آخرین به روز آوری سایت دوشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۳

نمایی از مسجدجامع گلپایگان سال 1380 - محمود نیکنامی



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



نقش گلوتاتیون دربدن و داروهاو مواد موثر برآن


نمادی شایسته در آیینه فرهنگ گلپایگان - دکتر ابراهیم جعفری


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


خانه ها و کوچه باغ های دیدنی حسن حافظ











آکادمی موازی در گلپایگان - به مناسبت سالگرد تأسیس خانه ریاضیات

با تأسیس خانه ریاضیات در گلپایگان توسط گروهی از استادان ریاضی در سال 1396، مهم ترین گام در جهت عمومی سازی این دانش پایه و بنیادی و گسترش آن در میان جوانان برداشته شد. در روزگاری که مراکز آموزشی ؛ بخصوص دانشگاه ها دچار کژکارکردی و رخوت شده اند، این کانون های علمیِ مردمی می توانند نقشی را ایفا کنند که در جهان امروز " آکادمی موازی " یا " پارا آکادمی " نام گرفته است.

دکتر ابراهیم جعفری

آکادمی موازی در گلپایگان
به مناسبت سالگرد تأسیس خانه ریاضیات

درس من درس حساب است و کتاب     درس عشق و عاشقی یک عشق ناب
درس جمع عشق ها ، تفریق غم          ضرب شادی ها ؛ اگرچه بیش وکم
درس تقسیم محبت در جهان               جذر از کینه  گرفتن هر زمان
درس من رسم محیطی باصفاست         یک مساحت طول وعرضش از وفاست
درس من درس عمود و قائمه             گفتن حق هرزمان بی واهمه
درس بُردار صحیح از ابتدا               سمت مثبت رفتن است تا انتها

 

نتیجه تصویری برای خانه ریاضیات گلپایگان

با تأسیس خانه ریاضیات در گلپایگان توسط گروهی از استادان ریاضی در سال 1396، مهم ترین گام در جهت عمومی سازی این دانش پایه و بنیادی و گسترش آن در میان جوانان برداشته شد. در روزگاری که مراکز آموزشی ؛ بخصوص دانشگاه ها دچار کژکارکردی و رخوت شده اند، این کانون های علمیِ مردمی می توانند نقشی را ایفا کنند که در جهان امروز " آکادمی موازی " یا " پارا آکادمی " نام گرفته است.

نتیجه تصویری برای خانه ریاضیات گلپایگان

  " عمومی سازی علم "  یا " توزیع اجتماعی دانش " به شکل نوین که از ابتدای قرن بیستم در مغرب زمین مطرح شد، در پنجاه سال اخیر مورد توجه جدی سیاستگذاران قرار گرفته است؛ زیرا آنان دریافته اند که برای بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... که مستلزم بهره گیری از خرد همگانی است، ناچارند این راهکار را برگزینند. پیش از آن دانش، بیشتر به کانون های مشخصی که همان آکادمی ها و دانشگاه ها بود، محدود می شد؛ اما بعدها این امکان فراهم گردید تا در سطح جامعه به اشتراک گذاشته شود و نهادهای موازی با مراکز آکادمیک برای " توزیع دانایی " ایجاد شود؛ چرا که عملاً دانشگاه ها فضایی برای عمومی کردن دانش، فراهم نمی کردند.

نتیجه تصویری برای خانه ریاضیات گلپایگان

 
    از اوایل سال های دهه 1980 دولت های غربی به صورت جدی و همه جانبه توجه خود را به این پدیده معطوف ساختند و زمینه های مناسب برای رشد این فعالیت را با بسیج سایر کنشگران یعنی جامعه علمی، بازار و جامعه مدنی به وجود آوردند. البته پیش از آن هم؛ یعنی از زمان رشد علوم جدید، گام های قابل توجهی از سوی افراد یا نهادها دراین رابطه برداشته شده است. یکی از قدیمی ترین نمونه ها فعالیت های " فرانسیس بیکن " است که از او به عنوان " پیامبر  ترویج علم جدید " یاد می شود.

   نتیجه تصویری برای فرانسیس بیکن

 در قرن های هفدهم و هیجدهم و به ویژه قرن نوزدهم میلادی با نمونه های مختلفی از کوشش های فردی و جمعی در جهت ترویج علم مواجه بوده ایم که از جمله آن ها می توان به تأسیس آکادمی های علوم، انتشار نشریه های علمی، تألیف کتاب های درسی، برگزاری نمایشگاه ها و برپایی موزه ها با مضامین علمی و فناورانه، ایراد سخنرانی های عامه فهم به وسیله دانشمندان صاحب نام و نیز اقبال رسانه های عمومی در رابطه با انتشار مطالب و اخبار علمی اشاره کرد. این رویکرد تمایل داشت تا علم را موضوعی برای مشارکت و مسئولیت شهروندی معرفی کند و فرصت های اجتماعی را گسترش و سیستم آموزشی را تقویت نماید؛ از این رو شعار " علم را در دسترس همگان قرار دهید "، به یک موضوع راهبردی تبدیل شد.

نتیجه تصویری برای علم را در دسترس همگان قرار دهید

در شکل گیری پاراآکادمی ها، دانشگاه ها نیز بی تأثیر نبودند؛ زیرا به مرور زمان با در اختیار گذاردن سالن های اجتماعات و ... ، فضایی برای سخنرانی صاحب نظران و استادان ایجاد می کردند تا معلومات آنان مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد. چنین سنتی ابتدا در دانشگاه سوربن فرانسه و در دانشگاه های آلمان شکل گرفت و طی آن بسیاری از فیلسوفان بزرگ آن زمان کلاس هایی را برای همه شهروندان برگزار می کردند. خوشبختانه دانشگاه های ایران نیز در زمینه فراگیر ساختن دانش درمیان مردم فعال بوده وهستند؛ کما این که در حال حاضر نهادهای مدنیِ علمی نظیر انجمن های جامعه شناسی، مطالعات ارتباطات و فرهنگ ایرانی، آبخیزداری، ترویج و ... در دپارتمان های دانشگاهی شکل گرفته اند.
         بدیهی است که برای دستیابی به توزیع عمومی دانش از طریق پارا آکادمی ها، باید گفت و گو ( Dialogue ) میان قشر نخبه با عامه فرهیخته به وجود آید. به عبارت دیگر این مراکز به  " پاتوق های فکری " تبدیل شوند.  پاتوق های فکری که به عنوان حوزه های عمومی، عرصه را برای چنین گفت و گوهایی ایجاد می کنند، در طول تاریخ در همه جوامع وجود داشته اند. مهم ترین خصیصه و ویژگی پاتوق های فکری   "غیررسمی   بودن " و استقلال آن ها از ساختارهای رسمی است. به عبارت دیگر می توان از آن ها به عنوان " ان جی اوهای " علمی (Scientific NGO`S) نام برد. اولین نمونه از پاتوق های فکری در ایران را می توان در گعده های فکری و مطالعاتی " کافه نادری " ردیابی کرد. کافه نادری که از نخستین نمادهای مدرنیته در کشور ما به شمار می رود، و توسط یک مهاجر ارمنی به نام " خاچیک مادیکبانس " راه اندازی شد، در مدت کوتاهی به پاتوق شخصیت های تأثیرگذارجامعه روشنفکری و اهالی فرهنگ و هنر تبدیل گردید. برای اهالی فرهنگ و هنر؛ بخصوص هنرمندان حوزه شعر و ادبیات داستانی، کافه نادری از کارکرد ویژه ای برخوردار بود.از نیمایوشیج گرفته تا ادیبان و شاعرانی مانند صادق هدایت احمد شاملو، فروغ فرخزاد، فریدون مشیری و ...  در این کافه و در زیر درختان؛ روی صندلی های چوبی لهستانی و پشت میزهایی می نشستند و باهم روزنامه می خواندند و بحث های ادبی و هنری می کردند. کافه نادری که به بخش انکارناپذیری از تاریخ تهران مبدل شده است، آمیزشی ناگسستنی با هویت فرهنگی ایران دارد و می توان ادعا کرد تاریخ ادبیات ایران معاصر در فضای آن رقم خورده است. معروف است که صاحب کافه فردوسی که بعد از کافه نادری با همان کارکرد احداث شده و پاتوق صادق چوبک، فریدون آدمیت، جلال آل احمد، صادق هدایت، بزرگ علوی و مجتبی مینوی و ... بوده است، برای محافظت از میزهایش روی آن ها را سنگ کرده بود؛ زیرا مشتریان روشنفکراو ضمن بحث و گفت و گو روی میز می کوبیدند!

نتیجه تصویری برای کافه نادری تهران


     بدون تردید خانه های ریاضیات هم که با انگیزه سرایت این دانش به زندگی روزمره مردم و اهداف آکادمی های موازی ( پاراآکادمی ها ) تشکیل شده است، باید فضایی مانند کافه نادری و ... داشته باشند تا علاقه مندان به دانش ریاضی اعم از استادان، دبیران، دانشجویان، دانش آموزان و حتی مردم عادی بتوانند فارغ از هرگونه نگرانی و دلواپسی و در کمال آرامش بحث و گفت و گو کنند؛ زیرا همان گونه که از نامش پیداست، کلمه خانه به تنهایی این موضوع را به مخاطب القا می کند که این جا محل اضطراب و استرس نیست. از سوی دیگر سازمان ملل متحد سال 2000 میلادی را " سال جهانی ریاضیات " نامگذاری کرد تا نشان دهد که گذر از قرن بیستم به قرن بیست و یکم باید از مسیر ریاضیات صورت پذیرد. از این رو شعار " ریاضیات برای همه " در مجامع ریاضی دنیا سر داده شد. در واقع قبل از سال 2000 میلادی، این تصوربه وجود آمده بود که ریاضیات فقط مخصوص نخبگان است و عموم مردم استعداد یادگیری ریاضی را ندارند. این تصور غلط باعث شده بود تا فرصت یادگیری ریاضیات برای همه ایجاد نشود. علاوه بر آن آموزشگران ریاضی به این نتیجه رسیده بودند که ریاضی نباید از زندگی واقعی دانش آموز فاصله داشته باشد و او باید بتواند بین زندگی روزمره و کلاس درس ریاضی ارتباط برقرار کند. معلم کلاس باید به عنوان یک راهنما نگرش های دانش آموزان را تنظیم کرده و کمک کند تا خودشان رویه ها، الگوریتم ها و فرمول ها را بسازند. این دیدگاه های جدید در آموزش ریاضی سبب شد ایده ساخت خانه های ریاضیات توسط ریاضی دانان کشورمان مانند دکتر رجبعلی پور از دانشگاه کرمان و دکتر رجالی از دانشگاه صنعتی اصفهان و  پروفسور بهزاد  مطرح شود. درواقع آنان می خواستند مکان هایی تأسیس شود تا عموم مردم ریاضی را تمرین کنند. به همین دلیل نام این مکان را " خانه ریاضیات " گذاشتند.

نتیجه تصویری برای سال جهانی ریاضیات

   جای بسی افتخار است که از میان 1245 شهرستان درسطح کشور، چهل و چهارمین خانه ریاضیات در سال 1396در زادگاه ما افتتاح گردید که علامت دیگری از پیشگامی گلپایگان درامورعلمی و فرهنگی است. کارنامه درخشان این نهاد علمی و مردمی در جذب دانش آموزان و پیوند با خیران و سایر مجامع، نوید می دهد که خانه ریاضیات گلپایگان ظرفیت بالایی برای نهادینه ساختن " دانش محوری " در شئون زندگی همشهریان؛ و به طور خاص نوجوانان و جوانان را دارا می باشد.

 

نتیجه تصویری برای خانه ریاضیات گلپایگان

با عرض تبریک سالگرد فعالیت این کانون مردم نهاد و دستمریزاد به دست اندرکاران، توفیق روزافزون شان را از خداوند متعال مسئلت می نماییم. در پایان توجه خوانندگان ارجمند را به چکامه زیر جلب می کنم :
    " زندگی دنیای قشنگی از ریاضیات است؛ پس خوبی ها را باهم جمع کنیم ، غم ها را کم کنیم ، شادی ها را ضرب کنیم ، دردها را تقسیم کنیم ، نفرت ها را زیر رادیکال ببریم ، دوستی ها و محبت ها را به توان برسانیم. فراموش نکنیم که زندگی انتگرال لحظه هاست؛ اگر لحظه لحظه زندگی ما با ایمان و عشق و امید سپری شود، مجموعه آن ها نشاط آور است و حتماً زندگی زیبا خواهد بود. "

اين مطلب تاکنون 8364 بار مشاهده شده است.
مطالب مرتبط با دکتر ابراهیم جعفری

سایت آخاله روی موج سوم آلوین تافلر
ستایش نور در تاریکی شب
چنین گفت اقبال؛ اندیشه ها و آموزه ها
در سایه کوه، باید از دشت گذشت - به مناسبت #روزجهانیکوهستان
نمایش مستند دیارکهن پیش درآمد گردشگری مجازی گلپایگان
تاریخ شفاهی آموزش و پرورش گلپایگان
روز خبرنگار و سایت "آخاله"
سفره ایرانی ؛ فرهنگ گردشگری- به بهانه برگزاری جشنواره کباب و لبنیات گلپایگان
آکادمی موازی در گلپایگان - به مناسبت سالگرد تأسیس خانه ریاضیات
دهه هشتادی ها و فضای مجازی
حفاظت از زنبورها ؛ ضامن امنیت غذایی جهان
روابط عمومی الکترونیک ؛ ظرفیتی کارآمد برای مشارکت جویی مخاطبان
ایجاد فضای صلح و تفاهم با رسانه های گفت و گو محور
کنکاشی در منظره نگاری استاد محمد کرمی
به بقای روزنامه‌ها امیدوارم
دکتر مرتضی فرهادی در قاب خاطره ها
پیوند سنت ومدرنیته دراقامتگاه های بوم گردی روستایی
حال زمین خوب نیست! (3)
"کاشت پیاز با روش GAP در گلپایگان-گامی بلند به سوی کشاورزی ارگانیک
یک قدم مانده تا رویا . روایتی دیگر از جام جهانی 2018
فوتبال بوی زندگی می دهد
استاد علی اکبر جعفری سرمایه ای نمادین در گلپایگان
این پنجره ، این خاطره ها را نفروشید
انجمن ادبی فانوس گلپایگان باشگاه گفت وگوی شاعران
جای خالی صدای گلپایگان در نمایشگاه مطبوعات
طبیبان دوّار
پروفسور مریم میرزاخانی اسطوره یا الگو؟
هنر هفتم در گلپایگان - استقبال از افتتاح سینما بهاران
لزوم رویکرد اجتماعی و فرهنگی به مدیریت شهری
حال زمین خوب نیست (2) - نکوداشت مهندس حسین عبیری گلپایگانی
چشم انداز پیشرفت گلپایگان از نگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی
طبیعت گلپایگان گنجینه گیاهان دارویی
نقش کتابخانه آیت الله محمدی در توسعه فرهنگی گلپایگان
پیرایه های ناسازگار با فرهنگ عاشورا
حاج صادق آهنگران ،حلقه ای میان عقل و عشق در دوران دفاع مقدس
یادکردی از محمد حسنین هیکل
هزار راه نرفته " نگاهی نو به ادای نذر در جامعه امروز "
طنز و تحولات اجتماعی
فردا برای خواندن دیر است
راز درخشندگی نوروز در جهان
نوسازی دبیرستان امام خمینی "ره" یا بازسازی هویت فرهنگی؟
حال زمین خوب نیست (1)
آموزش ابتدایی و توسعه
با چشم کتاب بخوانیم نه با گوش!‏
مشابهت های اخلاقی نلسون ماندلا و دکتر معتمدنژاد
دغدغه رو به پایان یونسکو ،به مناسبت نمایشگاه مطبوعات
حدیث عشق در جهاد سازندگی (2)
دیپلماسی ایرانی از زیر درخت سیب در نوفل لوشاتو تا بالکن هتل کوبورگ وین
یاد یاران -بدرقه بانوی با فضیلت و پرهیزکار - شادروان فخرالسادات سیدین (توکل)
حدیث عشق در جهاد سازندگی (1)
فرصت طلایی مشارکت های مردمی در توسعه پایدار گلپایگان
میراث ماندگار استاد احمد جهانبخشی
ارتباطات مشارکتی ،چشم اندازی نو به مطالعات بومی در ارتباطات توسعه
بازتاب مطالب سایت آخاله در مطبوعات
گردشگری و کاهش فاصله فرهنگی
تیکن کجا؟ کاخ الیزه کجا؟
سهم سایت آخاله در بهداشت روانی همشهریان
تحقیقات مشارکتی حلقه گمشده توسعه علمی در ایران
تجدید عهد با دکتر معتمدنژاد
رسانه ؛ حافظ حرمت جامعه مدنی
"مطبوعات محلی" بستری برای شکوفایی استعدادهای بومی
با قاسمعلی فراست در میان "نخل های بی سر" (به اهتمام دکتر ابراهیم جعفری )
تونل های غزه سرای عشق و امید
عبور از جام بیستم ،فراتر از اشک ها و لبخندها
با فوتبال دوستان گلپایگانی از خندق هفده تن تا استادیوم های برزیل
ردپای «سرمایه اجتماعی» و «حکمرانی خوب» در مدیریت شهری گلپایگان
آسیب شناسی تعامل روابط عمومی ها و رسانه ها
معلمی و هنر تسهیل‌گری
نوروز زاینده سرمایه اجتماعی است
گلپایگان و توسعه پایدار
انقلاب کاست و حاج ابراهیم صحت
آخاله پاتوق همشهریان
آیین چراغ خاموشی نیست



نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |