آخرین به روز آوری سایت چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳

نوروز نشانی ز بهاران دارد * یاد خوشی از دیار یاران دارد * این آتش عشقی که نهان در دل ماست * آتشکده ای به نام ایران دارد



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



دارو درمانی دربیماری های التهابی آرتریت روماتویید و نقرس


پوشاک (برند)


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب - استاد علی اکبر جعفری

در آغاز مسول ساختن سد اختخوان مهندس طالقانی بود ولی به علت ساختن سد کرج استعفا داد و مهندس علیقلی بیانی که رشته تحصیلی اش مرتبط با سدسازی و لوله کشی شهرها بود به اختخوان رفت و دوسال و نیم آن جا ماند و کار سد را به سرانجام رساند.


" سمنو " به یاد "بی بی" ..... توحیدنیکنامی

ننه جون من سمنو می‌خواهم یار شیرین دهنو می‌خواهم
عاشقم من به لقای سمنو سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوب تر از جان من است سمنو شیره‌ی دندان من است
من که در مطبخِ تو آشپزم سمنو را به جه شکلی بپزم؟
ننه جون ارث به اولاد بده سمنو را تو به من یاد بده


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











اما و اگر‌های نجات بهشت سنگ نگاره‌های ایران
[27 آبان 97]

گزارش مکتوب

اما و اگر‌های نجات بهشت سنگ نگاره‌های ایران

طرح نجات بخشی کامل‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های ایران در گلپایگان پس از گذشت یک دهه هنوز گرفتار، اما و اگر است.

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اصفهان؛ برای پی بردن به  عظمت تاریخی ایران و پیشینه باشکوه آن باید از خانه و کاشانه دل کَند و راهی سفر شد تا با بررسی نقوش صخره ای-کهن ترین آثار به جا مانده از بشر - ارزش واقعی آن را که در هیاهوی تاریخی کشور کمتر به آن توجه شده درک کرد.

اما و اگرهای  نجات بهشت سنگ نگاره های ایران سنگ نگاره ها،مادرتاریخ و فرهنگ

سنگ‌نگاره‌ها، کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشرهستند که یادگاری تاریخی و هنری شامل اطلاعات معیشتی و شکار، حفاظت، اعلام خطر، آیین و رسومات و شیوه زندگی پیشینیان است.

سنگ نگاره ها مادر تاریخ، هنر، زبان، خط، اسطوره‌ها و فرهنگ کشور  است و آثار منحصر به فرد آن در سرتاسر ایران شناسایی شده از لاخ مزار بیرجند گرفته تا کوهدشت لرستان از ارسباران آذربایجان شرقی تا کهک قم اما به گفته محسن جمالی پژوهشگر سنگ نگاره ها که در این سفر  همراه ماست،شهرستان گلپایگان با داشتن نزدیک به 365هزار سنگ نگاره در سی و یک منطقه به عنوان پایتخت سنگ نگاره های ایران شناخته می شود.

 

 گلپایگان، پایتخت سنگ نگاره های ایران

گلپایگان را گرچه همه به "کباب" و "ماستش" می شناسند اما سفر ما به این شهرستان به دلیل این خوردنی‌ها نیست؛ به گلپایگان می رویم تا با دنیای پر رمز و راز سنگ‌نگاره‌ها آشنا شویم؛ جایی که مرتضی فرهادی مردم شناس و استاد دانشگاه، نخستین ‌بار سال 1371 از وجـود نقـوش صخره‌ای گسـترده و فـراوان به‌همـراه کتیبه‌هـای تاریخی در آن خبر داده بود.

شهرستان گلپایگان با داشتن نزدیک به 365هزار سنگ نگاره در سی و یک منطقه به عنوان پایتخت سنگ نگاره های ایران شناخته می شود.

 نیم ساعتی که از شهر گلپایگان در 180کیلومتری شمال غرب اصفهان فاصله می گیریم به     منطقه ای باستانی می رسیم که مردم محلی آن را "تنگ غرقاب" می‌ خوانند و از آن یاد به  "تیمره "هم می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان می گوید: تیمره نام قدیمی منطقه‌ای، بین سه استان اصفهان، مرکزی و لرستان است  که سنگ‌نگاره‌هایی از دورانی که بشر به ابزار نخستین شکار و رام کردن حیوانات و پس از آن کشاورزی و کاشت گیاهان روی آورد را در خود نهفته دارد. 

مصطفی قانونی می افزاید: فراوانی سنگ‌نگاره‌ها، تنوع روش های حکاکی و قدمت تاریخی تیمره، این منطقه را به یکی از گسترده‌ترین نقوش صخره‌ای ایران تبدیل کرده است.

به گفته او وجود این نقوش در این منطقه اثبات تمدنی هفت هزار ساله در تاریخ این مرز و بوم دارد که 25 اسفند 1387 به شماره 26198 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بسیاری از سنگ نگاره های شهرستان گلپایگان با پژوهش های یازده ساله محسن جمالی پژوهشگر گلپایگانی شناسایی و حاصل این پژوهش ها در کتاب "سنگ نگاره های گلپایگان؛ گذرگاه تاریخ   منتشر شده است.

اما و اگرهای  نجات بهشت سنگ نگاره های ایرانسنگ نگاره های منطقه کوچری گلپایگان هم با ویژگی های منحصر به فردش زبانزد است با آقای جمالی به این منطقه که 40کیلومتری با تیمره (غرقاب) فاصله دارد می رویم؛ این محقق جوان،بوم سنگی را به ما نشان می دهد با صدها نقش که طی هزاران سال توسط نگارگران مختلف آفریده شده اند ؛او می گوید: صحنه های شکار و همچنین نقش حیوانات منقرض شده مهمترین نگاره های این بوم هستند.

آقای جمالی  مهمترین سند تاریخی مربوط به ورزش کشتی در ایران  را هم در   بین سنگ نگاره های گلپایگان شناسایی کرده است.

او شـیوه‌ی ایجـاد نقـوش را  اغلـب به‌صـورت کوبشـی می داند و توضیح می دهد: نمای غالب نگاره‌ها رو بـه جنوب‌شـرق و شـمال‌ غرب و 75درصد نقوش را بزکوهی تشکیل می دهد.

پژوهشگر سنگ نگاره های گلپایگان مهمترین نقوش منطقه کوچری را صورت فلکی سرطان یا خرچنگ بیان می کند که پارسال در جریان آبگیری سد، به زیر آب رفت و امسال با پایین آمدن سطح آب بیرون آمده اما با آغاز فصل  بارش ها و احتمال بالا آمدن آب سد این اثر و سایر نگارکندها  در معرض خطرند.

او می گوید: این اثر هنری تاریخی  همچون دیگر سنگ نگاره ها با نفوذ آب به لایه های سنگ در حال فروپاشی است و اگر اقدام جدی برای نجات آن صورت نپذیرد از بین خواهد رفت.

 نقوش صخره ای در معرض نابودی

خطری جدی 365هزار سنگ نگاره در گلپایگان را تهدید می کند از فعالیت های عمرانی و جاده سازی تا آب گیری سد کوچری.

اما و اگرهای  نجات بهشت سنگ نگاره های ایرانفریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان می گوید: 30درصد سنگ نگاره های منطقه با آب گیری این سد زیر آب رفت که با کنترل و نظارت از زیرآب بیرون آمد.

طرح احداث سد کوچری گلپایگان هشت سال پیش با هدف انتقال آب از سرشاخه‌های دز به اناربار بدون توجه به وجود محوطه‌های تاریخی ارزشمند بر سر راه این سد شروع شد.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان گلپایگان می گوید:مطالعه اولیه احداث سد کوچری سال83 از سوی آب منطقه ای تهران انجام شد که در آن زمان دفترنمایندگی میراث فرهنگی در گلپایگان تاسیس نشده بود.

 قانونی می افزاید: سه سال پس از تاسیس این دفتر سال91 تفاهم نامه ای بین آب منطقه ای تهران و سازمان میراث فرهنگی کشور برای کاوش و مستند نگاری در منطقه آبگیر دریاچه در حال احداث سد کوچری  امضا شد.

اما در حالی شهریور95 طرح ملی سد کوچری افتتاح شد که سنگ نگاره های این منطقه در معرض نابودی قرار گرفتند؛ علمدار علیان مسئول گروه باستان شناسی میراث فرهنگی استان اصفهان حفاظت از این آثار را نیازمند تخصیص اعتبار از سوی آب منطقه ای تهران می داند و می گوید: از زمان انعقاد تفاهم نامه با آب منطقه ای تهران دو فصل این منطقه، مستندنگاری شده  اما از سال گذشته  تاکنون به دلیل عدم اختصاص اعتبار دو فصل دیگر شامل مستندنگاری و برپایی پایگاه پژوهشی در محل  ناتمام مانده است.

اما و اگرهای  نجات بهشت سنگ نگاره های ایرانمحسن جمالی پژوهشگر سنگ نگاره های گلپایگان خطر نابودی نگاره مربوط به ارابه رانی، نقوش گاوآهن و کشاورزی، شکار با باز و یوز شکاری در این منطقه را گوشزد می کند و می گوید: برخی نشانه ها و علائم پروتوایلامی(اولین خط ابداع شده توسط ایرانیان) در این مجموعه وجود دارد که در معرض خطر است.

نویسنده کتاب «سنگ‌نگاره‌های گلپایگان، گذرگاه تاریخ» در خصوصی آسیب پذیری سنگ نگاره ها  با زیر آب رفتن توضیح می‌دهد: با زیر آب رفتن سنگ‌نگاره‌ها، نقوش به واسطه رسوب‌گذاری در اثر روبه‌رو شدن با جریان آب، از بین می‌رود و از سوی دیگر تعداد زیادی از سنگ‌ها به دلیل لایه‌ لایه بودن و به واسطه قرار گرفتن در معرض آب، به مرور دچار فروپاشی می‌شوند.

 طرح نجات بخشی سنگ نگاره ها

بیش از یک دهه است نجات بخشی سنگ نگاره های گلپایگان دغدغه مسولان گردشگری و علاقه مندان تاریخ و تمدن شده و طرح ها و آرای مختلفی برای حفظ و نگهداری آن مطرح شده است.

ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه سنگ نگاره های  گلپایگان در کنترل و حفاظت میراث فرهنگی است، می گوید: از ایجاد معدن در نزدیکی منطقه غرقاب جلوگیری شده و  آبگیری سد کوچری نیز در حال کنترل بوده تا کمترین آسیب به سنگ‌نگاره‌ها برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان هم از استقرار پایگاه پژوهشی در منطقه کوچری خبر می دهد که منابع مالی تاسیس آن را باید سازمان آب منطقه‌ای تامین کند.

فریدون الله یاری وظیفه این پایگاه پژوهشی را پایش و رصد سنگ نگاره‌ها برای نجات بخشی و انتقال از سد می داند و اضافه می کند: با ایجاد این پایگاه، نجات و نگهداری سنگ نگاره‌های کوچری و تنگه غرقاب گلپایگان زیر پوشش قرار می‌گیرد.

برای نجات سنگ نگاره های این منطقه راه حل های مختلف پیشنهاد شده از جمله انتقال سنگ نگاره ها به مکانی دیگر به عنوان موزه که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان معتقد است برخی از سنگ نگاره های منحصر به فرد را می توان پس از بررسی در مورد نحوه و امکان برداشت به موزه سنگ در خانه معظمی گلپایگان انتقال داد.

اما و اگرهای  نجات بهشت سنگ نگاره های ایرانراه حل دیگر پیشنهاد شده مشخص کردن محل مستندسازی و جانمایی سنگ‌نگاره‌ها است که الله یاری تعیین عرصه حریم و نحوه فعالیت ها در محدوده را برای نجات‌بخشی این سنگ‌نگاره‌ها مطرح می کند.

گرچه این طرح ها و پیشنهادها هنوز روی کاغذ مانده و تا اجرا راهی طولانی دارند و از طرفی با آغاز فصل بارش ها و بالا آمدن سطح آب سد کوچری، نگارکندهای با ارزش این منطقه در معرض خطر هستند اما این صحبت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ما را امیدوار می کند که بزودی مسوول حفظ و نجات بخشی سنگ نگاره های گلپایگان مشخص و معرفی می شود تا در سطح ملی، استانی و منطقه ای پیگیر ایجاد پایگاه حفاظتی و پژوهشی در منطقه باشد و از طرفی دیگر آب منطقه ای تهران را بر اجرای تعهداتش پای بند کند.

حالا با این بارقه های امید باید دید با راه اندازی پایگاه طرح نجات بخشی پژوهشی در منطقه کوچری و کنترل حجم سد کوچری  می توانیم این امانت ارزشمندِ نسل های قبل را برای  آیندگان حفظ کنیم؟

نگارنده: مرضیه قاسمی

 

اين مطلب تاکنون 1575 بار ديده شده است.

نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |