آخرین به روز آوری سایت سه شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱

نمایی از شهر گلپایگان با دیدی باز از مسجد جامع و ساختمانهای قدیمی ، فروردین 1380 ( محمود نیکنامی )



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



گازهای سمی و آلاینده ها، مولد باران و برف اسیدی


لباس های آخاله از سیسمونی تا 14 سالگی

در آستانه 14 سالگی آخاله ، نمایشگاهی از لباسهایش را در صفحه مجازی خودش به نمایش گذاشتیم


بی بی زهرا قائدی رزمنده گلپایگانی

بی بی زهرای مهربان جبهه ها علاوه بر دوخت‌ودوز و پانسمان زخم‌ها، سنگ صبور رزمنده‌ها هم بوده است. «خیلی وقت ها موقع وصله پینه کردن لباس ها، رزمنده ها برای ما از نامزدشان و چشم انتظاری آن‌ها می‌گفتند....


صدای ماندگار - دیه ولایتمون مثل اون قدیما نیست - صدای دلنشین استاد محمدعلی سعیدی

بی هُمزبون ، عنوان شعر محلی گلپایگانی ، سروده و با صدای دلچسب استاد محمد علی سعیدی ، شاعر توانمند شهرمان که در سال 1380 اجرا گردیده است . نکات قابل توجه این سروده زیبا ، لهجه و گویش واقعی مردم شهر در دهه های گذشته ، اشاره به اصطلاحات و ضرب المثلهای محلی ، یادآوری آنچه در گذشته وجود داشته و دیگر اثری از آن نیست و از همه مهمتر زنده نگه داشتن فرهنگ عامه شهر و اشاره به محصولات معروف هر منطقه و ناحیه است و یک اثر منحصر به فرد را در این سروده خواهید شنید . حتما بشنوید


گلپایگان زیستگاه صنوبر

درخت صنوبر از چند جهت منحصر به فرد است ، تکثیر آسان و کم هزینه ، کاشت متراکم با جمعیت زیاد ، آبیاری آسان ، مزاحمت کم برای گیاهان دیگر، مصونیت خوب در برابر آفات ، مقاوم در برابر عوامل جوی ، نگهداری آسان ، سود دهی و کارآیی بالا و از همه مهمتر توقع کم آن را میتوان از خصوصیات انحصاری این درخت به حساب آورد و البته نیاز زیاد به آب یکی از خواسته های به حق این درخت است تا در برابر آن ، همه مهربانیهایش را به ما هدیه کند











در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه

انقلاب مشروطیت ایران مرحله پایانی یک تحول فکری و از نتایج تاثیر فضای روشنگری اروپا بود. از میرزا یوسف خان تبریزی (مستشارالدوله) که رساله «یک کلمه» را نوشت و از میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل که به قول دهخدا، فرزند خلف عصر روشنگری در ایران بود که بگذریم، از سرآمدان روشنگر ایرانی امثال آخوندزاده، میرزا ملکم خان، و میرزا آقاخان کرمانی را می‌توان نام برد که فکر قانون، عشق به آزادی و ترقی، و انتقاد از حکومت را در ایران دامن زدند.

استاد علي‌اكبر جعفري

 

در آیینه تاریخ (قسمت نهم)

عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه

 

بنام خداوند جان و خرد - کزین برتر اندیشه بر نگذرد

 

       

 

 در قسمت پیش صحبت از این شد که گرچه دوران گذار بین سده‌های میانه و دوران جدید(رنسانس)، پایه‌های اقتصادی، سیاسی، هنری و علمی تمدن‌ کنونی غرب را بنا نهاد، اما روشنی محض نبود، کما اینکه قرون وسطی هم در تاریکی مطلق خلاصه نمی‌شد. تجارت عظیم و حیرت‌انگیز برده‌های آفریقایی در دوره رنسانس آغاز شد و امثال «جیرولامو ساونارولا» و «جوردانو برونو» را در همین عصر، در آتش سوزاندند.

 

Image result for نیوتن

   نیوتن                                      جان لاک

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دوران پیروزی دانش و مدارا

 

اکنون به عصر روشنگری می‌رسیم. دوران شکوفایی ادبیات و افزایش و رونق مطبوعات، دوران پیروزی دانش و مدارا، دورانی که قواعد و اسرار عقلانی نهفته در طبیعت، برجسته می‌شود و سیاست و اجتماع از منظر تازه‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد.

...

دوران روشنگری از انگلستان آغاز شد و از آن‌جا به فرانسه و آلمان و اسپانیا و سپس به سراسر اروپا و کمی بعد ‌تر به اقصی نقاط جهان راه یافت. گفته می‌شود سال 1720 میلادی که کتاب «رابینسون کروزو» منتشر شد، شروع عصر روشنگری و سال 1789 (زمان وقوع انقلاب فرانسه) نقطه پایان آن است.

...

در دوران روشنگری، بیش از پیش، خِرَدباوری و خِرَدورزی باب شد و رهایی از تسلط کلیسا و جدایی قدرت سیاسی از آن در دستور کار قرار گرفت. فرهنگ‌ورزان این دیدگاه را گسترش دادند که رهاساختن مردم از قید و بند خرافات، تنها با ساختن جامعه‌ای عقلانی میسر است و بس. جامعه‌ای که با سانسور و سرکوب بیگانه بوده و در آن، آزادی بیان و مصونیت اظهار نظر، آسیب نبیند.

جامعه‌ای که حقوق شهروندی قدر و منزلت داشته و دانشوران، زبان و فرهنگ مردم را بیآموزند و بتوانند از جمله از طریق مطبوعات و... با آنان در ارتباط باشند تا شبه‌راهبان زاهدنما، متکلم وحده نباشند و شعور مردم را به بازی نگیرند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

حکومتِ دو مرجع مقتدر بر فضای فرهنگی اروپا

 

در اوایل قرن هفدهم که زمینهٔ انقلاب علمی اروپا فراهم می‌شد دو مرجع مقتدر بر فضای فرهنگی اروپا حکومت می‌کردند. اول کلیسای کاتولیک که حتی تاریخ بشر، طب، فیزیک و بسیاری از پدیده‌ها و علوم طبیعی را بر اساس کتاب مقدس تبیین می‌نمود و دوم ادبیات کلاسیک یعنی آثار نویسندگان یونان و روم باستان، که در دوران رنسانس از نو  طرح شده و سایه‌اش خیلی سنگین بود.

...

عصر روشنگری آغاز دوره رهایی اندیشه از قید و بند‌های کلیسا و تا حدودی، قدرت‌های سیاسی خودکامه بود. در این دوران مشروعیت و حقانیت پادشاهان اروپایی مقید به قانون شد.

...Image result for دنیس دیدروImage result for منتسکیو

        دنیس دیدرو                                منتسکیو

 

تحولات عصر روشنگری، به ظهور چهارچوب روشنفکرانه انقلاب آمریکا، انقلاب فرانسه، حرکت استقلال طلبانهٔ کشورهای آمریکای لاتین و قانون اساسی مشروطه 1791 لهستان، کمک شایانی نمود. در یک کلام، دوران روشنگری، تمامی ایده‌‌های سیاسی و اجتماعی مدرن در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد. انقلاب مشروطیت ایران هم بی‌تاثیر از فضای روشنگری اروپا نبود.

...

پیدایش، گسترش و نیز پایان دوران روشنگری در پیوند نزدیک باپیشرفت علم و تحولات اجتماعی است که در نیمه دوم قرن هفدهم و سراسر قرن هجدهم، اروپا شاهد آن بود. بعبارت دیگر، عصر روشنگری ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه است.

این شرایط تازه کشفیات جدید و رشد علوم دقیقه، و تکامل تفکر فلسفی است که زمینه نگاه تازه‌ای را ایجاد کرد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

دوران ظهور اندیشمندان و نظریه‌پردازان بزرگ

 

دوران روشنگری دوران ظهور اندیشمندان و نظریه‌پردازان بزرگ است که نقشی بی‌همتا در عالم تفکر، فلسفه، سیاست و اجتماع بازی کرده، سرشار از خوش‌بینی و امید به آینده بودند.

متاسفانه سراسر قرن هجدهم که در غرب نسیم روشنگری می‌وزید و حاصل‌خیزترین دوران حیات اندیشه و فلسفه و ادبیات فرا رسید، میهن ما جولان‌گاه قبایل چادرنشین و جنگجوی افشار و زند و قاجار برای تصاحب قدرت بود و همه همدیگر را لت و پار می‌کردند. حدود یک قرن طول کشید تا در آسمان تفکر و ادب ایران اولین طلایه‌های روشنگری جرقه بزند.

...

انقلاب مشروطیت ایران مرحله پایانی یک تحول فکری و از نتایج تاثیر فضای روشنگری اروپا بود.

Image result for ستارخان باقرخان 

از میرزا یوسف خان تبریزی (مستشارالدوله) که رساله «یک کلمه» را نوشت و از میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل که به قول دهخدا، فرزند خلف عصر روشنگری در ایران بود که بگذریم، از سرآمدان روشنگر ایرانی امثال آخوندزاده، میرزا ملکم خان، و میرزا آقاخان کرمانی را می‌توان نام برد که فکر قانون، عشق به آزادی و ترقی، و انتقاد از حکومت را در ایران دامن زدند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

شعار عصر روشنگری: جرأت اندیشیدن داشته باش

 

اگرچه در دوران روشنگری، اقتدارگرایی زیر سؤال رفت اما همه چیز بر وفق مراد نبود. ایده‌های تازه روشنگری را پادشاهان و اشراف و ارباب کلیسا تاب نمی‌آوردند و گاه کار به کتاب‌سوزی و بگیر و ببند هم می‌کشید. کمتر نویسنده دوران روشنگری را می‌توان یافت که آثارش طعمه آتش اصحاب سانسور نشده باشد. در این دوره نیز، شماری از فرهنگ ورزان را دستگیر کردند و خیلی‌ها مجبور به جلای وطن شدند.

Image result for ‫ولتر‬‎ 

دنیس دیدرو (که در سال 1740 با یک گروه از روشنفکران فرانسوی به تدوین دایره‌المعارف بزرگی همت گماشت)، دانیل دفو Daniel Defoe (نویسنده رمان رابینسون کروزوئه)، و ولتر (همو که می‌گفت اگرچه مخالف تو و نظرت هستم اما حاضرم جان خود را بدهم تا تو حق داشته باشی حرفت را بزنی)، هر سه به زندان باستیل افتادند. ولتر البته از زندان گریخت اما آن دو، سالها در زندان به سر بردند.

دانیل دفو، چند بار به دلیل نوشته‌های خود علیه اشراف و کلیسا به زندان افتاد. یک بار او را به اتهام «تحریک افکار عمومی» بسته در غل و زنجیر، در میدان مرکزی شهر به تیر چراغ بستند.

...

از سرآمدان دوران رنسانس می‌توان، جان لاک، ژان ژاک روسو، دیوید هیوم، مونتسکیو، ولتر، نیوتون، جاناتان سویفت، توماس هابز، مولیر، آدم اسمیت و امانوئل کانت را نام برد. کانت در پاسخ به روشنگری چیست در مقاله مهمی نوشت:

Image result for امانوئل کانت

روشنگری به در آمدن آدمی است از نابالغی...

[و] ناتوانی در بکار بردن فهم خود، بدون اجازه دیگری.

نابالغی هنگامی خودتحمیلی است که علت آن، نه کاستی فهم، بلکه کاستی عزم و دلیری در به کاربردن فهم خویش است.

 

 

کانت، رهنمون «هوراس»، شاعر و ادیب رومی را تکرار می‌کرد و می‌گفت  Sapere aude یعنی جرأت اندیشیدن داشته باش و در به کارگیری فهم خود درنگ نکن.

شعار عصر روشنگری همین بود: جرأت اندیشیدن داشته باش

 

پانویس

ایمانوئل کانت Immanuel Kant چهره محوری در فلسفه جدید است. «نقد عقل محض»، «نقد عقل عملی»، و «نقد قوه حکم»، و «خودآیینی انسان» ازجمله آثار اوست. از دیدگاه وی عقل انسان است که قانون اخلاقی را به ما می‌دهد و این قانون، مبنای ما برای باور به خدا، آزادی، و جاودانگی است، بنابراین، شناخت علمی، اخلاق، و باور دینی متقابلاً سازگار و مورد اطمینانند. در یکی از مقالاتش تصریح کرد: «من هر چندان که خود را بیشتر در طبیعت غرق می‌کنم و به آن می‌اندیشم، بزرگداشت و عشقم به آفریدگار و بنیادگر بزرگ آن فزونی می‌گیرد.»

کانت یکی از فیلسوفان کلیدی روشنگری بشمار می‌رود و فلسفهٔ وی از اندیشه‌های مسلط بر نیمهٔ نخست سدهٔ نوزدهم است.

... 

علی اکبر جعفری

اردیبهشت 1396 

 

 

 

اين مطلب تاکنون 8183 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با استاد علي‌اكبر جعفري

سیمای فرزانگان- مروری بر زندگی هنری استاد اکبر گلپایگانی
سیمای فرزانگان 14- استاد رضا خوشنویسان الگویِ نظم و ادب و متانت
سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
رُشدیه و مدارس جدید
دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
شعله ی امید.
سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
جوجه اردک زشت
سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
" پائیز " بهار عارفان عاشق
پرواز.
شاد بودن هنر است
در آیینهِ تاریخ (قسمت یازدهم) انقلاب آمریکا
در آیینهِ تاریخ (قسمت دهم) انقلاب صنعتی اروپا و پیامدهای آن
سیمای فرزانگان 1 - دکتر علی عمیدی
پاسخ به معماهای هندسی(1)
پروفسور مریم میرزاخانی، ذهن زیبا، اندیشه پویا، فروتن و شکیبا
در آیینه تاریخ (قسمت نهم) - عصر روشنگری، ادامه دوران رنسانس در شرایطی تازه
در آیینه تاریخ (قسمت هشتم) رنسانس کشف دوباره انسان و جهان
در آیینه تاریخ (قسمت هفتم)-سده‌های میانه ، انجماد فکری و حاکمیت تمام عیار کلیسا
برف نو برف نو سلام سلام
صبح صادق ندمَد تا شب یَلدا نرود
در آیینه تاریخ (قسمت ششم) -اساطیر یونان و آثار حماسی هومر
در آیینه تاریخ (قسمت پنجم) - ارسطو بنیانگذار منطق
در آیینه تاریخ (قسمت چهارم) افلاطون معمار اصلی فلسفه سیاسی
در آیینه تاریخ (قسمت سوم) سقراط
یونان و روم باستان (قسمت دوم)
یونان و روم باستان ( بخش اول )
قلم، نگارنده اندیشه بر کاغذ
دانش برترین شرف آدمی است
خانه تکانی
فرزند زمان خویشتن باش
پشت صحنه حضور استاد علی اکبر جعفری در برنامه زنده سیمای خانواده
سیمای فرزانگان (7) - مروری بر زندگانی استاد بزرگوار، معلّم و خیّر والامقام محمد مهدی صحت
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش دوم
فرهنگ ، نظم ، قانون - بخش اول
سیمای فرزانگان(6) - شادروان استاد سید حسن نوربخش(دبیر)
نیلوفری در سایه سار بید
مصاحبه دانش آموزان با استاد علی اکبر جعفری
نشانی نوروز
یک کهکشان ستاره (بخش اول) حکیم ابوالقاسم فردوسی )
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
یلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
سیمای فرزانگان گلپایگان - دکتر علی عمیدی
لبخند
تکنولوژی واحساس
داستان يک زندگي
رفتارهاي مخرب مغز
قورباغه ها
یاد باد آن روزگاران ياد باد
تاشقایق هست زندگی باید کرد
انسان‌ها...
يلدا شب گرم مهربانان جاودان باد
شب چله (یلدا) شب زایش خورشید و آغاز سال نو میترایی
پلي بين كوير و دشت
پرستوها به لانه بر می‌گردند
سخنان پیام آور کربلا حضرت زینب(س) در مجلس یزید
رنگين کمان آرزوها
زندگی درعصر رايانه
سیمای فرزانگان (5) - مرحوم استاد منوچهر خالصی
سیمای فرزانگان (4) - مهندس علیقلی بیانی ، فرزانه‌ای از جنس آب
سیمای فرزانگان(3) - دکتر فضل الله اکبری
عشق و دوستي
وصيت داريوش به خشايارشا
زيبايي‌هاي رياضي: فراكتال‌ها
سیاه چاله های ریاضی
زيبايي‌هاي رياضي - كاشي‌هاي خود پوشاننده
سرگذشت عدد "پی"
استاد پرویز شهریاری اندیشمند و ریاضیدانی عاشق بود
معلم و شاگرد
سیمای فرزانگان 2 - شادروان استاد علی وکیلی
سيماي فرزانگان ۱ - دكتر علي عميدي
رمز و راز جاودانگی
انسان محور توسعه است
ماه و پلنگ
معلم قافله‌سالار عشق است (3)
معلم قافله‌سالار عشق است (2)
معلم قافله سالار عشق (1)
بر فراز کهکشان‌ها
لهجه‌ي گلپايگاني شكر است
آواي چلچله‌ها
گلبانگ توحيد در طلوع شقايق
از سكون مرداب تا خروش دريا
بين مرگ و زندگي
چارلی چاپلین به راستی یک معلم بزرگ است



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |