. البته در مورد بهره برداری اقدامی صورت نگرفته است و این بی تدبیری باعث شد تا برای کشاورزان گلپایگان زنگ خطری روشن شود وآن‌ها فکر کنند قم هدفش از این فشارسیاسی بردن آب به طور کامل است. در چند سال گذشته حدود 10 هزار هکتار از اراضی گلپایگان خشک شده و طبق تحقیقات صورت گرفته قم طی دوسال گذشته 20 میلیون متر مکعب آب بیشتر از حد تعیین شده برداشته کرده‌است. با اين وضعيت بايد به کشاورزان بگوییم حقابه شما داده شده واین خشکسالی مربوط به این موضوع نیست كه بي‌شك قبول نمی‌کنند. آن‌ها با خود مي‌گويند كه در گذشته اراضی ما خشک نبوده و در همین چند سالی که آب به قم منتقل شده این اتفاق افتاده است. برای حفظ آرامش جامعه جلسه ای با وزیر نیرو داشتیم كه تصمیم براین شد مدیریت سد کوچری به شرکت ملی توسعه منابع آب ونیروی ایران داده شود تا با بی طرفی منافع همه ذی‌نفعان را درنظر بگیرد.

چه برنامه‌هايی برای توسعه همه جانبه حوزه‌ انتخابیه گلپایگان وخوانساردارید ؟

ابتدا سعی کردیم تمام طرح های غیر فعال را فعال کنیم. راهبرد اصلی را روی اتمام طرح های نیمه تمام گذاشتیم. خوشبختانه بخش زیادی از جاده‌های مواصلاتی به گلپایگان وخوانسار به اتمام رسیده وامیدواریم سال 97 کلیه طرح نیمه تمام در حوزه راه تکمیل شود. حوزه بهداشت وسلامت مجلس اولویت را روی منابع پایدار گذاشته است. يك درصد از مالیات ارزش افزوده در اختیار طرح تحول سلامت قرارگرفته تا موانع واشکالات این طرح هر چه زودتر برطرف شود ودستاوردهای خوبی در تامین اعتبار داشته است. قبل از اجرای طرح سلامت با این مشکل مواجه بودیم که بیماران در بیمارستان های دولتی به دلیل نداشتن هزینه بستری نمی شدند، الان یک گام رو به جلو رفته است. ناگفته نماند هنوز دراین طرح مشکلاتی وجود دارد وآن کمبود متخصص در شهرستان‌هاست. به ويژه گلپایگان وخوانسار که کم جمعیت هستند، بیشتر پزشکان ومتخصصان برای گذراندن طرح چند سالی می‌آیند و بعد می‌روند. برای رفع این مشکل سال 96 درشهرستان گلپایگان دانشکده پرستاری تاسیس شد كه امیدواریم در سال‌های آینده با ارتقاي این دانشکده وتوسعه رشته‌های مختلف شاهد حضور متمادی کادر پزشکی در شهرستان‌ها باشیم. همچنین تعاملات خوبی با مسئولان تامین اجتماعی داشتیم و مقرر شده این بیمارستان به عنوان بیمارستان تامین اجتماعی غرب استان اصفهان ایجاد شود تا بتواند درحوزه سلامت برای همه شهرستان های غرب استان اصفهان خدمات‌دهی داشته‌باشد.

درحوزه صنعت نیز در حوزه‌های انتخابیه افزایش سفارشات ساخت قطعات خودرو داشتیم كه از تعدیل نیرو جلوگیری کرد. در شهرستان گلپایگان مشکل اشتغال نسبت به خوانسار کمتر وجود دارد. در خوانسار به صورت جدی بامشکل اشتغال مواجه هستیم و با دعوت ازمدیرعامل شرکت‌های صنعتی کشور به شهرستان خوانسار وگلپایگان بسترمناسبی برای شهرک‌های صنعتی آماده شد. قرار است در خوانسار تولیدات باطری داشته باشیم که این امر برای500نفرایجاد شغل می کند.لازم به ذكر است در خوانسار صنایع تبدیلی عسل داریم، در برنامه های پیشرو احداث دامداری صنعتی بزرگ دراین منطقه پپیش بینی شده است. شهرستان گلپایگان یکی از تولیدات کنندگان پلیمرکشور است؛ پلیمرهای تولید شده در این شهرستان به دلیل کیفیت بالا به عنوان برند شناخته شده اند و درفکر توسعه این کارخانه ها هستیم. شهرستان‌های گلپایگان وخوانسار مهد کشاورزی و دامداری هستند و در تولید لبنیات حرف اول را در کشور می زنند. اجازه ورود صنایع آلاینده را به این حوزه‌ها نداده ایم. بیشتر صنایع در حوزه تبدیلی کشاورزی ودامداری است؛ براي مثال سال قبل در شرکت پگاه کارخانه شیر خشک تاسیس و امسال خط تولید پنیر سخت اضافه خواهد شد. امیدواریم در سال 97 بتوانیم بیکاری را در گلپایگان وخوانسار از بین ببریم.

تا چه حد به شعارهايي كه در زمان كانديداتوري داديد، دست پيدا كرديد؟

از اهدافم این بود كه برای رفع بیکاری در هرحوزه انتخابیه سالی حداقل 100میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت پذیرد. به مسئولان در هر دو شهرستان سفارش شده که به جای کاغذ بازی های اداری وقوانین دست وپا گیر مسائل را حل وازکسب وکارها پشتیبانی کنند. این مسیر را باید 10 سال به صورت مستمر وپایدار دنبال کنیم تا به همه اهداف برسیم.

درباره خانه احزاب وفعالیت اصلاح‌طلبان در این خانه گله مند بودید؛ چه پیشنهادی برای بهبود خانه احزاب دارید؟

شرط توسعه یافتگی کشورها تحزب گرایی وتصمیم‌گیرهای حزبی است. متاسفانه در کشور به دلیل نداشتن حزب نمایندگان وارد جزئی ترین مسائلی که در حوزه اختیارات‌شان نیست می‌شوند. حتی در مواردی در حوزه اجرایی کشور نيز دخالت می‌کنند. بخش زیادی از نمایندگان وافراد موثر در کشور اعتقادی به فعالیت مجدد احزاب وحمایت ازآنان ندارند. در واقع منتقدان تحزب گرایی بیش از طرفداران آن است. احزاب باید افرادی کارآمد وسیاست مدار در درون خود تربیت کنند. نمایندگان مجلس باید از دل احزاب بیرون بیایند. متاسفانه بيشتر افرادی که وزیر یا نماینده مجلس می‌شوند تجربه کار سیاسی ندارد و از درون حزب بیرون نیامده اند بلکه به واسطه اينكه مدیر یا ريیس بوده اند به عنوان وزیر یا نماینده مجلس انتخاب می‌شوند و در نتیجه نمی توانند آن‌گونه که باید در پارلمان یا دولت ایفاي نقش کنند. بنابراین باید روی تشکیل احزاب وفعالیت‌های حزبی به طور جدی وارد وبحث وگفت‌وگو شد و برای آن بودجه درنظر گرفت.

آینده اصلاحات و فراکسیون امید را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابتدای تشکیل مجلس دهم فراکسیون امید با حدود 170 نفر تشکیل شد. در آن زمان مجلس بسیار قدرتمند وتوانمندتر بود. وقتی فراکسیون مستقلین تشکیل شد بخش زیادی از امیدی ها که رای از امید گرفته بودند به فراکسیون مستقلین رفتند و به همین دلیل فراکسیون امید ریزش کرد. با این جابجایی آسیب زیادی به مجلس دهم وارد وتصمیم گیرهای مجلس را دچار مشکل کرد و تمام تصمیم گیری ها دراختیار ريیس مجلس قرار گرفت.

محمدرضا عارف به عنوان ريیس فراکسیون امید اقدامی نکرد؟انتقادهای زیادی به مدیریت وي وجود دارد؟

آقای عارف تلاش خودش را کرد. او یکی از بهترین وسالم ترین، بااخلاق ترین، کارآمدترین ومتخصص ترین افراد در مجلس است. در همه این شاخص‌ها از آقای عارف بهتر نداریم اما این عدم پایبندی تعدادی از نمایندگان به یک جریان سیاسی و اینکه در هر دوره به یک طرف می روند کار را سخت کرده است. براي مثال برای استیضاح وزار باید فراکسیون اکثریت تصمیم می گرفت اما فراکسیون اکثریت در مجلس وجود ندارد.

استیضاح‌ها چگونه برگزار شد؟ گفتند فراکسیون امید طرح استیضاح را داد؟

بخشی از امیدي‌ها برای آقایان آخوندی وربیعی طرح استیضاح دادند. بنده جزو استیضاح کنندگان آقای آخوندی بودم ولي دباره آقای حجتی معتقد بودم كه او از وزرای خوب وکارآمد است. از لحاظ فراکسیونی ونیز فردی، نظرها نسبت به او مثبت بود. برخی نمایندگان با اهداف سیاسی و عده ای نيز با وزیر مشکل محلی داشتند که طرح استیضاح آقای حجتی را امضاکردند.

چرا استیضاح‌ها باز شماری شدو هر دفعه نتایج مختلفی داشت ؟

برای آقای ربیعی دورای ممتنع بود. در شمارش آرا 126 مخالف 124 موافق بودند و با دورای ممتنع استیضاح رای نیاورد. ريیس مجلس اعلام کرد 248 نفر درمجلس حضور دارند وقتی تعداد آرا را شمردند تعداد آرا بیشتر از حضار بود و این طبیعی است زیرا رفت وآمد در مجلس زیاد است موافقین استیضاح باید 1+50باشند.

آقای آخوندی با آن حواشی که داشت چرا دوباره رای اعتماد گرفتند؟

نمايندگان به دلایل مختلفی به آقای آخوندی دوباره اعتماد دادند. بنده در رای اعتماد به ایشان مخالف صحبت کردم. بیشتر صحبت هایم در بندهای استیضاح آمده است؛ آمارو سوانح در دوره مدیریت آقای آخوندی زیاد بوده، از سانحه ریلی گرفته تا هواپیمایی همه نوع حادثه در زمان مديريت او وجود دارد.از طرفي بخش زیادی از حوزه اقتصادی کشور به مسکن برمی گردد. اگر وزارت راه، مسکن وشهرسازی قوی عمل کند شاهد رونق اقتصادی در بسیاری از طرح‌های عمرانی وتوسعه ای کشور خواهیم بود.

وزارت راه بسیاروسیع بوده و چندین شرکت مهم کشور دراختیار این وزارتخانه است. این بزرگی وسعت باعث ناکارآمدی وزیر نمی‌شود ؟

بله وزارت راه بسیاروسیع و بزرگ است اما وزیر باید بتواند مدیریت كند و به وظایف حاکمیتی خودش بپردازد. در زمان دولت هشتم مطالعه‌ای صورت گرفته که هشت وزارتخانه از سیستم دولت کم شود. براي مثال وزارتخانه آب ،منابع طبیعی ،محیط زیست با بخش آب وزارت جهاد کشاورزی وسازمان محیط زیست یک وزارتخانه شوند. همچنین بخش برق ونفت با يكديگر ادغام شود و وزارت انرژی تشکیل شود. متولی انرژی در کشور یکجا نیست، وزارت نیرو 10 درصد انرژی را در اختیار دارد و90درصد انرژی در اختیار وزارت نفت است. این اشکالات ساختاری همچنان پابرجاست. قرار بود وزارتخانه ها کم و شورای عالی مثل شورای عالی انرژی یا شورای عالی آب تشکیل شود.

گفتند برای استیضاح وزرا هزینه‌های میلیاردی خرج شد،آیااین درست است ؟

به هیچ وجه اين ادعا را قبول ندارم. قبل از اینکه وارد مجلس شوم حرف‌ها و صداهایي می شنیدیم که برايم قابل تامل بود. براي مثال مي‌شنيدم كه مجلسی ها سکه گرفتند تا رای اعتماد دهند، در صورتی كه اینگونه نیست! شاید تعداد افرادی که معامله سیاسی ومالی را به منافع مردم ترجیح می‌دهند درمجلس انگشت شمار باشد. احتمال اینکه نماینده ای در فضای جلسه استیضاح با صحبت های موافقان و مخالفان یاحتی وزیر به این نتیجه برسد که استیضاح یا رای به استیضاح را پس بگیرد وجود دارد. جنس مجلس به ويژه مجلس دهم از جنس تعامل،همکاری‌،همیاری وکمک به دولت است.

برخي مي‌گويند رابطه بین دولت ومجلس بیش از حد مسالمت آمیز است و براي مثال استیضاح‌ها نيز نمايشي به حساب مي‌آيد. شما اين موضوع را قبول داريد؟

معتقدیم با جنگ ودعوا مسائل پیش نمی رود. هر قدر صلح ودوستی، برادری، وحدت وهمگرایی بیشتر باشد مسائل ومشکلات راحت‌تر حل خواهد شد. در مجلس دهم سعی شده توپ از مجلس به زمین دولت واز زمین دولت به زمین مجلس نیفتد. برای مسائل کشور بايد فکر كرد و تصمیم کارشناسی واساسی گرفته شود. استیضاح‌ها نيز واقعی بود. به وي‍‍‍‍ژه درباره آقای آخوندی، استیضاح در جهت منافع مردم وحقوق افرادی بود که در کوه های دنا وکشتی سانچی کشته شدند. در واقع استیضاح ها برای این بود که وزرا در بخش‌هایي که ناکارآمد هستند واشکالات جدی در کارشان وجود دارد به مجلس پاسخ دهند.

نقش فراکسیون امید درمورد استیضاح ها چگونه بود؟ گفته بودند امیدی ها طرح استیضاح دادند وخودشان استیضاح را رد کردند؟

مشکلات امروز کشور بسیار پیچیده تر از سال‌های گذشته است. فراکسیون امید ازلحاظ سیاسی هدفش حمایت وکمک به دولت است. از طرف دیگر فراکسيون امید چک سفید امضا به دولت نداده است. اگر یکی از وزرا کارایی لازم را نداشته یا از نظر سلامت دچارمشکل باشد فراکسیون امید بي‌شك موضع‌گیری می‌کند وحتی طرح استیضاح می‌دهد. مساله بعدی این است که استیضاح ها فراکسیونی شکل نگرفته بود و امیدی‌ها به طور فردی استیضاح را شکل دادند. اما در جمع فراکسیون امید استیضاح رای نیاورد ودر شورای مرکزی فراکسیون امید هم رای گیری صورت گرفت و هیچ یک از وزرا برای استیضاح رای نیاورند.

بايد چه كار كرد كه جلوي اين حجم از فساد در كشور گرفته شود؟

در کشور فساد هست و کسی نفی فساد نمی کند اما دو ویژگی وجود دارد. یکی اینکه فساد در کشور ما سیستمی وشبکه ای مثل عربستان یا رژیم پهلوی نیست که دریک خانواده از بالا تا پایین فساد وجود داشته باشد. حتی در دولت آقای احمدی نژاد بحث مافیای نفتی مطرح شده بود بنده آن زمان در سازمان بازرسی کل کشور بودم و با بررسی‌های که کردیم پرونده های متعدد فساد نفتی پیدا کردیم اما چیزی به عنوان شبکه ومافیایی نفتی وجود نداشت.مساله بعد این است كه شاخصی در جهان وجود دارد که این شاخص فساد در کشورهای را ارزیابی می‌کند. در این شاخص از مردم سوال می‌شود به نظر شما آیا فساد در کشور وجود دارد یا خیر؟ شاید هیچکدام از ما به پلیس رشوه نداده باشیم امااز هر کسی سوال شود آیا پلیس رشوه می گیرد می گوییم بله پلیس رشوه می گیرد. چرا این اتفاق می افتد چون ادراک و احساس فساد در کشور ما بیش از آن چیزی است که اتفاق می افتد و به همین دلیل رتبه جهانی ما حدود 140 است. کشور ما در موضوع فساد در جهان وضعیت خوبی ندارد. در مصاحبه‌اي این موضوع را توضیح دادم. در واقع آن مساله‌اي که در اذهان عمومی در مورد فساد وجود دارد با واقعیت جامعه فرق می کند. یک بخش از حقوق های نجومی مربوط به پزشکان ومتخصصان بود. براي مثال یک متخصص ارتوپد در بیمارستان دولتی سراوان ماهی 500 عمل جراحی انجام می داد، حقوق یک ماه این فرد 800میلیون تومان شده بود در صورتی كه باید در ماه 50 عمل جراحی می کرد. در طرح تحول سلامت جلوی این کارها گرفته شد و دولت ومجلس تصمیم گرفتند برای پزشکان ومتخصصان سقف تعیین کنند. بیشتر مردم فکر می کنند بخش اعظم مسئولان کشور حقوق بالا ونجومی می گیرند. طبق بررسی‌های دیوان محاسبات حدود 100نفر حقوق نجومی داشتند که با آن‌ها برخورد و حقوق‌های اضافه پس گرفته شد.بايد اشاره كنم كه یکی از مصوبات بودجه 97 که در قانون ششم آمده این است که حقوق ومالیات پلکانی شود.

علت اعتراضات اخیر کشوررا در چه می‌بینید ؟

یکی از دلايل اصلي اعتراضات اين است كه مردم در معیشت خود با مشكل روبه‌رو هستند و همچنين با بیکاری كه بزرگ‌ترین معضل درکشور است نيز دست و پنجه نرم مي‌كنند. مسئولان بايد بدانند برای رفع بیکاری راهی جزسرمایه‌گذاری وجود ندارد. دست‌كم باید سالی 100میلیارد دلار سرمایه گذاری درکشور انجام شود.

نظر شما درباره اقداماتي كه احمدي‌نژاد در كشور انجام مي‌دهد چيست؟

به اعتقاد بنده احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری به ويژه در دوره دوم کشور را به بیراهه برد. بيشتر مشکلات اقتصادی وبحران‌های خارجی کشور ناشی از بی‌تدبیري آقای احمدی نژاد ودولت او ست. همه می‌دانند درآن دوران در اثر بی تدبیری صادرات نفت ایران از توزیع مواد مخدر باندهای ایتالیایی در جهان سخت تر بود. وقتی نتوانستیم نفت را بفروشیم بخش اعظم میدان‌های نفتی را بستیم. بسياري از مشكلات اين روزهاي ايران به آن دوره بر مي‌گردد و كساني‌كه هشت سال كشور در اختيارشان بوده نمي‌توانند امروز ژست اپوزيسيون بگيرند.

برخي نزدیکان احمدی نژاد به دلايل مختلف در زندان هستند. بعضی طرفداران اوهنوز نمی‌خواهند قبول کنند كه یک فرد مشکل دار است. می‌گویند شخص آقای احمدی نژاد پاکدست است. نظر شما در این مورد چیست؟

علیه شخص احمدی نژاد پرونده مالی وجود ندارد و واقعیت این است كه وقتی می‌گویم احمدی نژاد 800میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت را برداشته نه اینکه در جیبش گذاشته یعنی طبق احکامی که مجلس آن را تصویب کرده ودیوان محاسبات بر جزبه‌جز آن نظارت داشته، عمل نکرده است. دولت نباید بیش از حدی که مجلس به آن اجازه داده برداشت کند. این را باید در نظر گرفت کار احمدی نژاد تحصیل در مال نامشروع یا اختلاس نبوده بلکه تخلف از قانون محسوب می شد که این تخلفات ضربه های مهلکی به کشور زده است. تخلفات احمدی نژاد بسیار زیاد است و هنوز نيز روی اقتصاد کشور تاثیر دارد و در واقع عدم پایبندی به قانون مشخصه وی بود.

عملکرد مجلس دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجلس دهم یک مجلس جوان است. در سال 97 به بلوغ بیشتری می رسد. درسال جدید مجلس تصمیمات بهتر ومنطقی‌تر وشجاعانه‌تری برای کشور خواهد گرفت.

آیا فراکسیون ورزش برای اتفاقاتي که در ورزش کشتی رخ داده اقدامی کرده است ؟

در مورد ورزش کشتی کشور باید بگویم بیشتر رقبای ما در میادین جهانی صهیونیست ها هستند. بنیان جمهوری اسلامی ایران حمایت و دفاع از حقوق ملت‌های مظلوم بوده و به همین دلیل ورزشکاران ترجیح می‌دهند در میدان مبارزه با صهیونست‌ها حاضر نشوند. این تصمیم اختیاری است و قانونی در این زمینه وجود ندارد. از طرف دیگر ورزشکاری که این عمل شایسته را انجام می‌دهد با حذفش نباید دوباره متضرر شود. ورزش کشتی یکی از مهم‌ترین ومدال‌آورترین ورزش‌های کشور است. حتی قوانین کشتی را خودمان وضع کردیم وهمیشه حرف برای گفتن داشتیم. باید در این مورد تدبیر کرد تا در المپیک، جام جهانی ودیگرمسابقات ضرر نکنیم. برای حل این موضوع بحث های زیادی شده است ولي موضوع پیچیده و تصمیم‌گیری ساده نیست. از یک طرف بحث آرمان‌های کشور مطرح است و از طرف دیگر بیشتر رقبای ما صهیونیست ها هستند. فراکسیون ورزش مجلس دنبال یک راه حل مناسب است تا این مشکل را به بهترین شکل ممکن تدبیر کند.

فیلمسازان کشور در سطح جهانی فیلم‌های‌شان را عرضه می‌کنند وحتی با اسرايیل نیز رقابت می‌کنند و کسی ایرادی به کارآن‌ها نمی‌گیرد. چرا در ورزش نمی‌توانیم با اسرايیلی‌ها رقابت کنیم ؟بسیاري از ورزشکاران با ناراحتی وعدم رضایت از مسابقات انصراف می‌دهند.

درسینما کشورها در مقابل هم قرار می‌گیرند و رقابت به صور ت مستقیم ورودررو نیست اما در میدان کشتی دو فرد ازدو کشور مختلف رو در رو ي هم قرار می‌گیرند. از آنجایی که ما رژیم اسرايیل را به رسمیت نمی شناسیم اقتضا می‌کند نسبت به این موضوع اعلام موضع کنیم ودر میدان رقابت حاضر نشویم. بحثی که مطرح شده این است که ما سال‌هاست صهونیست‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم وبا آن‌ها رقابت نمی‌کنیم. به محض اینکه در عرصه رقابت حاضر شویم یعنی آن‌ها را به رسمیت شناخته‌ایم. باید مطالعه وبررسی زیادی صورت گیرد وبا مدیریت وتدبیر این مشکل حل شود.

اصفهانی ها در فدراسیون فوتبال باندی را تشکیل داده اند، این خبر درست است ؟

در فوتبال نقش باشگاه ها بیشتر از باندهاست. بیشتر توجه ها به تیم‌های استقلال وپرسپولیس است و کمک‌های مالی که به این تیم‌ها می‌شود قابل قیاس با باشگاه های دیگر نیست. در تمام باشگاه ها وحتی تیم ملی ثاتیرگذار هستندو فوتبالیست های که درشهرستان‌ها بازی مي‌کنند تمام تلاش خود رابرای رسیدن به باشگاه‌هاي‌استقلال وپرسپوليس می‌کنند تا بتوانند جاپایی در تیم ملی داشته باشند.

باشگاه ذوب آهن روی فوتبال بانوان سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده آیا هدفی برای آن تعیین شده است ؟

در سال‌های اخیر ورزش بانوان جهش خوبی داشته به گونه‌اي که ایران صادرکننده حجاب وعفاف شده است. وقتی بانوان ورزشکار با حجاب اسلامی روی سکوی قهرمانی ظاهر می‌شوند تاثیر زیادی در سطح جهان دارد. در قدیم معتقد بودند زن برای حفظ حجاب وعفاف نباید از خانه بیرون بیاید ، درس نخواند، سرکار نرود و فعالیت اجتماعی نداشته باشد. در واقع حجاب را عامل حذف بانوان از جامعه کرده بودند اما امروزه بانوان کشور با حفظ حجاب در همه عرصه ها حضور بسیار موثر و پویایی دارند و در این زمینه مطالعه شده وراهکارهای خوبی انجام شده است.

وقتی زنان ما توانستند با حجاب وارد عرصه ورزش وسکوهای قهرمانی شوند چرا رفتن آن‌ها به استادیوم مشکل ایجاد می‌کند ؟

در مورد این مسائل به صورت آنی وضربتی نمی‌شود اقدام کرد. باید به مرور زمان فضای جامعه را آماده کرد. ابتدا اجازه دهیم منتقدان ومخالفان نقدها وحرف‌های‌شان را بزنند و افراد اهل نظر وفکر پیشنهاد و راهکارهاي خودشان را ارائه دهند، بعد تصمیم گرفت.نمایندگان مجلس دنبال راهکار متناسب با مبانی دینی واعتقادی هستند. در این زمینه همه باید دست در دست يكديگر دهیم تا این مشکل حل شود. با هنجارشکنی فقط به مشکلات اضافه مي‌شود و باید این کار با یک فرهنگ سازی ملایم و اقناع جامعه جلو برود.

قانون
نظر شما
نظراتی كه حاوی توهین و مغایر قوانین کشور باشد منتشر نمی شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس روز
خبر های روز