آخرین به روز آوری سایت چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

گلها و سبزیجات بهاری در ارتفاعات گلپایگان -موسیر ، لاله ، مرزنجوش ، شوید



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



دارو درمانی تعدادی از بیماری های گوارشی


پوشاک (برند)


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.


خانه ها و کوچه باغ های دیدنی حسن حافظ











حکیم هارون و پزشکی قدیم (بخش پایانی)

مخفی و مستور نماناد که یدالله خان حاجی حکیم هارون در مدرسه آمریکایی در همدان علوم مقدماتی را به عمل آورده به اذن و اجازه و تصدیق نامه روسای مزبوره فراغت حاصل نموده و بعد مدت پنج سال در (مریضخانه آمریکایی) شب و روز مقیم بوده در تحصیل علوم مشروحه مفصله ذیل: فیزیک � شیمی � تشریح � فیزیولوژی � ادویه مفرده و مرکبه علم به حقایق علم و عمل طب جراحی � کحالی � قابلگی سعی و کوشش تامی به جا آورده و همیشه...

دکتر مسعود کثیری

[بخش نخست مقاله را در اینجا بخوانید]
اما در قسمت پایانی این مبحث بد نیست اشاره ای هم به نوع حق الزحمه و یا به قول امروزی ها �حق ویزیت� انواع پزشکان و روشهای دریافت آن بنماییم. اصولا در ازمنه قدیم مبادله حق ویزیت ثابت در بین پزشکان و مردم مرسوم نبود و حق الزحمه که اصطلاحا �حق قدم� نامیده می شد � به روشهای دیگری پرداخت می شد. مریض هایی که توسط پزشک مورد معاینه قرار می گرفتند� دو نوع بودند. گروهی از بیماران به صورت سرپایی به مطب حکیم باشی که اصطلاحا محکمه نامیده می شد مراجعه کرده و پس از دریافت دستورات پزشک � داروهای خود را هم فی المجلس دریافت کرده و یا به عطاری که حکیم باشی آدرس می داد مراجعه می نمود و عموما حق ویزیت و پول داروها به صورت یکجا و تحت عنوان قیمت دارو پرداخت می گردید. برخی از موارد هم بیمار پنج شاهی و یا 10 شاهی � لای نسخه روز قبل گذاشته و به حکیم می داد ولی عموما حکیم باشی نسبت به مقدار آن اعتراضی نداشت.(مستوفی� ص527)
برخی دیگر از حکیم باشی ها بصورت دوره گرد بوده و محکمه ثابتی نداشتند � لذا صبح زود از خانه خارج شده و جلوی بازار و یا میدان عمومی و یا منزل خودشان نشسته و چند کیسه و قوطی حاوی انواع داروهای گیاهی روبروی خودشان گذاشته و به معاینه و درمان بیماران سرپایی می پرداختند. روش معاینه بدین شکل بود که حکیم باشی از بیمار علت ناخوشی و مرض را سوال کرده � نبض او را گرفته و به زبانش نگاه می کرد. آنگاه بر حسب نوع بیماری به او دارو و دستور پرهیز غذایی می داد و یا در مواردی توصیه به انجام حجامت و بادکش و فصد و زالو و... می کرد. حق معاینه� میزان خاصی نداشت و برای هر بیمار مقداری پول یا یک خروس و یا مقداری لبنیات و... بود. (سرمدی� 1377� ص 152)
در مورد بیماران بدحال وضع به شکل دیگری بود. در اینگونه موارد طبیب به بالین مریض رفته و اگر مریض می مرد � طبیب چیزی مطالبه نمی کرد و اگر معالجه می شد بر حسب میزان رفت و آمد و زحمتی که متقبل شده بود � خود بیمار مقداری پول یا هدیه جنسی به او می پرداخت. هدایای جنسی عموما پارچه نابریده بود مثل برک و شال کرمانی. اگر مریض از وضعیت مالی بهتری برخوردار بوده و از اعیان بود � شال کشمیری می فرستاد.(مستوفی� ص527) جالب اینکه خانواده های اعیان معمولا یک پزشک خانوادگی داشتند که همه اعضا خانواده به او مراجعه کرده و حق الزحمه هم معمولا هر چند وقت یکبار بوسیله آقای خانواده پرداخت می شد. هیچ گونه قول و قراری برای میزان حق الزحمه بین آنها وجود نداشت و طرفین ضمن اینکه حق و حقوق هم را کاملا رعایت می کردند� بسیار گذشت و سعه صدر به خرج می دادند.(همان� ص 528)
اما در مورد حکیم هارون.....
هنگام کودکی� بارها و بارها از زبان پدربزرگم و دیگر بزرگسالانی که دوران اواخر قاجار و اوا�ل پهلوی را درک کرده بودند� نام حکیم هارون را شنیده بودم و در مورد روشهای درمانی او خاطرات زیادی را که نقل قول می شد� به حافظه سپرده بودم. اما متاسفانه چیز زیادی در مورد او نمی دانستم. تنها در همین حد که پزشکی بود یهودی که در محله یهودی نشین گلپایگان ساکن بوده است و مردم از نحوه کار و طبابت او رضایت داشتند و تا همین اواخر هم کوچه ای را به نام او �کوچه حکیم هارون� می خواندند. مدتی قبل هنگام بررسی برخی از اسناد مربوط به طب و طبابت � به سندی برخورد کردم که برای من بسیار جالب بود و امیدوارم که برای شما هم جالب باشد. سند مربوط به تصدیقنامه طبابت حکیم هارون بود که نشان می داد حکیم مزبور در بیمارستان مسیونرهای آمریکایی(ینگی دنیا) در همدان تحصیل کرده و از آنجا فارغ التحصیل شده است. این سند که عین آنرا بدون هیچ گونه توضیح اضافی برای شما نقل می کنم� دلیل بر این است که او دارای تحصیلات متعارف و جدید بوده و لذا شاید یکی از رموز معروفیت و موفقیتش� این باشد.

متن سند

تصدیق نامه طبابت
مریضخانه شریفه ینگی دنیای در همدان
مخفی و مستور نماناد که یدالله خان حاجی حکیم هارون در مدرسه آمریکایی در همدان علوم مقدماتی را به عمل آورده به اذن و اجازه و تصدیق نامه روسای مزبوره فراغت حاصل نموده و بعد مدت پنج سال در (مریضخانه آمریکایی) شب و روز مقیم بوده در تحصیل علوم مشروحه مفصله ذیل:
فیزیک � شیمی � تشریح � فیزیولوژی � ادویه مفرده و مرکبه علم به حقایق علم و عمل طب جراحی � کحالی � قابلگی سعی و کوشش تامی به جا آورده و همیشه در کلنیک مریضخانه حاضر بوده و تجربه کامل در ترکیب و تجزیه ادویه و محل استعمال آنها به دست آورده از ترتیب امور جراحی و عمل آنتی سپتیک بصیرت کاملی به هم رسانیده در تشخیص امراض محل اعتماد بوده و در معالجات اکثر امراض باطنی و عمل جراحی در داخل و خارج مریضخانه بشخصه در کمال درستی از عهده بر آمده لهذا مشارالیه در هر شهری می تواند مشغول معالجه امراض و جراحی بوده باشد. محل اطمینان و اعتماد است.

فی تاریخ 27 شهر جمادی الاولی 1337
امضا: دکتر فانک

منابع:
1- بروگش� هاینریش� سفری به دربار سلطان صاحب قران 1861-1859� ترجمه مهندس کرد بچه� انتشارات اطلاعات� تهران 1367� جلد دوم
2- بنجامین� سامو�ل گرین ویلر� ایران و ایرانیان: خاطرات و سفرنامه سامو�ل گرین ویلر بنجامین نخستین سفیر آمریکا در ایران به سال 85-1883 میلادی� ترجمه آوانس خان مساعد السلطنه� به کوشش رحیم رضا زاده ملک� تهران� 1363
3- پولاک� یاکوب ادوارد� ایران و ایرانیان� ترجمه کیکاوس جهانداری� انتشارات خوارزمی � چاپ دوم� تهران� 1368
4- تکمیل همایون� ناصر� تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران� دفتر پژوهشهای فرهنگی� جلد دوم تهران� 1378
5- شهری� جعفر� شکر تلخ� انتشارات چاپ روز� تهران� 1347
6- سرمدی� محمد تقی� پژوهش در تاریخ پزشکی و درمان جهان از آغاز تا عصر حاضر� ناشر سرمدی� تهران� 1377
7- فوریه� سه سال در دربار ایران از 1306 تا 1309 قمری� ترجمه عباس اقبال� شرکت چاپ و انتشارات علمی� تهران� 1363
8- ماساهارو� یوشیدا� سفرنامه یوشیدا ماساهارو نخستین فرستاده ژاپن به ایران دوره قاجار 98-1297 ه.ق � ترجمه هاشم رجب زاده� با همکاری ی.نی �ی یا� انتشارات آستان قدس رضوی�چاپ اول� مشهد� 1373
9- مقتدر� غلامحسین� تاریخ نظامی ایران� انتشارات بینا� تهران� 1318
10- مستوفی� عبدالله� شرح زندگانی من� یا� تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه� ج دوم� انتشارات زوار� تهران� 1343

اين مطلب تاکنون 8096 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با دکتر مسعود کثیری

نگاهی به تاریخ؛ از طاعون و وبا تا کرونا
حافظه تاریخی در قالب دوبیتی‌های محلی
کتیبه اسرار آمیز
حکیم هارون و پزشکی قدیم (بخش پایانی)
حکیم هارون و پزشکی قدیم (بخش نخست)
ردپای شیرهای سنگی گلپایگان در تاریخ
حافظه تاریخی در قالب دوبیتی‌های محلی



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:


9:17   19 مهر 1386
pedram monasheri
Dooste aziz va gerami, Jaleb bood, Kheyli etefaghi va hese konjkavi baes shod ke az sharhre pedaro madaram bakhabar besham va shenideharo ba akshaee ke shayad az internet peyda beshe ro motabeghat bedam. be website shoma barkhordam va avalin matni ke kheyli nazaramo jalb kard, hamin matne hakim haroon bood, Bale bande navideye hakim haroon hastam va daram in site ghashang va zibatoon ro be hameye famil dar kole jahan pakhsh mikonam,

13:53   04 ارديبهشت 1389
صدیف
حکیم هارون یک پزشک یهودی بوده است و در آن دوران نزد پدران آموزش پزشکی می دیدند. یدالله یک نام مرسوم بین مسلمانان است چطور می توانسته که نام او یدالله باشد در حالی که یهودی است؟و لقب حاجی را از کجا آورده است؟ شنیده ها در مورد حکیم هارون درست است اما سند طبابت متعلق به شخص دیگری است.

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |