آخرین به روز آوری سایت چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴

نمایی از مسجدجامع گلپایگان سال 1380 - محمود نیکنامی



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



فارماکولوژی فضایی و داروسازی درفضا





وانشان، ابیانه ای دیگر

روستای وانشان در چند کیلومتری گلپایگان نمادی از این فرهنگ است که شباهت های زیادی با ابیانه دارد ، کوچه های تنگ وپیچ در پیچ ، قلعه تاریخی ، بقعه متبرکه امامزاده ابوالفتوح ، گویش محلی ، و نوع پوشیدن لباس بعضی از اهالی این روستا را می توان با ابیانه مقایسه کرد


روز اول مدرسه - معلم و شاگرد - استاد علی اکبر جعفری

.خانم "تامپسون" معلم کلاس پنجم ابتدائی در اولین روز مدرسه مقابل دانش آموزان ایستاد و به چهره دانش آموزان خیره شد و مانند اکثر معلمان دیگر به دروغ به بچه ها گفت که همه آنها را به یک اندازه دوست دارد. اما ....


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.











21 هزار سنگ نگاره در منطقه ای به نام تیمره بین شهرستان خمین و گلپایگان وجود دارد
[15 دي 92]

بخش عمده ای از نقش های سنگ نگاره تیمره نقش بز کوهی نماد رویش و باروری طبیعت و نیایش طلب باران است.
ˈمحمد ناصری فردˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 21 هزار سنگ نگاره در منطقه ای به نام تیمره بین شهرستان خمین و گلپایگان وجود دارد افزود: حدود 17هزار تا از این نقوش بزکوهی است.

وی با بیان اینکه نقش اصلی در سنگ نگاره ها و سفالینه های فلات ایران و بین النهرین هم نقش بزکوهی است،ادامه داد: حک کردن نقش بز کوهی ممکن است نشان پایان زمستان یا شکر گزاری باشد و ظهور این علایم در طبیعت یا تمایل به جفت یابی بوده است.

ناصری فرد بیان کرد: نقش انواع حیوانات از پرندگان تا موجودات درنده ،صحنه های شکار،نبردهای پهلوانی و علامت های مرموز مانند دایره نقره ها ،تک مثلث ها و ساعت شنی ،صلیب دایره ها ،نمادهای خورشید ،نقطه چین ها و حفره های کوچک پیاپی که به فنجان نماها معروفند فقط نمایش محیط اطراف انسان آن دوران نیستند.

وی افزود: بلکه آنها نمادهای آیینی هستند که برای درخواستی از طبیعت و آسمان ها یا شکر گزاری نقش شده اند.

ناصری فرد گفت: برخی از نقش ها ممکن است جهت جغرافیایی ،تقویم یا اجرام آسمانی را نشان دهند که برای انسان دشت نشین که به کشاورزی رو آورده اینها نیازهای جدی است که در دوران پارینه سنگی حس نمی شده است.

وی اضافه کرد: برخی نقش ها هم ممکن است نقشه راه ،تابلوهای فرسخ شمار، مرز قلمرو میان قبایل را نشان دهند.

وی یکی از زیباترین نقشهای تیمره را تخته سنگی بالای کوه ،میان تنگ غرقاب و قیدو مشرف به رودخانه بیان کرد، و افزود: در این تابلو چهار متری به یک گراز بزرگ و خانواده اش حمله شده و از یک سو یک گرگ و یوزپلنگ تصویر شده اند و از سوی دیگر پلنگی است و دو انسان اسب سوار که بی پروا و کمند در دست به صحنه نزدیک می شوند.

پژوهشگر سنگ نگاره های ایران افزود: بر سر گراز و پلنگ برف می بارد و تابلو یک صحنه زمستانی را به تصویر می کشد و از آنجا که پیشینه اهلی کردن اسب ها و سواری گرفتن از آنها به اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد در خاورمیانه بر می گردد قدمت این نقش کمتر از شش هزار سال است

اين مطلب تاکنون 2706 بار ديده شده است.

نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |