
یونان و روم باستان
گردآوری و تنظیم : علی اکبر جعفری
آیا این مردم در زمین به سیر و سفر نرفتند تا عاقبت حال پیشینیانشان را که از اینها بسیار بیشتر وقویتر و مؤثرتر در زمین بودند مشاهده کنند؟ (که چگونه همه هلاک شدند) و آنچه اندوختند آنها را (از مرگ وهلاکت) حفظ و حمایت نکرد.
سوره غافر آیه 82

هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان * ایوان مدائن را آیینه عبرت دان
یک ره ز ره دجله منزل به مدائن کن *وز دیده دوم دجله بر خاک مدائن ران
خود دجله چنان گرید صد دجله خون گویی *کز گرمی خونابش آتش چکد از مژگان
گهگه به زبان اشک آواز ده ایوان را * تا بو که به گوش دل پاسخ شنوی ز ایوان
دندانه هر قصری پندی دهدت نو نو *پند سر دندانه بشنو ز بن دندان
گوید که تو از خاکی، ما خاک توایم اکنون *گامی دو سه بر مانه و اشکی دو سه هم بفشان
از نوحه جغد الحق مائیم به درد سر *از دیده گلابی کن، درد سر ما بنشان
آری چه عجب داری کاندر چمن گیتی *جغد است پی بلبل، نوحه است پی الحان
این است همان ایوان کز نقش رخ مردم *خاک در او بودی دیوار نگارستان
این است همان درگه کورا ز شهان بودی *دیلم ملک بابل، هندو شه ترکستان
این است همان صفه کز هیبت او بردی *بر شیر فلک حمله، شیر تن شادروان
پندار همان عهد است از دیده فکرت بین *در سلسله درگه، در کوکبه میدان
مست است زمین زیرا خورده است بجای می *در کاس سر هرمز خون دل نوشروان
بس پند که بود آنگه بر تاج سرش پیدا *صد پند نوست اکنون در مغز سرش پنهان
کسری و ترنج زر، پرویز و به زرین *بر باد شده یکسر، با خاک شده یکسان
پرویز به هر بزمی زرین تره گستردی * کردی ز بساط زر زرین تره را بستان
گفتی که کجا رفتند آن تاجوران اینک *ز ایشان شکم خاک است آبستن جاویدان
خون دل شیرین است آن می که دهد رزبن *ز آب و گل پرویز است آن خم که نهد دهقان
چندین تن جباران کاین خاک فرو خورده است *این گرسنه چشم آخر هم سیر نشد زایشان
مقدمه
اندیشمندان با بیان های متنوع و گوناگون گفته اند که : "حسرت بر جنازه ناکامی های گذشته کار خردمندان نیست" . این سخن درستی است اما بدان معنا نیست که از حوادث و تجربیات تلخ و شیرین گذشته درس نگیریم، زیرا گذشته چرا غ راه آینده است. مطالعه و بررسی احوال اقوام و ملت ها وپیدایش حیات و مرگ تمدن ها ،انسان ها را در مسیری روشن و تابناک هدایت می کند. امام علی (ع) در نامه 31 نهج البلاغه می فرماید :
پسرم! اگر چه به اندازه همه کسانی که پیش از من بوده اند نزیسته ام اما در کردار آنان بدقت نگریستم و در اخبارشان تفکر نمودم و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم تا همچون یکی از آنان شدم . بلکه گویا در اثر آنچه از تاریخ آنها به من رسیده با همه آنها از اول تا آخر بوده ام. من قسمت زلال زندگی آنان را از قسمت تاریک و آلوده باز شناختم و سود و زیان را دانستم.
در مطالعه متون تاریخی باید به نکته های زیر توجه کنیم:
1- تاریخ به صورت وقایع نگاریِ صِرف با طرح آن به منزله یک علم تفاوت دارد. البته مباحث تاریخی بر خلاف علوم دقیقه (Hard Science) و ثابت ها در فیزیک و ریاضی متفاوت است و بیشتر با تفسیر به رای همراه است. با این وصف بر لب رودخانه خروشان تاریخ نظاره گر فراز و و نشیب های مسیر آن در طول زمان خواهیم بود.
2- از بیان فلسفه تاریخ که کشف قوانین عامی است که بر روند رویداد ها حاکم است به دلیل عدم اطلاع کافی و بضاعت ناچیز علمی در این زمینه سخنی به میان نیامده است.
اروپای دوران قدیم
تاریخ اروپا شامل دوره زندگی مردمان در اروپای قارهای از زمان پیشاتاریخ تا دوران کنونی میباشد. منظور از اروپای قاره ای (Continental Europe) خشکی اصلی تشکیل دهنده اروپا منهای جزیره های اروپاست.
اروپای دوران قدیم مربوط به زمانی است که یونان باستان و روم باستان در منطقه مدیترانه فرمانروایی میکردند. شروع این دوره همزمان با نخستین اشعار ثبت شده هومر در سده 7 و 8 پیش از میلاد است و با آغاز قرون وسطی پایان مییابد.

هومر، حماسه سرای یونان
زمانی که از آن صحبت می کنیم دوران شکوفایی جوامع روم و یونان و تأثیرگذاری آنها بر سرتاسر اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه است. مورخان، تاریخ روم باستان را به سه دوره پادشاهی، جمهوری و امپراطوری تقسیم میکنند.
• عصر پادشاهی (750 تا 510 پیش از میلاد)
• عصر جمهوری (510 تا 27 پیش از میلاد)
• عصر امپراتوری (سال 27 پیش از میلاد تا 476 پس از میلاد)