آخرین به روز آوری سایت چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ . وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ . لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ . سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



دارو درمانی دربیماری های التهابی آرتریت روماتویید و نقرس


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











شاید زمان زیادی نمانده ‌بود تا نتیجه سال‌ها رنج� تلاش و مطالعه عباس سرمدی به بار بنشیند و او روزهای خوش به‌ثمر رسیدن زحماتش را نظاره کند. اما تقدیر ‌‌شکلی دیگر یافت� چنان‌که اکنون خاک� پیکر او را در آغوش کشیده‌است. عباس سرمدی محقق� پژوهشگر� شاعر و نویسنده ایرانی به سال1318 در شهر گلپایگان دیده به جهان گشود. استاد سرمدی به زادگاه خود گلپایگان عشق می‌ورزید� به همین خاطر کتاب شعر گلپایگان شعر اصفهان را که بعدها �اشگسو�ن� نام گرفت� به زبان محلی سرود. کتاب شعر دیگری که وی به چاپ رساند از رباعی تا غزل به نام �شورستان� است که غزلیات و رباعیات او را شامل می‌شود...

توحيد نيكنامي

توحید نیکنامی

من خاکم و از خاک برون آمده‌ام
آمیخته از عشق و جنون آمده‌ام
بار دگری به خاک برخواهم گشت
آخر تو بگو چرا و چون آمده‌ام
(از کتاب شورستان )

شاید زمان زیادی نمانده ‌بود تا نتیجه سال‌ها رنج� تلاش و مطالعه عباس سرمدی به بار بنشیند و او روزهای خوش به‌ثمر رسیدن زحماتش را نظاره کند. وی در آخرین حضورش در فرهنگستان هنر� درباره استاد احمد نیریزی و گردهمایی مکتب اصفهان صحبت کرد و بنا شد حضور م�ثری در این گردهمایی داشته باشد. اما تقدیر ‌‌شکلی دیگر یافت� چنان‌که اکنون خاک� پیکر او را در آغوش کشیده‌است� و در آستانه گردهمایی مکتب اصفهان� یاد و خاطره او به‌یادگار مانده است.

عباس سرمدی محقق� پژوهشگر� شاعر و نویسنده ایرانی به سال1318 در شهر گلپایگان دیده به جهان گشود. او پس از پایان تحصیلات متوسطه برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در رشته‌های روانشناسی� ادبیات و تاریخ به تحصیلات عالیه خود ادامه داد. پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد و گذراندن بخشی از دوره دکترا� تمام وقت خود را صرف تحقیق و پژوهش کرد.

او از سال1339 تا سال1342 به همراه شادروانان مهدی اخوان ثالث� اسدالله شهریاری� بخشی خوانساری و داور همدانی جزو سرایندگان نغمه‌های محلی رادیو ایران بوده است.
در سال1343 اولین کتاب خود و در سال1345 دومین کتاب خود را شامل مجموعه‌ اشعار منتشر ساخت. او آثار بسیاری در زمینه ادبیات و هنر ایران از خود به جای گذاشته� از جمله تصحیح و گزینش شاهنامه فردوسی در هشت جلد� تصحیح خمسه نظامی و دیوان نظامی در هشت جلد� تصحیح دیوان خواجوی کرمانی و پروین اعتصامی که قابل ذکر می‌باشد.


در سال1379 استاد کتاب �دانشنامه هنرمندان ایران و جهان اسلام� را به چاپ رساند که حاصل 15سال تحقیق� بررسی و فیش‌برداری شبانه‌روزی او بوده است. استاد سرمدی در این اثر خود کوشیده تا هنر و هنرمندان ایران و اسلام را از آغاز تاکنون معرفی کند.

در مقدمه این کتاب� درآمدی بر هنر در روند تاریخ شامل هنر معماری در ایران� معرفی هنر نگارگری و کتاب‌آرایی و سپس به بررسی خط و خوشنویسی در ایران پرداخته و کوشیده تا نام هنرمندان نام‌آور ایرانی و همچنین هنرمندان گمنامی که ممکن است در زمان خود به شهرت نرسیده باشند را در این کتاب ذکر کند تا یاد و نامشان در هنر ایران همیشه زنده بماند.

او با معرفی هنرمندان� تاریخچه زندگی آنها و معرفی آثارشان و محل‌هایی که از آثار آنها نگهداری می‌شود راهی برای دانش‌پژوهان باز کرده تا بتوانند به‌راحتی به مطالبی که می‌خواهند� دسترسی پیدا کنند. وی در سال اخیر به تکمیل این کتاب پرداخته بود تا هر چه کامل‌تر در اختیار عموم قرار گیرد ولی مت�سفانه عمرشان کفاف چاپ مجدد این کتاب را به او نداد.

کتاب دیگرایشان مربوط به آثار مرحوم استاد رسام عرب‌زاده - طراح بزرگ فرش ایران - است که نام کتاب �بدایع‌نگار فرش ایران� می‌باشد. استاد سرمدی در این کتاب نگاهی جدید به طرح‌های فرش ایران دارد. وی در این کتاب تمام طرح‌های استاد رسام عرب‌زاده را نقد� بررسی و نامگذاری می‌کند.

آخرین کتاب استاد سرمدی� زندگینامه خوشنویس مشهور ایرانی �احمد نیریزی� است� کتابی که در آن� شرح زندگی استاد احمد تبریزی آمده. از او 99 مجلد قرآن کریم و 77صحیفه و بسیاری از ادعیه� مرقعات و قطعات بر جای مانده است که در موزه ملی ایران و کتابخانه‌های ایران نگهداری می‌شود.

استاد سرمدی به زادگاه خود گلپایگان عشق می‌ورزید� به همین خاطر کتاب شعر گلپایگان شعر اصفهان را که بعدها �اشگسو�ن� نام گرفت� به زبان محلی سرود.
کتاب شعر دیگری که وی به چاپ رساند از رباعی تا غزل به نام �شورستان� است که غزلیات و رباعیات او را شامل می‌شود.

عباس سرمدی علاقه خاصی به کودکان و دنیای کودکانه داشت. از این رو چندین جلد کتاب برای این گروه سنی نوشته است که عبارتند از: مرغ‌ها و روباه مکار� مترسک و موتورسیکلت� کدوی توخالی و دو برگ بلند� افعی‌ای که آدم شد� ماری که برای جوجه‌ها لانه ساخت و صبحی که کارمندان باغ‌وحش سرکار آمدند.

از دیگر خدمات شایان ذکر وی در طول زندگی‌اش� پرورش و تربیت شاگردان شایسته‌ای است که به کشور خود تحویل داده است.این نویسنده پرتلاش در طول خدمت خود در وزارت آموزش و پرورش چند سالی در استان کرمانشاه مشغول تدریس بود که بعد از آن در تهران این رسالت را ادامه داده است.

از طرح‌هایی که طراح‌شان استاد سرمدی بودند و مورد تشویق بسیار قرار گرفتند� طرح کاد مدارس است که مورد استقبال فراوان قرار گرفته� در مدارس به اجرا درآمده است.


استاد سرمدی در دانشکده پرستاری و دانشگاه تربیت مدرس تدریس داشته و یکی از مشاوران صدای مشاور در تهران بود که سال‌ها با این گروه به طور جدی همکاری می‌کرد.
استاد عباس سرمدی در روز جمعه 19آبان ماه 1385 به دیدار حق شتافت و در جمع دوستان هنرمندش در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. نام� یاد و خاطره‌اش همیشه جاوید و روحش شاد و قرین رحمت الهی باد.

در زیر گفتگویی با مرحوم سرمدی که توسط سایر محمدی در 10 شهریور 1382 در روزنامه ایران منتشر شد را با هم می‌خوانیم.

** آقای سرمدی� گویا ابتدا با یک مجموعه شعر کار قلم زدن را شروع کرده بودید�
* بله� آن مجموعه شعر متعلق به زمانی بود که خیلی جوان بودم و برنامه �ترانه ها و نغمه های محلی� را در رادیو اجرا می کردم و در همان مقطع مجموعه شعر �یادگار� را منتشر کردم.

** تحلیل شاهنامه را با چه عنوانی در هشت جلد منتشر کردید�
* تحلیل شاهنامه را هم به این صورت منتشر کردم که هر داستانی به صورت کتابی مستقل چاپ شده است. یکی از این کتابها �داستان سیاوش� است که توسط انجمن خوشنویسان آماده و از سوی آستان قدس رضوی منتشر شد. جلدهای بعدی �داستان زال و رودابه� بود و به همین شکل داستانهای دیگر شاهنامه را همراه با تحلیل چاپ کرده بودم.

** �دانشنامه هنرمندان ایران� را چه سالی و توسط کدام ناشر منتشر کردید�
* این کتاب از جمله آثاری است که حدود 14 سال روی آن کار کردم. چاپ چنین آثاری احتیاج به بودجه کلانی دارد و به همین خاطر کاری را که سالها عاشقانه روی آن کار کرده بودم و حدود شش هزار مدخل گرد آوردم � از دوستانی مثل دانش پژوه و کریم زاده کمک گرفتم. این دانشنامه در واقع یک م�خذ معتبر از هنر و هنرمندان ایران است. این دانشنامه اثر بزرگی است� هرچند که من در چاپ این کتاب به حق و حقوق خودم نرسیدم. این دانشنامه در سال 80 توسط نشر هیرمند منتشر شد و تمام نسخه هایش تمام شد و الآن در حال یک تجدیدنظر روی مطالب آن هستم تا به چاپ دوم برسد. می دانید که این دانشنامه از طرف آموزش و پرورش برنده کتاب سال هم شد.

** آقای سرمدی درباره کتاب �عرب زاده� بدایع نگار فرش ایران� بفرمایید این کتاب زندگینامه عرب زاده است یا نقد آثارش�
* این کتاب هم زندگینامه عرب زاده است و هم شیوه های هنری عرب زاده� شیوه های اختصاصی اش در هنر فرش و طراحی. عرب زاده هنرمندی بود که بدایع بزرگی در هنر فرش ایران ایجاد کرد. فرش ایران با نام عرب زاده اعتبار بسیاری در دنیا پیدا کرد. عرب زاده در این زمینه حرف اول را می زند و هنوز هم یکی از استادان شاخص و بی بدیل این رشته شناخته می شود. می دانید که عرب زاده هم نقاش بود� هم مجسمه ساز بود� خطاط بود و بیش از همه طراح بزرگی بود. در کار فرش چهره ای استثنایی است. من نگاهی جدید به آثار عرب زاده داشته ام. در درجه اول توضیح شیوه های عرب زاده است. مینیاتور ایران که پیش از این سلطان محوری بود� باهنرعرب زاده تبدیل به مردم محوری شد. او نقش خیام اثر استاد بهزاد را در طراحی فرش مورد استفاده قرار داده بود� منتها تغییری که داد� مفهومی فلسفی را که خیام مطرح کرده بود� در نگاره خود آورده است.

اين مطلب تاکنون 8087 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با توحيد نيكنامي

به یاد استاد عباس سرمدی گلپایگانی
آخاله 11 ساله شد
آخاله 8 ساله شد
7 سال با آخاله در کنار شما
پیامک‌های یلدایی
سمنو پزون
آخاله? ۴ سال با شما
مراسم چهلمين روز درگذشت مرحوم خالصي
وداع حسين ابراهيمي (الوند)‌ با چرخ گردون
کوچ کبوتران از کبوترخانه‌ها
رکاب زني در جاده‌هاي سرسبز گلپايگان

حكايت صالحين: آيت‌الله سيد جمال‌الدين گلپايگاني
يهوديان گلپايگان


شما هم چند كلمه بنويسيد

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |