آخرين به روز آوري سايت دوشنبه ۲۹دیماه ۱۳۹۹

زمستان سد گلپایگان



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



آنومی در کرونا


آشنایی با آثار تاریخی گلپايگان در دوره سلجوقی

بی شک دوران اتابکان سلجوقی را می توان، عصر شکوفایی سرزمین پهناور جرباذقان (گلپایگان) نامید. وجود عالمان و شاعرانی همچون نجیب الدین جرباذقانی (صاحب دیوان اشعاری مشتمل بر ۲۰۰۰ بیت) ابن ماکولا عِجلی جرباذقانی و ابوشرف ناصح ابن ظفر جرباذقانی (مترجم تاریخ یمینی) و همچنین احداث بناهای باشکوهی ...


صداي ماندگار - ديه ولايتمون مثل اون قديما نيست - صداي دلنشين استاد محمدعلي سعيدي

بي هُمزبون ، عنوان شعر محلي گلپايگاني ، سروده و با صداي دلچسب استاد محمد علي سعيدي ، شاعر توانمند شهرمان كه در سال 1380 اجرا گرديده است . نكات قابل توجه اين سروده زيبا ، لهجه و گويش واقعي مردم شهر در دهه هاي گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهاي محلي ، يادآوري آنچه در گذشته وجود داشته و ديگر اثري از آن نيست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحيه است و يك اثر منحصر به فرد را در اين سروده خواهيد شنيد . حتما بشنويد


بازبینی مجدد میراث فرهنگی گلپایگان - محمود نیکنامی

میراث فرهنگی گلپایگان دیر زمانی است که از بین رفته و دیگر امکان بازگشتی برای آن نیست . عوامل زیادی در این نابودی دخالت داشته است ، مهمترین عامل ادعای مالکیت حقوقی افراد حقیقی بر تمام یا قسمتی از این آثار بوده که ظاهرا دلیلی موجه بر تخریب و تغییر کاربری آن بوده است ...ادامه











هیچ شهری نمی‌تواند خود را «تنها پایتخت سنگ نگاره‌های ایران» بنامد
[22 دي 99]

 

مسئول میراث فرهنگی گلپایگان:

هیچ شهری نمی‌تواند خود را «تنها پایتخت سنگ نگاره‌های ایران» بنامد 

هیچ شهری نمی‌تواند خود را «تنها پایتخت سنگ نگاره‌های ایران» بنامد 

ایسنا/اصفهان مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان با بیان اینکه هر شهری سنگ نگاره داشته باشد می‌تواند برای ثبت جهانی آن اقدام کند، گفت: پس از برگزاری جلسه مشترک مدیران میراث فرهنگی گلپایگان و خمین، در برخی رسانه‌ها شیطنت‌هایی انجام شد که ما از افراد  انتظار داریم خاطر مردم و همشهریان را به خاطر تضاد منافع خود، مکدر نکنند و به میراث فرهنگی فشار نیاورند.

۱۸ دی ماه خبری با عنوان «سنگ نگاره‌های تیمره ثبت جهانی می‌شود» در ایسنا منتشر شد که در آن، به نقل از رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی آمده بود: «بررسی و پژوهش‌های میدانی صورت گرفته براساس پراکندگی مناطق دارای سنگ‌نگاره و نیز تنوع نقوش آن‌ها نشان دهنده ظرفیت نامگذاری و معرفی استان مرکزی به عنوان پایتخت سنگ نگاره‌های ایران است.» از آنجا که تِیمَرِه نام قدیمی منطقه‌ای است که مهم‌ترین و بیشترین بخش سنگ نگاره‌های آن، در شهرستان‌های خمینِ استان مرکزی و گلپایگانِ استان اصفهان قرار گرفته، سخنان رئیس اداره میراث فرهنگی خمین، واکنش‌هایی را در گلپایگان به همراه داشت.

مصطفی قانونی در این‌باره به ایسنا گفت: براساس دستورالعمل‌های یگان حفاظتی میراث فرهنگی، نشست‌هایی با شهرهای همجوار مانند خمین، خوانسار و نجف آباد در راستای حفاظت از آثار تاریخی مشترک برگزار می‌شود و موضوع جلسه اخیر ما با مسئول میراث فرهنگی خمین نیز حفاظت از آثار تاریخی و کاهش جرائم علیه میراث فرهنگی در زمینه سنگ نگاره‌ها و محوطه تاریخی غرقاب و کل تیمره بود. 

وی ادامه داد: در دو روز اخیر و پس از برگزاری جلسه مشترک میراث فرهنگی گلپایگان و خمین، در فضای برخی رسانه‌ها شیطنت‌هایی انجام شد و ما از افراد انتظار داریم خاطر مردم و همشهریان را به خاطر تضاد منافع خود، مکدر نکنند و به میراث فرهنگی فشار نیاورند.

رئیس اداره میراث فرهنگی گلپایگان با بیان اینکه طی چند سال گذشته از داشته‌های فرهنگی و تاریخی شهرستان با تمام وجود دفاع کردیم، گفت: چطور ممکن است که با توجه به کمبود اعتبارات موضوعات کم اهمیت‌تر را در دستور کار قرار دهیم اما نسبت به سنگ نگاره‌ها بی‌تفاوت باشیم؟ در حوزه میراث فرهنگی واژه‌ای رسمی تحت عنوان «تنها پایتخت سنگ نگاره»، «پایتخت کباب» و ... وجود ندارد و استفاده از واژه پایتخت برای سنگ نگاره، فقط یک واژه تبلیغاتی در راستای جذب گردشگر است. شهرداری هر شهری که سنگ نگاره داشته باشد می‌تواند تابلویی تحت این عنوان نصب کند و منع قانونی ندارد، همانطور که ما در غرقاب تابلویی تحت عنوان «به سایت جهانی سنگ نگاره‌های غرقاب گلپایگان خوش آمدید» نصب کرده‌ایم. 

قانونی تأکید کرد: سنگ نگاره‌ها صرفا متعلق به یک منطقه نیست و هر شهری که سنگ نگاره داشته باشد می‌تواند برای ثبت جهانی آن اقدام کند. همانطور که ما قسمتی از فرآیندهای مستند نگاری و تهیه پرونده «سنگ نگاره‌های تیمره در گلپایگان» را برای ثبت جهانی از سال ۱۳۹۶ آماده کرده‌ایم اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم، نتوانستیم این پروژه را در سال جاری ادامه دهیم که اکنون با تمام انرژی به دنبال این موضوع هستیم و ثبت جهانی سنگ نگاره‌های تیمره را هم در دستور کار داریم.

وی با اشاره به معضل منطقۀ باستانی تیمره گفت: متأسفانه کارشناسی‌های غیر اصولی در این منطقه سبب شد برخی حفاری‌ها برای به دست آوردن دفینه و گنج، مخصوصا از زمان شیوع کرونا، افزایش پیدا کند و به همین دلیل در جلسه مشترک ما با مسئول میراث فرهنگی شهرستان خمین، صحبت‌هایی در خصوص شناسایی تردد خودروهای ناشناس در منطقه تیمره و فعال‌تر شدن یگان حفاظت در راستای جلوگیری از حفاری‌ها، مطرح شد. 

اين مطلب تاکنون 40 بار ديده شده است.

نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كليه حقوق براي پديد آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحيد نيكنامي   | به روز رسانی محتوایی : محمود نيكنامي  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |