شب چله
شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
رضا مرادی www.ghiasabadi.com
دیر زمانی است که مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر در آغاز فصل زمستان مراسمی را برپا میدارند که در میان اقوام گوناگون نامها و انگیزههای متفاوتی دارد. در ایران و سرزمینهای همفرهنگ مجاور از شب آغاز زمستان با نام شب چله یا شب یلدا نام میبرند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است. به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم طبیعی همواره و در همه سالها انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سیام آذرماه و بامداد یکم دیماه است. هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند که مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار میشود اما میدانیم که در باورهای کهن ایرانی هیچ روز و شبی نحس و بد یوم شناخته نمیشده است. جشن شب چله همچون بسیاری از آیینهای ایرانی ریشه در رویدادی کیهانی دارد.
خورشید در حرکت سالانه خود در آخر پاییز به پایینترین نقطه افق جنوب شرقی میرسد که موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب میشود. اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی خورشید دگرباره بسوی شمال شرقی باز میگردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است. به عبارت دیگر در ششماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان در هر شبانروز خورشید اندکی پایینتر از محل پیشین خود در افق طلوع میکند تا در نهایت در آغاز زمستان به پایینترین حد جنوبی خود با فاصله 5/23 درجه از شرق یا نقطه اعتدالین برسد. از این روز به بعد مسیر جابجاییهای طلوع خورشید معکوس شده و مجددا بسوی بالا و نقطه انقلاب تابستانی باز میگردد. آغاز بازگردیدن خورشید بسوی شمالشرقی و افزایش طول روز در اندیشه و باورهای مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دیگرباره خورشید دانسته میشد و آنرا گرامی و فرخنده میداشتند.
در گذشته آیینهایی در این هنگام برگزار میشده است که یکی از آنها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده بوده است. جشنی که از لازمههای آن حضور کهنسالان و بزرگان خانواده به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است و همچنین خوراکیهای فراوان برای بیداری درازمدت که همچون انار و هندوانه و سنجد به رنگ سرخ خورشید باشند.
بسیاری از ادیان نیز به شب چله مفهومی دینی دادند. در آیین میترا (و بعدها با نام کیش مهر) نخستین روز زمستان به نام خوره روز (خورشید روز) روز تولد مهر و نخستین روز سال نو بشمار میآمده است و امروزه کارکرد خود را در تقویم میلادی که ادامه گاهشماری میترایی است و حدود چهارصد سال پس از مبد میلادی به وجود آمده ادامه میدهد. فرقههای گوناگون عیسوی با تفاوتهایی زادروز مسیح را در یکی از روزهای نزدیک به انقلاب زمستانی میدانند و همچنین جشن سال نو و کریسمس را همچون تقویم کهن سیستانی در همین هنگام برگزار میکنند. به روایت بیرونی مبد سالشماری تقویم کهن سیستانی از آغاز زمستان بوده و جالب اینکه نام نخستین ماه سال آنان نیز کریست بوده است. منسوب داشتن میلاد به میلاد مسیح به قرون متاخرتر باز میگردد و پیش از آن آنگونه که ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه نقل کرده است منظور از میلاد، میلاد مهر یا خورشید است. نامگذاری نخستین ماه زمستان و سال نو با نام دی به معنای دادار/خداوند از همان باورهای میترایی سرچشمه میگیرد.
نخستین روز زمستان در نزد خرمدینانی که پیرو مزدک قهرمان بزرگ ملی ایران بودهاند (که هنوز هم حامیان سرمایهداری لجام گسیخته اندیشههای عدالتجویانه او را سد راه منافع طبقاتی خود میدانند) سخت گرامی و بزرگ دانسته میشد و از آن با نام خرم روز یاد میکرده و آیینهایی ویژه داشتهاند. این مراسم و نیز سالشماری آغاز زمستانی هنوز در میان برخی اقوام دیده میشود که نمونه آن تقویم محلی پامیر و بدخشان (در شمال افغانستان و جنوب تاجیکستان) است. همچنین در تقویم کهن ارمنیان نیز از نخستین ماه سال نو با نام اواسارد یاد شده است که با واژه اوستایی نوسرذه به معنای سال نو در پیوند است.
هر چند برگزاری مراسم شب چله و میلاد خورشید در سنت دینی زرتشتیان پذیرفته نشده است اما خوشبختانه اخیرا آنان نیز میکوشند تا این مراسم را همچون دیگر ایرانیان برگزار کنند. متاسفانه در گاهشماری نوظهوری که برخی زرتشتیان از آن استفاده میکتتد و دارای سابقه تاریخی در ایران نیست زمان شب چله با 24 آذرماه مصادف میشود که نه با تقویم طبیعی انطباق دارد و نه با گاهشماری دقیق ایرانی و نه با گفتار ابوریحان بیرونی که از شب چله با نام عید نود روز یاد میکند. از آنرو که فاصله شب چله با نوروز نود روز است.
اين مطلب تاکنون 8368 بار مشاهده شده است.مطالب مرتبط با سایت های خبری آیت الله آخوند ملامحمد جواد صافی گلپایگانی، عالم مبارزی که در 23 سالگی به اجتهاد رسید گذری بر آداب و آیینهای نوروز در دستجرده گلپایگان آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی، مردی از تبار انقلاب سبزی کوهی؛ نه بچینیم، نه بخریم؛ چرا؟ ماجرای «آیت الله» خواندن امام جمعه شهرکرد چه بود آیت الله لطفالله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید شیعه در 100 سالگی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید ابوطالب محمودی، سیاست مدار با تقوا آیا سَر امام حسین (ع) در بیمارستانی در اسرائیل است؟ اکبر گلپایگانی ، حنجره طلائی آواز ایران زمین گلپایگان شهر رنگها - احمد شاه و احتکار بابا دیگه دوستت ندارم! بی بی زهرا قائدی گلپایگانی رزمنده سالهای دفاع مقدس تورقی بر زندگانی آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی؛ بعثت پیامبر، بارقه ى نور علم و نبوت بر ظلمت جهالت آری! او مرد خدا بود و بس 29 محرم سالروز درگذشت آیتالله گلپایگانی مسیر حرکت کاروان امام حسین(ع)به کربلا نوشیدنی معجزه آسا آهوان موته را حمایت کنیم گلپایگان در روایات اسطوره ای شاهنامه آخرین ساعات حیات امیرمؤمنان علی(ع) چگونه گذشت چرا در قرآن نامی از امام زمان (عج) نیامده است؟ میلاد امام حسین (ع) : چرا و چگونه پیامبر(ص) نام نوه اش را حسین گذاشت؟ گذری بر زندگی حضرت امام موسی کاظم علیه السلام جاذبه های گلپایگان سّد گلپایگان، اولین سّد مدرن ایران زندگانی امام رضا(ع) وفات حضرت رسول اکرم و شهادت امام حسن مجتبی تسلیت باد پژوهشهای ایرانی از شب چله (یلدا) ناگفته های از آیتالله علی صافی گزارش ساعت به ساعت روز عاشورا بر اساس مقاتل: عاشورا 21 مهرماه 59 شمسی واقعه غدیر خم و اهمیت آن تاریخچه و فلسفه قربانی در عید قربان محمد کریمی پیر مرد 115 ساله گلپایگانی میلاد با سعادت امام رضا (ع) مبارک غفلت از میراث امام صادق(ع) ما را محتاج غرب کرده است قبور ائمه بقیع چگونه تخریب شد؟ مسجدالاقصی واقعی کدام است؟ شب قدر؛ شب تقدیر امور سال آینده ولادت امام حسین (ع) و قمر بنی هشم مبارک ایام فاطمیه از چه تاریخی شروع ودر چه تاریخی تمام می شود؟ مسجد جامع گلپایگان از نگاهی دیگر دانشمندان گلپایگان ( مرحوم آیت اله شیخ علی صافی ) داستان غدیر خم ولادت با سعادت علی (ع) و حسب و نسب آن حضرت فاطمه ، فاطمه است پیدایش جشن نوروز و سنت چیدن هفت سین هفت سین ایرانی زندگینامه علمی دکتر آلینوش طریان ناگفته هائی از زندگی مرحوم آیت اله افتخاری هندوانه شب چله شب چله شب زایش خورشید
| | |