مجموعه ای کامل از مطالب شکار و طبیعت
 طبیعت

طبیعت – امان اله صیادی

امروزه با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی و افزایش سطح آگاهی ها، ما انسانها خود را بسیار متمدن و پیشرفته می دانیم و قریب به اتفاق به دنبال فراهم سازی زندگی های لوکس و مجلل هستیم؛ اما این در حالی است که هنوز نحوه رفتار صحیح با طبیعت اطراف خود را نمیدانیم و در بقای آن دلسرد و بی تفاوت هستیم.

با افزایش کارخانجات صنعتی و آلاینده های آنها در شهرها و افزایش جمعیت شهر نشین و همچنین وجود برخی افراد سلاح بدست نا آگاه که جامعه شکارچیان ایشان را شکارکش مینامند و در مقابل متاسفانه برخی از مردم عامه آنها را در زمره شکارچیان میدانند، مجال حیات را برای وحوش کاهش داده اند. کمبود نیروهای حفاظتی و نبود امکانات پیشرفته کافی را هم میتوان به جمع این معضلات اضافه کرد. به راستی چه کسی تاوان یوز را خواهد پرداخت؟؟؟ چه کسی در غم نسل کشی ببر و شیر و ... ایران فریاد برآورد؟؟؟ و همچنین است جنگلها و مراتع از دست رفته کشورمان. با چنین تخریباتی چه بر سر طبیعت زیبا و گونه های متنوع جانوری ایران خواهد آمد و انتظار چه آینده ای را باید کشید؟

آیا بانی صیانت و حفاظت از این وحوش و طبیعت فقط سازمانها و ادارات و ارگانهای دولتی مربوطه هستند؟ و ما مردم هیچگونه احساس مسئولیتی نباید داشته باشیم؟

اگر پای در دل طبیعتی بکر و دست نخورده ای بگذاریم بسیار مسرت بخش خواهد بود تا اینکه به جایی برویم که مدتی است تفرجگاه ما انسانها گردیده است و از آن استفاده میکنیم. آیا جای تاسف نیست ؟؟؟!!!!

بارها مشاهده شده که برخی از افراد بومی مناطق مختلف از تردد و حضور کوهنوردان و شکارچیان مجاز جلوگیری نمودند و دلیل آن را جلوگیری از آلودگی طبیعت و حفظ بقای موجودات اظهار داشتند و حتی مشاهده شده که در برخی موارد حتی درگیری هایی نیز ایجاد شده است.

 با دیدی منتقدانه میتوان بروز عمده ای از این موارد را به سازمانهای ذیربط نسبت داد. چرا که  با سیاست گذاریهای بهتر و اطلاع رسانی و با اشتراک مردم در حفاظت،  و اشاعه فرهنگ زیست محیطی و جلوگیری از برخی تخریبات زیست محیطی سایر سازمانها و نهادهای دولتی و همچنین اجبار برخی دیگر از این ارگانها مثل شهرداریها به ایجاد برخی امکانات بهداشتی و... در این اماکن میتوان حداقل آلودگیها را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

متاسفانه توازن عرضه سلاح و جمعیت وحوش نیز بسیار ناهمگون است و وجود سلاحهای بدون مجوز هم این امر را تشدید میکند، که این خود مقوله ای قابل بحث است.

|+| نوشته شده توسط امان صيادي در چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹  |
 
 
بالا