آخرین به روز آوری سایت چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ . وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ . لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ . سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



دارو درمانی دربیماری های التهابی آرتریت روماتویید و نقرس


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











گلپـایگان مهد نقوش صخـره‌ای و سنگ‌‌نگاره‌های ایران
[14 ارديبهشت 91]


محسن جمالی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گلپایگان اظهار داشت: سنگ‌نگاره‌ها خطوط و نقوش ایجاد شده بر روی سطح صاف سنگ‌ها هستند و از نخستین روزگاری که بشر با ابزارهای سنگی خویش به فکر شکار افتاد، آرزوها و عقایدش را بر روی سنگ‌ها می‌نگاشت.

وی گفت: شاید ابتدا این کار زیبا به نظر نمی‌رسید، اما با گذشت زمان هنرمندانه‌تر شد و شاید هنوز زبانی برای ارتباط با یکدیگر نداشتند اما با تصاویر نقش شده بر روی سنگ با هم ارتباط برقرار می‌کردند تا اینکه این نقوش دگرگون شدند و نمادها مفهومی مشترک میان انسان‌های نخستین یافتند.

پژوهشگر سنگ‌نگاره‌ها و نقوش صخره‌ای ادامه داد: به تدریج خطوط سطری از تصاویر اولیه (خطوط تصویری) ایجاد شدند، آنها بعدها علاوه بر ارتباط با یکدیگر، آرزوها و عقایدشان، آداب و رسوم و شیوه زندگیشان، علوم مختلفی که بدان دست یافته بودند و تعیین قلمرو و توصیف محیط زندگیشان را بر روی سنگ‌های دیواره دره‌ها و غارها و کوه‌ها نقش می‌کردند.

*سنگ‌نگاره‌ها مادر فرهنگ، زبان و تمدن

وی تصریح کرد: سنگ‌نگاره‌ها را مادر فرهنگ، زبان و علوم مختلف دانست و بسیاری از حلقه‌های گمشده تاریخ هنر و خط را در میان سنگ‌نگاره‌ها می‌توان جست‌وجو کرد.

جمالی در ادامه افزود: در شهرستان گلپایگان به دلیل قرارگیری در کنار منابع آب‌های جاری، شکارگاه‌های مختلف، سنگ‌های مساعد، شرایط مطلوب زندگی و وجود ویژگی‌های فرهنگی خاص از گذشته‌های دور سنگ‌نگاره‌های بسیاری به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: عامل یعنی فراوانی نقوش به همراه گستردگی، زیبایی و گوناگونی نقوش، متعلق بودن به دوره‌های مختلف تاریخی، تنوع سبک‌های حکاکی، قدمت دست به دست هم داده تا گسترده‌ترین و کامل‌ترین مجموعه نقوش صخره‌ای و سنگ‌نگاره‌ای ایران در شهرستان گلپایگان قرار بگیرد.

پژوهشگر سنگ‌نگاره‌ها و نقوش صخره‌ای گفت: از گذشته‌های دور به قسمتی از ایران "تیمره" نام‌گذاری شده بود که این محدوده هم‌اکنون در قسمت شمالی استان اصفهان، یعنی گلپایگان، قسمت جنوبی استان مرکزی و قسمت شرقی استان لرستان واقع شده است و قسمت عمده سنگ‌نگاره‌های ایران در این منطقه قرار دارد.

*کشف 31 منطقه سنگ‌نگاره‌ای در گلپایگان

وی اظهار داشت: تاکنون 31 منطقه دارای سنگ‌نگاره در شهرستان گلپایگان توسط نگارنده شناسایی شده است.

جمالی ادامه داد: نزدیک به 12 هزار نقش مختلف تا به امروز در منطقه غرقاب، شمارش شده و نکته جالب توجه این است که منطقه غرقاب فقط یکی از مناطق دارای سنگ‌نگاره در سطح شهرستان گلپایگان است و علاوه بر غرقاب، کوچری و منطقه شرق شهرستان از دیگر مراکز عمده دارای سنگ‌نگاره در شهرستان هستند.

وی افزود: نزدیک به 84 نوع نقش مختلف در میان این مجموعه سنگ‌نگاره‌ها شناسایی شده است که نقش‌هایی شبیه به بزکوهی، قوچ کوهی، آهو، انسان در حالات گوناگون و با ابزارهای متفاوت، اسب، گرگ، شیر، شتر یک کوهان و دو کوهان، پلنگ، گراز، گوزن از نوع مارال، شوکا، زرد ایرانی، یوز پلنگ، گور، مار، لاک‌پشت و بسیاری از حیوانات ناشناخته دیگر که در این میان بز کوهی به دلیل جایگاه ویژه نزد مردم ایران (نماد شناسی نقش بز کوهی) با حدود 75 درصد نقوش بیش‌ترین تعداد را دارا است.

پژوهشگر سنگ‌نگاره‌ها و نقوش صخره‌ای با بیان اینکه این نقوش دارای چه مفاهیمی هستند، تصریح کرد: موضوعات مختلفی هم‌چون آموزش شکار به کودکان، اجرای مراسم مذهبی و آیینی، فنجان‌نماها، تصاویر شکارگاه، شکار جرگه، نبرد تن به تن، اجرای مسابقات ورزشی، نقوش حیوانات منقرض شده، ارابه‌رانی در میان این نقوش وجود دارد که بارزترین آنها موضوع شکار است.

*نمود پیشرفت علم و هنر در سنگ‌نگاره‌ها

وی ادامه داد: یکی از نمونه‌های منحصر به فرد مجموعه سنگ‌نگاره‌ها، تصویر صورت فلکی "خرچنگ" است که نشان از پیشرفت بالای علم ستاره‌شناسی در هزاره‌های دور در این سرزمین دارد، علاوه بر آن سیر دگرگونی خط نیز از این سنگ‌نگاره‌ها قابل استنباط است که تحول خط از خط تصویری به خط فارسی را با نمونه‌های از خطوط تصویری، سطری، هندسی ایلامی، پهلوی، کوفی، عربی و فارسی و عبری نشان می‌دهد.

جمالی در ادامه بیان داشت: کتیبه‌های قرآنی و فارسی بسیاری از دوران پس از اسلام در این مناطق به یادگار مانده است از آن جمله می‌توان به کتیبه فرمان ساخت کاروان‌سرا که یکی از نخستین اسناد مربوط به وقف در ایران است اشاره کرد و هم‌چنین سنگ‌نوشته‌ای که آیه شریفه "آیةالکرسی" بر آن نقش بسته است از دیگر نمونه‌های شاخص هنر صخره‌ای پس از اسلام در این دیار است

اين مطلب تاکنون 2244 بار ديده شده است.

نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |