12:10 22 تير 1395
محسن کلهریسلام جناب دکتر جعفری گرامی.
ممنون از مقاله ی زیبای طنز و تحولات اجتماعی که در سایت گذاشتید.
امیدوارم خداوند به شما و فرهیختگان امثال شما عمر با برکت و با عزت عطا بفرماید.
12:33 23 تير 1395
امید علیزاده منصفبا سلام خدمت استاد گرامی
مطلب بسیار جالب و ارزشمند و در عین حال آموزنده ای بود. ضمن تشکر اجازه می خواهم به فراخور در محافل مختلف در صورت لزوم از اطلاعات مقاله فوق استفاده کنم البته با ذکر منبع و ماخذ.
همچنین پیشنهادی داشتم خدمتتان و آن اینکه متاسفانه امروزه به دلیل نبود آموزش ها و اطلاعات درست در بخش طنز (البته همانند سایر ارکان اجتماع) برخی افراد با گفت یا نگارش کلمات یا متونی فکر می کنند که کار طنز انجام می دهند اما ناخواسته باعث توهین و دلگیری طرف مقابل را فراهم می کنند. اگر با این دیدگاه و موضوع نیز مطلبی بنگارید با توجه به قلم شیوا و دانش شما قطعا می تواند مفید فایده و راهگشا باشد.
با عرض پوزش از اطاله مطلب
شاگرد دئمی شما- امید علیزاده منصف
15:12 29 تير 1395
محسندر ادامه مطالب جناب دکتر جعفری مطلب زیر تقدیم میگردد.
آموزش چیست:
مهمترین رکن توسعه در ابعاد فردی، سازمانى و اجتماعی، آموزش است; که سازندگى و بهبود و تعالى انسان را به همراه دارد. اداره ى امور سازمانی، یکى از پیچیده ترین وظایف در سازمان ها آموزش است. نتیجه ى آموزش، ارتقاء سطح بینش بصیرت، معرفت و شناخت نیروى انسانى در سازمان، براى اجراى وظائف محوله و در نهایت نیل به هدف هاى سازمانى با کارایى و ثمر بخشى بالاتر خواهد بود. آموزش همواره وسیله اى مطمئن براى بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات سازمان است و فقدان آن یکى از مسائل اساسى و حاد هر سازمانى است.
سیستم آموزشى هر سازمان باید با حرکت سریع علوم و فنون انفجار اطلاعاتى حاکم بر دنیاى کنونى متناسب باشد و اطلاعات مورد نیاز در حوزه ى تخصصى خود را در اختیار کارکنان خود قرار دهد تا براى انجام وظائف محوله ى خود همواره آمادگى لازم را داشته باشند; علاوه بر این، آموزش یک وظیفه ى انسانى در سازمان ها و یک فرایند مداوم و همیشگى است. آموزش منبعى فیاض، نورانى و الهى براى صیقل دادن روح انسان ها و به سازى و پالایش انسان در راستاى نیل به مدارج عالیه ى کمال و کسب مهارت ها و تخصص ها در اختیار بشر، بوده است.
براون واتیکنس([2]) (1991) در خصوص تعریف آموزش می گویند: آموزش فراهم آوردن فرصت هایى است براى اینکه دانش آموز یاد بگیرد (ص2) معمولا انجام فعالیت هاى معلم را به قصد آسان کردن یادگیرى در یادگیرندگان به تنهایى یا به کمک مواد آموزشی، آموزش می نامند سیف (1380) در خصوص آموزش می گوید: آموزش فعالیتى است که معلم براى آسان ساختن یادگیرى طرح ریزى می کند. و بین او و یک یا چند یادگیرنده به صورت کنش متقابل جریان می یابد; به زبان دیگر آموزش، هر گونه فعالیت یا تدبیر از پیش طرح ریزى شده با هدف آسان کردن یادگیرى در یاد گیرندگان است. (ص 30)
فالیت هاى آموزشى مانند هر فعالیتى داراى مراحلى است گیج و برلانیر([3]) (1992) در خصوص این مراحل می گویند. فعالیت هاى عمده ى معلم در الگوى عمومى آموزش در چهار مرحله دسته بندى می شود:
1. فعالیت هاى پیش از علم آموزش
2. فعالیت هاى پیش از علم آموزش و ضمن آن
3. فعالیت هاى ضمن علم آموزش
4. فعالیت هاى ضمن علم آموزش و پس از آن
آموزش داراى اهداف خاصى است لفرانسو([4]) (1997) در این خصوص می گوید: هدف هاى آموزشی، بیاناتى هستند درباره ى نوع عملکردى که از دانش آموز پس از یادگیرى یک درس، یک واحد یادگیرى یا یک دوره ى یادگیرى انتظار می رود (ص 46) اهداف آموزشى از هدف هاى دروس روزانه، هدف هاى واحد درسی، هدف هاى موضوعی، هدف هاى نظام مدارس محلی، هدف هاى منطقه اى و در نهایت اهداف ملى تشکیل گردیده است.
سیف (1380) در خصوص طبقه بندى هدف هاى آموزشى بلوم می گوید: در طبقه بندى هدف هاى آموزشى بلوم این هدف ها ابتدا به سه دسته ى کلى به نام هاى حوزه ى شناختی، حوزه ى عاطفى و حوزه ى روانى حرکتى تقسیم شده اند و هر یک از این حوزه ها شامل تعدادى طبقه است. حطیه ى اول، حیطه ى شناختى شامل طبقات، دانش، فهمیدن، کار بستن، تحلیل، ترکیب و ارزشیابى است. حیطه ى دوم، حیطه ى عاطفی، شامل طبقات دریافت کردن پاسخ دادن، ارزش گذاری، سازمان دادن و شخصیت پذیرفتن به وسیله ى مجموعه اى از ارزش هاست و حیطه ى سوم، حیطه روانى حرکتى شامل طبقات حرکات کلى بدن، حرکات هماهنگ ظریف، رفتارهاى ارتباطى غیرکلامى و ارتباط کلامى است. «ص 150 ـ 136