آخرين به روز آوري سايت پنجشنبه ۲ شهریورماه ۱۳۹۶

مسجد جامع تاریخی گلپایگان را دیگر اینگونه نخواهید دید . ساخت و سازهای غیر مجاز گنبد زیبای این مسجد را بلعیده است



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


از پي ميره رو دنبه كه دنبه خوب مي جُنبه
ثروتمندان به مال فقرا چشم دوخته اند




صداي ماندگار - ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست - صداي دلنشين استاد محمدعلي سعيدي

بي هُمزبون ، عنوان شعر محلي گلپايگاني ، سروده و با صداي دلچسب استاد محمد علي سعيدي ، شاعر توانمند شهرمان كه در سال 1380 اجرا گرديده است . نكات قابل توجه اين سروده زيبا ، لهجه و گويش واقعي مردم شهر در دهه هاي گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهاي محلي ، يادآوري آنچه در گذشته وجود داشته و ديگر اثري از آن نيست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحيه است و يك اثر منحصر به فرد را در اين سروده خواهيد شنيد . حتما بشنويد


بخ ، چي ، شي ؟ - اثر ماندگار استاد محمدعلي سعيدي

استاد سعیدی در اواخر دهه 70 شمسی با سرودن چند مجموعه شعر محلی با لهجه گلپایگانی تحولی شگرف در این گویش ایجاد کرد و سایت آخاله با افتخار به کمک استاد توانست تعدادی از آنها را آرشیو نماید تا به مرور در اختیار همشهریان فهیم خود قرار دهد


وردپاتکان ( اولين نرم افزار فرهنگ گلپايگان )

وردپاتکان عنوان يک نام قديمي گلپايگان است که در باره آن يک نرم افزار از فرهنگ و آداب و رسوم گلپايگان در سال ۱۳۸۰ توسط گردانندگان سايت آخاله تهيه شده و در اختيار همشهريان عزيز قرار گرفته است . در اين مقاله سعي ميشود از محتواي اين نرم افزار که در قالب يک( سي دي ) مي باشد مطالبي را به تدريج به اطلاع دوست داران فرهنگ و ادب گلپايگان برسانيم











در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان

برای فهم دقیق واژه رنسانس باید به پیشوند re در واژه‌ها توجه کنیم. naissance (نسانس) به زبان فرانسه یعنی تولد، و Renaissance (رنسانس) یعنی تولد دوباره، تجدید حیات. اما تجدید حیاتِ چی؟ تجدید حیات زبان و آثار مکتوب یونانی و لاتین کلاسیک. کسانی که از رنسانس دَم ‌می‌زدند معتقد بودند دوره‌ای که در آن بسرمی‌برَند به یونان و روم باستان مربوط می‌شود. از نظر آنها بشر تنها در دنیای باستان کارها و موفقیت‌های بزرگ را تجربه کرده‌است که البته چنین نیست. رنسانس بر آن بود که با زایش دوباره فرهنگ یونان و روم، بار دیگر به پیشرفت‌های بزرگ برسد. نوزایی که ادعا می‌شود در همین رابطه است.

استاد علي‌اكبر جعفري

 

در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان

با شروع رنسانس در غرب، بیش از یک قرن از حمله مغول به ایران و دیگر کشورهای آسیایی سپری شده بود. این یورش مهیب، میهن ما را هم به ویرانی کشید و در کندی و ناپیوستگی تکامل جامعه ایران نقش بسیار داشت. بعدها، در آستانه قرن شانزدهم میلادی(سده ده هجری) نخستین راهیان دول استعماری، جای پای خود را در بخشی از میهن ما، در خلیج فارس محکم کردند. ایران در آنزمان چهره آشفته و دلخراشی داشت.

                                                                                                        علی‌اکبر جعفری  

 

 

 

                          

                                    بنام خداوند جان و خرد - کزین برتر اندیشه بر نگذرد

  Image result for ‫رنسانس‬‎

                         
در قسمت پیش به سده‌های میانه اشاره شد و اکنون به دوره رنسانس می‌رسیم. دوران گذار بین سده‌های میانه و دوران جدید که نه یک‌باره آغاز شد و نه یک‌باره به پایان رسید. نطفه رنسانس، از اواسط قرن ۱۳ میلادی بسته شده‌است. البته شماری از پژوهشگران برای آن فاصله سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۶۵۰ میلادی را در نظر می‌گیرند.
 

                             Image result for رنسانس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نُسانس(تولد) و، رنسانس(تولد دیگر)
برای فهم دقیق واژه رنسانس باید به پیشوند re در واژه‌ها توجه کنیم.
naissance (نسانس) به زبان فرانسه یعنی تولد، و Renaissance (رنسانس) یعنی تولد دوباره، تجدید حیات. اما تجدید حیاتِ چی؟ تجدید حیات زبان و آثار مکتوب یونانی و لاتین کلاسیک.
کسانی که از رنسانس دَم ‌می‌زدند معتقد بودند دوره‌ای که در آن بسرمی‌برَند به یونان و روم باستان مربوط می‌شود. از نظر آنها بشر تنها در دنیای باستان کارها و موفقیت‌های بزرگ را تجربه کرده‌است که البته چنین نیست. رنسانس بر آن بود که با زایش دوباره فرهنگ یونان و روم، بار دیگر به پیشرفت‌های بزرگ برسد. نوزایی که ادعا می‌شود در همین رابطه است.
 

 

شایان ذکر است که با شروع رنسانس در غرب، بیش از یک قرن از حمله مغول به ایران و دیگر کشورهای آسیایی سپری شده بود. یورش مهیبی که میهن ما را به ویرانی کشید و در کندی و ناپیوستگی تکامل جامعه ایران نقش بسیار داشت. بعدها، در آستانه قرن شانزدهم میلادی نخستین راهیان دول استعماری، جای پای خود را در خلیج فارس استوار ساختند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رنسانس در تقدیر بود
نهال کوچک گردوئی را در نظر بگیریم که در یک گلدان کاشته شده‌است، این نهال می‌تواند یکی دو سال(کمی بیشتر) سر پا بماند اما در نهایت، وقتی به درخت تحول یافت، یا باید بمیرد، و یا گلدان را بشکند و به ظرف زیر گلدان(باغچه یا زمین) نقب بزند تا بتواند به رشد خودش ادامه دهد.

      

مثال فوق کمک می‌کند تا دریابیم چرا ظرف نظام اجتماعی قرون وسطی چاره‌ای جز شکستن و راه دادن به شرایط تازه نداشت. جامعهٔ قرون وسطی در آستانهٔ رنسانس، با مشکلات زیادی روبرو بود و نظام اجتماعی آن (فئودالیسم)، با ساختار سست سیاسی‌اش برای ادارهٔ کشورهای در حال شکل‌گیری در اروپا، کارآمد نبود. کلیسای کاتولیک نیز، که به جامعهٔ ثبات می‌بخشید، با فساد مالی و اخلاقی روبرو بود و پاپ‌های دروغین، آئین مردم را به نردبان قدرت خویش تبدیل کرده بودند.
...
جنگ‌های ویرانگر صلیبی Crusades که برای بازپس‌گیری سرزمین‌های مقدس از دست مسلمانان برافروخته‌شد، آنها دامن زدند. جنگ‌های صلیبی کشت و کشتار زیادی را باعث شد اما تأثیرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مهمی هم بر اروپا گذاشت. برای مثال، هنگامی که سربازان اروپایی از جبهه‌های جنگ باز می‌گشتند با خود ادویه و ابریشم، مخمل، مروارید، عطریات، کندور، عود و بالاتر از همه «خبر» می‌آوردند و جامعه‌ای که روزگاری بسته و محدود بود، شروع به بازشدن و توسعه نمود. تغییر و دگرگونی در تقدیر بود.

            

 
نسیم رنسانس، ابتدا در ایتالیا و در شهر فلورانس وزیدن گرفت، سپس فرانسه، اسپانیا، هلند، انگلستان و سوئد را هم درنوردید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شاخص‌های اصلی رنسانس
در عصر رنسانس دانشوران با الهام از میراث روم و یونان با نگاهی تازه به جهان می‌نگریستند. نقاشان به مطالعهٔ کالبد آدمی پرداختند و اعضای بدن انسان را به شیوهٔ واقع‌گرایانه نقاشی می‌کردند. سلاطین و فرمانروایان ساختمان‌ها و کارهای بزرگ هنری را سفارش دادند. ادبیات دوران باستان مورد اقبال وسیع و بازخوانی قرار گرفت. انسان و توانایی او اهمیتی تازه یافت و دستور زبان و علم سخنوری و کلام، خارج از چهارچوب‌های خشک کلیسایی رونق زیادی گرفت.
 

      

بازیابی دوران باستان، انسان‌گرایی، فردباوری، اصلاح طلبی دینی، شکل‌گیری ایده دولت واحد، گسترش نخبگان فرهنگی(هنرمندان، نقاشان، نمایشنامه‌نویسان و طنزپردازان که البته در حول و حوش دربار پادشاهان وقت بودند)، پیدایش قوانین معین ادبی در نظم و نثر، و رونق تجارت و روآمدن طبقه جدید، ازجمله شاخص‌های عصر رنسانس است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دوره رنسانس علاقه به نوشته‌های کلاسیک، اوج گرفت
رنسانس با انسان‌مداری(اومانیسم)، خردگرایی و ریاضیات همراه بود. چهار مقاله اقلیدس، مجموعهٔ ریاضی بطلمیوس و آثار دانشمندان مسلمان به عبری و لاتینی ترجمه شد. همانند دوره روم و یونان باستان پیشرفت علمی در دستور کار قرار گرفت و کلیسا قدرت سابق خود را از دست داد. 
 
                    

علاقه به نوشته‌های کلاسیک اوج گرفت. شماری از پژوهش‌گران اهل فلورانس، منابع دورهٔ باستان را مطالعه و جمع‌آوری کردند و فلورانس را به مرکزی برای گسترش آموزش‌های جدید بَدل ساختند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در دوران رنسانس صنعت چاپ بذر دانش می‌کارد
در قرون وسطی، منافع فرد، تحت الشعاع وظیفه او بعنوان عضوی از جامعه فئودال قرار داشت اما انسان رنسانس، دریافت خزنده‌ای زبون نیست و توانایی توسعه نامحدود در مسیر کمال دارد. اینجا و آنجا گفته می‌شد: نباید دنیایی را که در آن بسر می‌بریم خوار شمرد.
...
در دوره رنسانس، میکروسکوپ، تلسکوپ، قطب نما، باروت و… کشف شد و دریانوردی و اختراع صنعت چاپ، فصل جدیدی را رقم زد. دسترسی به نوشته‌های گذشتگان راحت‌تر شد و دیگر خواندن کتاب مانند قرون وسطی تنها به روحانیون محدود نماند.
در دوران رنسانس نه تنها صنعت چاپ بذر دانش می‌کارَد و کشف باروت، روش جنگ را دگرگون می‌کند، یکی از بزرگ ترین قاره‌های زمین(آمریکا) هم کشف می‌شود.

               
رنسانس، دستگاه فلسفه مدرسی را که به صورت غل و زنجیر فکری درآمده بود در هم شکست و مطالعه فلسفه افلاطون را احیا کرد و به افزایش تعداد مراکز آموزشی و تنوع آنها اهمیت بخشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توانا بوَد هر که دانا بوَد
در این عصر که دوران گذار بین سده‌های میانه و دوران جدید است، تحولات و دگرگونی‌های فکری گوناگونی به‌وقوع می‌پیوندد و آموزه بزرگ حکیم ابوالقاسم فردوسی - توانا بود هر که دانا بود - توسط فرانسیس بیکن با شعار knowledge itself is power (دانستن، توانستن است)، در دستور کار قرار می‌گیرد.
در عصر رنسانس کوپرنیک نظریه زمین مرکزی را مردود شمرده و بجای زمین، خورشید را محور و مرکز قرار می‌دهد. دیدگاهی که نه تنها با نجوم بطلمیوسی در تعارض بود، با نص کتاب مقدس هم جور درنمی‌آمد.

                      

گالیله ستاره‌شناس و فیزیکدان ایتالیایی هم ندا در داد بدون ابزار شناخت علمی نمی‌توان به علم دست یافت. او مفهومی تازه از حقایق طبیعت را اعلام کرد که بنیادهای تعالیم کلیسا را زیر سئوال می‌بُرد و فیزیک را مستقل از الهیات نشان می‌داد.
یکی دیگر از سرآمدان دوران رنسانس دکارت، که همچون گالیله فردی معتقد و خداشناس بود، به‌جای سنت پاپ و کلیسا، عقل بشر را فرمانروا قرار داد و با این کار سوژه بزرگی آفرید. فلسفه دکارت زیر آب خرافات را می‌زد. او آموزگار بزرگی بود و می‌دانست مردم باید یاد بگیرند که دربارهٔ همه چیز شک علمی کنند، شک برای رسیدن به یقین.

                

             
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تجارت حیرت انگیز برده‌های آفریقایی در دوره رنسانس
بررسی ریشه‌های اقتصادی- اجتماعی رنسانس نشان می‌دهد که این روند نتیجه طبیعی از میان رفتن حکومت‌های فئودالی در اروپا بود و نظام اقتصادی بسته فئودالیته می‌بایست جای خودش را به نظام اقتصادی جدیدی می‌داد.
...
رنسانس گرچه پایه‌های اقتصادی، سیاسی، هنری و علمی تمدن کنونی غرب را بنا نهاد اما ماه تابان و گل بی‌عیب نبود، کما اینکه قرون وسطی هم در ظلمات محض خلاصه نمی‌شد.
در دوره رنسانس، مهاجمان اسپانیایی، پرتغالی، انگلیسی، هلندی و فرانسوی که به شکلی ریاکارانه، آرمان‌های صلیبی را به پرچم توسعه طلبی خویش بدل ساخته بودند، به تجارت عظیم و حیرت‌انگیز برده‌های آفریقایی روی آوردند.

             

‌سال ۱۴۹۸ میلادی - در دوره رنسانس - جیرولامو ساونارولا راهب با نفوذ فلورانس را به دارکشیدند و در در آتش سوزاندند.
جوردانو برونو دانشمند ایتالیایی هم در دوره رنسانس در آتش جهل کلیسا سوخت.
 

                  

بعدها امثال مارتین لوتر، علیه جامعه بسته و افکار ارتجاعی شبه کشیشان شوریدند، عَلَم پروتستانتیزم را برافراشتند و بذر روشنگری کاشتند.
...
در قسمت بعد به عصر روشنگری می‌رسیم که ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه است. دوران شکوفایی ادبیات و افزایش و رونق مطبوعات، دوران پیروزی دانش و مدارا، دورانی که قواعد و اسرار عقلانی نهفته در طبیعت، برجسته می‌شود و سیاست و اجتماع از منظر تازه‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علی اکبر جعفری
اسفند ۱۳۹۵


 

اين مطلب تاکنون 928 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

پاسخ به معماهاي هندسي(۱)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
يونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدي صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نيلوفري در سايه سار بيد
مصاحبه دانش آموزان با استاد علي اکبر جعفري
نشاني نوروز
يك كهكشان ستاره (بخش اول) حکيم ابوالقاسم فردوسي )
سيماي فرزانگان 2 - شادروان استاد علي وكيلي
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سيماي فرزانگان گلپايگان - دكتر علي عميدي
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زايش خورشيد و آغاز سال نو ميترايی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر مي‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سيماي فرزانگان (۵) - مرحوم استاد منوچهر خالصي
سيماي فرزانگان (۴) - مهندس عليقلي بياني ، فرزانه‌اي از جنس آب
سيماي فرزانگان(۳) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سياه چاله هاي رياضي
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پي"
استاد پرويز شهرياري انديشمند و رياضيداني عاشق بود
معلم و شاگرد
سيماي فرزانگان 2 - شادروان استاد علي وكيلي
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگي
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز كهكشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلي چاپلين به راستي يک معلم بزرگ است



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |