درباره وبگاه
با سلام خدمت شما بازدید کننده گرامی، ضمن خوش آمد گویی لطفا از پست های آرشیو شده هم دیدن فرمایید.این وبلاگ در اسفند ماه سال 1388 با هدف معرفی جغرافیا، تاریخ و فرهنگ روستای وانشان با مردمانی پر از مهر و انتشار عکس و فیلم در این راستا، طراحی گردید. روستای وانشان از توابع شهرستان گلپایگان واقع در استان اصفهان است. این روستا در 12 كيلومتری جنوب شهرستان گلپايگان و 15 کیلومتری شمال خوانسار قرار دارد بنای تاریخی آرامگاه امامزاده سلیمان ابوالفتح از نوادگان امام موسی کاظم متعلق به قرن دهم هجری شمسی در این روستا قرار دارد. این وبلاگ مطابق با قوانین جمهوری اسلامی و قوانین فضای سایبری می باشد. شما ميتوانيد براي انتقاد و پيشنهاد و ارسال نظرات خود اينجا کليک کنيد و يا ايميل بفرستيد! ترجمه اين سايت
تازه هاي جهان
|
نوشته شده به دست وانشانیان
به طور مشخص از سال گذشته رانندگان مسیر خوانسار- گلپایگان و بالعکس شاهد استقرار ماموران پلیس راه در چند نقطه مسیر مذکور (غالباً میانه مسیر دوبانده وانشان - گلپایگان، پیچ خطرناک وانشان و مجاور پل عابر پیاده تیدجان) بوده و احتمالاً تعداد نسبتاً زیادی از آنان نیز مشمول اعمال قانون (یا همان جریمه) عمدتاً به دلیل تخطی از سرعت مجاز اعلامی شده اند. گرچه جریمه های متعدد در این مسیر اعتراض بسیاری از رانندگان به ویژه اهالی خوانسار را برانگیخته اما شکی نیست که پلیس برای کاهش حوادث و به منظور افزایش ایمنی و سلامت آنان و نیز عابران محدوده این مسیر چنین راهی را برگزیده است، لذا نفس این کار هر چند موجبات دلخوری بسیاری از افراد را فراهم کرده اما چون نوعی فرهنگ سازی-ولو به اجبار!- محسوب می شود مذموم نیست. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که با توجه به شواهد و قرائن موجود به نظر می رسد پلیس راه صرف گذاشتن دوربین و جریمه کردن رانندگانی که هر چند اندک از سرعت معین تخطی می کنند، از سایر اقدامات موثر در کاهش حوادث و خطرات جاده ای غافل مانده است. طبیعتاً ایجاد جاده ای ایمن، نصب علایم و تابلوها، چراغ راهنما، خط کشی و سایر ملزومات جاده ای بر عهده اداره راه و ترابری است اما شکی نیست تعیین نوع تابلوها و علایم هشدار دهنده و مشخص نمودن مصادیق خطر و تذکر به منظور رفع آنان وظیفه کارشناسان پلیس راه می باشد. جاده گلپایگان-خوانسار، علیرغم زحماتی که اداره راه در رابطه با آن انجام داده و برنامه هایی که در آینده نزدیک برای آن دارد هنوز جاده ای ایمن نیست و به اعتقاد نگارنده جریمه کردن رانندگان بینوا تنها چاره رفع این مشکلات نیست. در این نوشتار سعی دارم برای نمونه به برخی از اشکالات موجود در این مسیر که عدم دقت در آن ممکن است موجب تضییع حق رانندگان و عابران گردد اشاره نمایم تا انشاا... با اطلاع مسؤولین امر راهکارهایی برای اصلاح آنها اندیشیده شود:
1- اگر بر اساس ماده 126 آیین نامه راهنمایی و رانندگی، مسیر دو بانده گلپایگان-وانشان را مصداق بزرگراه ندانیم و آن را فقط جاده تعریف کنیم، حداکثر سرعت مجاز روز در این محور را باید 100 کیلومتر در نظر بگیریم. ناگفته نماند که این حداکثر سرعت در آیین نامه جدید، عمدتاً شامل جاده های دوطرفه عادی برون شهری و مناطق غیرمسکونی می باشد. البته تبصره 3 ماده مذکور اشعار می دارد که "تغييرات بعدي در ميزان سرعت هاي قيد شده در راه هاي بيرون شهر و مناطق غير مسكوني از سوي وزرت راه و ترابري تعيين واعلام مي گردد". لذا احتمالا بر همین اساس است که کارشناسان اقدام به بررسی و مطالعه این مسیر و تعیین سرعت مجاز حداکثر 80 کیلومتر در ساعت برای آن نموده اند. این تعیین سرعت با توجه به وجود دو باند مجزا، نبود پیچ خطرناک (و حتی غیرخطرناک!)، عدم وجود شیب غیراستاندارد کمی عجیب به نظر می رسد. عجیب تر این که بر اساس تجربه و مطالعات اندک اینجانب غالباً در جاده های دوطرفه برون شهری که از استانداردهای پایین تری برخوردارند حداکثر سرعت مجاز در روز 85 و در شب 75 تعریف شده است. اینجاست که نتیجه این اقدام جریمه شدن بسیاری از رانندگانی است که بر حسب عادت در چنین مسیرهایی سرعت مجاز را 110 (یا 115) می پندارند که این مورد نمونه ای از نقض حقوق رانندگان توسط پلیس است مگر آن که دلیل محکمی برای اصرار بر وجود چنین محدودیت سرعتی در مسیر مذکور داشته باشد. 2- از مقابل دفتر مخابراتی روستای وانشان(کوی انقلاب) تا قبل از شهرک صنعتی خوانسار علیرغم شیب جاده و وجود پیچی خطرناک، نشانه ای از وجود تابلوی محدود کننده سرعت نیست و این بدین معناست که حداکثر سرعت مجاز این محدوده تا قبل از تابلوی 70 کیلومتر شهرک صنعتی همان 95 (100) می باشد. با مقایسه این محدوده با محدوده مورد اشاره در بند یک به نظر شما این موضوع عجیب نیست؟ فکر می کنید خطرات موجود در کدام دو مسیر بیشتر است؟ 3- وجود دو تقاطع خطرناک بهشت فاطمیه و فاز 1 شهرک صنعتی احداث یک میدان در این محدوده (که در حوزه استحفاظی راه و ترابری گلپایگان و خوانسار قرار دارد) را می طلبد که البته با قول مساعد جناب آقای مهندس عشایری، مدیرکل محترم راه و ترابری استان احتمالاً در آینده ای نزدیک شاهد اجرای آن خواهیم بود، اما به نظر می رسد در حال حاضر این محدوده نیاز به توجه بیشتری از نظر نصب چراغ راهنما و تابلوهای هشدار دهنده با توجه به استعداد خطرپذیری خواهد داشت. یکی از مواردی که در این قسمت خطرناک به نظر می رسد نصب صرفاً یک تابلوی نشان دهنده ی راه دوطرفه آنهم تقریباً بعد از اتمام دوبانده تیدجان-بهشت فاطمیه می باشد که جابجایی مکان تابلو و نصب تابلویی بزرگتر با ذکر پایان دوبانده یا جاده دو طرفه می شود، می تواند موثرتر واقع شود. 4- به گمان مسیر دوبانده بهشت فاطمیه تا میدان امام حسین(ع) از حیث تعداد بریدگی ها و محلهای دور زدن در جاده های کشور بی نظیر است، چرا که به علت عدم پیش بینی دوربرگردانهای استاندارد در این محدوده توسط اداره راه و ترابری، هر راننده ای فراخور نیاز و سلیقه خود در هر قسمت اقدام به ایجاد یک دوربرگردان نموده که هر کدام می تواند بسیار خطرناک و خطرآفرین باشد. گرچه با پیگیریهای انجام شده، اداره کل محترم راه و ترابری استان برای احداث رفوژ میانی این مسیر اعلام آمادگی نموده،اما تا قبل از اجرا، ضروری است کارشناسان پلیس راه که در این منطقه مرتباً تردد می نمایند نسبت به تعیین محلهای استاندارد برای دور زدن و دستور محدود نمودن و انسداد دوربرگردانهای غیرمجاز از خطرات موجود بکاهند. 5- متاسفانه علیرغم پیگیریهای فراوان شورای اسلامی و مردم روستای تیدجان و مسؤولین شهرستان و مصوبه سفر اول استاندار سابق اصفهان به خوانسار مبنی بر احداث پل زیرگذر برای عبور افراد و احشام، در حدود 2 سال قبل اداره راه اقدام به نصب یک پل عابر پیاده نمود که به دلیل سختی تردد از روی آن مورد اقبال روستاییان قرار نگرفته و این مساله موجب بروز تصادفاتی در این محدوده شده است. بررسی دلایل بروز این خطرات و ابلاغ آن توسط پلیس راه به مسوولان ذیربط می تواند منتج به احداث دست کم یک پل زیرگذر برای نجات جان عابران و تسهیل در رفت و آمد آنان از عرض این جاده باشد. 6- از آنجایی که در محدوده تیدجان تا میدان امام حسین(ع) ساکنان شهرکهای یاسر 1 و 2 و نیز واحدهای کارگاهی در این مسیر در معرض خطر تصادف می باشند، افزایش تابلوهای هشدار دهنده، نصب چراغهای راهنما (چشمک زن)، افزایش نور مسیر (برای تردد شبانه) و اصلاح دوربرگردانها از اقدامات ضروری است که گرچه می باید توسط اداره راه و ترابری صورت پذیرد اما مکان یابی و دستور انجام آن توسط پلیس راه خواهد بود. آنچه بیان شد دیدگاههای نگارنده در آسیب شناسی مسیر ارتباطی دو شهرستان خوانسار و گلپایگان بود و قطعاً با توجه به محدودیت مقاله و تخصصی بودن موضوع فارغ از ایراد نیست، اما بدیهی است که چشمان تیزبین پلیس بسیار بهتر می تواند این مشکلات را ببیند و برای رفع آن چاره اندیشی کند، مشروط بر این که در این مسیر فقط روی سرعت ماشین ها زوم نباشد!!
منبع: http://dahaghin.blogfa.com
.:: صفحه اصلي : Home ::. |
آخرين مطالب
آمار سايت
کانال آپارات وانشانيان
آرشيو مطالب
|
.:کپي برداري از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است:.