آخرین به روز آوری سایت چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳

گلها و سبزیجات بهاری در ارتفاعات گلپایگان -موسیر ، لاله ، مرزنجوش ، شوید



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



دارو درمانی دربیماری های التهابی آرتریت روماتویید و نقرس


پوشاک (برند)


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.


خانه ها و کوچه باغ های دیدنی حسن حافظ


مسجد تاریخی حاج ملاعلی

شبستان تاریخی مسجد حاج ملاعلی با معماری زیبا در مرکز شهر گلپایگان در خیابان مسجد جامع واقع است این بنای ارزشمند با قدمت 200 ساله هم اکنون قابل استفاده و بازدید دوستداران میراث فرهنگی می باشد











ماه و پلنگ

چرا صفت زشت حسادت در ما رشد مي‌كند? چرا دوستاني كه دم از يكرنگي و صميميت مي‌زنند? اين‌گونه آلوده مي‌شوند كه از پيروزي يكديگر نگرانند? به نظر من بزرگترين علت? رفتار سراسر تبعيض در محيط زندگي و جامعه‌ي ماست.از پدر و مادر و اطرافيان و بستگان گرفته تا معلم و مربي? وسا?ل ارتباط جمعي? بروكراسي اداري و ... اين آتش نهفته در زير خاكستر وجود افراد را شعله‌ور مي‌سازند. وقتي رفتار والدين نسبت به فرزندان دوگانه است? زماني كه در كلاس درس? معلم به عده‌اي خاص توجه دارد و سايرين حتي از نگاه او محرومند? مادامي كه يكي بيش از حد لازم تشويق مي‌شود و ديگري در عين استحقاق? مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرد? وقتي افراد جامعه از حقوق شهروندي يكسان برخوردار نيستند و... فساد و فقر كه مولود ناميمون تبعيض مي‌باشند? جامعه را فرا مي‌گيرد و درخت نامبارك حسادت در تار و پود وجود افراد مستعد ريشه مي‌دواند.

استاد علي‌اكبر جعفري

خاطراتي آموزشي و فرهنگي از چهل سال دوران تدريس در گلپايگان

 عزيز مصر به رغم برادران غيور       ز قعر چاه برآمد به اوج ماه رسيد

 در كلاس سوم دبيرستان? موضوع درس رياضي ?حد و پيوستگي? بود. براي پاسخ دادن به تمرين‌هاي اين درس از نيلوفر خواستم كه پاي تابلو بيايد. او صورت اولين مس?له را نوشت و خيلي دقيق و عالمانه حل كرد و به توضيح راه‌حل خود پرداخت. نگاهي به سايرين كردم. با نهايت ت?سف و ناباوري ديدم برخي از آنان با چشماني آكنده از نفرت و حسد? نيلوفر را ورانداز مي‌كنند.

او نشست و نرگس را فراخواندم. نرگس هم به خوبي از عهده‌ي حل تمرين برآمد. باز هم عده‌اي با نگاه‌هاي معني دار خود نارضايتي خويش را از كاميابي او ابراز داشتند. انگار اين صفت زشت و ناپسند براي آنان يك عادت شده بود و اين بيماري روحي و رواني در گستره‌ي كلاس ريشه دوانده بود.

دريغا كه دانش‌آموزان معني حد و پيوستگي تابع را به خوبي آموخته بودند ولي حد و مرز انسانيت را شكسته و از عشق و همدلي و پيوستگي بين آنان خبري نبود.

اين مقوله از حيطه‌ي علم خارج بود و به دايره‌ي ايمان و اخلاق تعلق داشت. دايره‌اي كه مركزش يكتاپرستي و شعاعش تا مرز لايتناهي اخلاص تداوم داشت. از گفتار روح‌بخش امام پرهيزگاران علي (ع) مدد گذفتم و روي تابلو نوشتم:

?حسد ايمان را مي‌خورد همچنان كه آتش هيزم را.?

و پس از لحظه‌اي سكوت معني دار? با نگاهي دردآلود كه از يك كتاب گوياتر بود? گفتم:

من نديدم دو صنوبر با هم دشمن
من نديدم بيدي? سايه‌اش را بفروشد به زمين
رايگان مي‌بخشد ? نارون شاخه‌ي خود را به كلاغ

زنگ تفريح نيلوفر و نرگس را صدا زدم و از ايشان پرسيدم:

آيا شما در يادگيري دروس به دوستانتان كمك مي‌كنيد? آيا مواردي پيش آمده كه شما به مشكلات درسي آنان پاسخ نگفته و بي‌تفاوت گذشته باشيد?
نرگس: خير? اتفاقا? هر وقت سوالي داشته‌اند? با عشق و علاقه و با صميميت به آنان كمك كرده‌ايم تا راه حل مس?له را پيدا كنند.
نيلوفر: در بسياري از موارد? ما كاستي‌ها و كمبودهايي داريم كه به شدت آزارمان مي‌دهد. حال اگر به هر دليل نتوانستيم آنها را جبران كنيم? يكي از راه‌هاي مقابله‌ي منفي با آن‌ها را جلوگيري از پيشرفت ديگران مي‌دانيم و بر اين باوريم كه:
اگر ديگران كم بياورند? مفهوم ديگرش اين است كه من زياد آورده‌ام!!!
مثلا? در يك مسابقه‌ي دو چهارصد متر آرزو مي‌كنيم رقيب ما بر زمين بيافتد? دچار ايست قلبي شود? و اگر بتوانيم به او قدپايي بدهيم تا زمين بخورد و در نتيجه از او جلو بيافتيم. يعني پيروزي خود را در شكست ديگران جستجو مي‌كنيم. ولي آيا اين پيروزي كاذب? دردي را از ما درمان مي‌كند?
نرگس: شگفت‌آور است كه حتي با ا?نگ تهمت و افترا جلوي حركت و رشد و خدمتگزاري ديگري را مي‌گيريم و هنگامي كه او را از هستي ساقط كرديم? مزو?رانه جوياي حالش مي‌شوديم و گاهي از او معذرت خواهي مي‌كنيم. اما

گيرم كه آب رفته به جوي آيد       با آبروي رفته چه بايد كرد?

چنان محو بيانات نيلوفر و نرگس شده بودم? كه از حضور ساير همكاران و دانش‌آموزان آن كلاس در اطراف خود غافل ماندم.
آقاي ميم كه دبير ادبيات فارسي بودند? چنين ادامه دادند:
?خداوند در نهاد انسان‌ها انگيزه‌ي رقابت سالم را قرار داده است كه بسيار پسنديده و در جهت تعالي بشر براي كمال‌جويي است. ما مي‌توانيم آگاهي‌ها و اندوخته‌هاي علمي خويش را در اختيار ديگران قرار دهيم و در عين حال بكوشيم تا از آنها پيشي بگيريم. زيرا:
دنيا آنقدر وسيع است كه براي همه‌ي مخلوقات جايي هست به عوض آنكه جاي كسي را بگيريم? تلاش كنيم جايگاه واقعي خويش را بيابيم.?
آقاي لام دبير جامعه شناسي افزودند:
? شما به علت‌هاي دروني بيماري حسد اشاره كرديد? كه ريشه‌هاي آن خودخواهي? تكبر? خودبزرگ بيني و مشكلات شخصيتي انسان است. من مي‌خواهم از زاويه‌اي ديگر و با توجه به علل بروني? آن را بررسي كنم.
چرا صفت زشت حسادت در ما رشد مي‌كند? چرا دوستاني كه دم از يكرنگي و صميميت مي‌زنند? اين‌گونه آلوده مي‌شوند كه از پيروزي يكديگر نگرانند? به نظر من بزرگترين علت? رفتار سراسر تبعيض در محيط زندگي و جامعه‌ي ماست.
از پدر و مادر و اطرافيان و بستگان گرفته تا معلم و مربي? وسا?ل ارتباط جمعي? بروكراسي اداري و ... اين آتش نهفته در زير خاكستر وجود افراد را شعله‌ور مي‌سازند.
وقتي رفتار والدين نسبت به فرزندان دوگانه است? زماني كه در كلاس درس? معلم به عده‌اي خاص توجه دارد و سايرين حتي از نگاه او محرومند? مادامي كه يكي بيش از حد لازم تشويق مي‌شود و ديگري در عين استحقاق? مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرد? وقتي افراد جامعه از حقوق شهروندي يكسان برخوردار نيستند و... فساد و فقر كه مولود ناميمون تبعيض مي‌باشند? جامعه را فرا مي‌گيرد و درخت نامبارك حسادت در تار و پود وجود افراد مستعد ريشه مي‌دواند.

به لطف كارگزاران عهد ظلمت و دود
                                كه از عنايتشان!! مي‌رسد به گردون آه
كبوتران سپيد
                  بدل شوند پياپي به زاغ‌هاي سياه

گفتم درست مي‌فرما?يد. وقتي در يك مجلس يادبود? جمعيتي به پاس عزيز از دست رفته‌اي و بستگان او حضور مي‌يابند? ملاحظه مي‌كنيد كه فقط از افراد خاصي? با نام? قدرداني مي‌شود? گويا ديگران محلي از اعراب ندارند. زماني كه به پيرمرد يا پيرزن ناتوان و ژنده‌پوشي از روي ادب و احترام سلام مي‌كني? ناباورانه به اطراف مي‌نگرد تا مخاطب سلام را در غير خود جستجو كند. آنگاه آهي مي‌كشد و مي‌گذرد.
آري اين رفتار شرك‌آلود و دور از روح يكتاپرستي? فرد و اجتماع را به رياكاري? كينه‌ورزي? بخل و حسادت و از همه بالاتر دروغ‌گويي آلوده مي‌كند و سينه‌هاي مالامال از عشق و دوستي را به لجن‌زاري متعفن مبدل مي‌سازد.
به ياد داشته باشيم  كه ما فرزندان ايران زمين? يعني سرزمين حماسه و عشق و ايمانيم. قبل از طلوع مهر فروزان اسلام? ايرانيان باستان? پندار نيك? گفتار نيك و كردار نيك را سرلوحه‌ي انديشه و عمل قرار مي‌دادند و داريوش? پادشاه بزرگ هخامنشي دعا مي‌كند كه:

?خداوند اين كشور را از دشمن? خشك‌سالي و دروغ نگاه دارد.?

و پس از  بعثت پيامبر عاليقدر اسلام كه آمدنش براي تكميل نيكي‌ها و مكارم اخلاق بود? افتخار مي‌كنيم كه مسلمانيم. جاي شگفتي است اگر سينه‌اي پر از نفرت و دروغ و ريا? پذيراي خورشيد تابناك اسلام باشد. بنابراين از پروردگار جهان مي‌خواهيم كه:
خدايا? به من زيستي عطا كن? كه در لحظه‌ي مرگ بر بي‌ثمري لحظه‌اي كه براي زيستن گذشته‌ است? حسرت نخورم.
و مردني عطا كن كه بر بيهودگيش سوگوار نباشم.

روز بعد به كلاس رفتم. روي تخته‌ي سياه با خطي خوش نوشته بودند:
اكنون كه بهار 1355 با همه‌ي شكوه و زيبايي فرا رسيده است? از آفريدگار گل‌هاي بهاري مي‌خواهيم? وجود منجمد و فسرده‌ي ما و جامعه‌ي ما را از يلداهاي سرد و سياه زمستاني نجات دهد و به نسيم روح‌بخش ارديبهشت بسپارد? تا مصمم و استوار از كوچه‌باغ‌هاي سرسبز عشق و ايثار بگذريم.

بهار جمله نثار است و نو شدن اي دل                خوشا دلي كه به اين راز سبز? پيوسته

بر آن عزيزان لبخند زدم و گفتم: بهاران خجسته باد.

   علي اکبر جعفري 22/1/1384

اين مطلب تاکنون 8147 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سیمای فرزانگان- مروری بر زندگی هنری استاد اکبر گلپایگانی
سیمای فرزانگان 14- استاد رضا خوشنویسان الگویِ نظم و ادب و متانت
سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
رُشدیه و مدارس جدید
دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
شعله ی امید.
سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
جوجه اردک زشت
سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
" پائیز " بهار عارفان عاشق
پرواز.
شاد بودن هنر است
در آیینهِ تاریخ (قسمت یازدهم) انقلاب آمریکا
در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سیمای فرزانگان 1 - دکتر علی عمیدی
پاسخ به معماهای هندسی(1)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
یونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدی صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نیلوفری در سایه سار بید
مصاحبه دانش آموزان با استاد علی اکبر جعفری
نشانی نوروز
یک کهکشان ستاره (بخش اول) حکیم ابوالقاسم فردوسی )
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
یلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سیمای فرزانگان گلپایگان - دکتر علی عمیدی
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر می‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سیمای فرزانگان (5) - مرحوم استاد منوچهر خالصی
سیمای فرزانگان (4) - مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب
سیمای فرزانگان(3) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سیاه چاله های ریاضی
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پی"
استاد پرویز شهریاری اندیشمند و ریاضیدانی عاشق بود
معلم و شاگرد
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگی
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز کهکشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلی چاپلین به راستی یک معلم بزرگ است


شما هم چند كلمه بنويسيد

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |