آخرین به روز آوری سایت سه شنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۳

قلعه های تاریخی گلپایگان - قلعه گوگد



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



بررسی داروهای مصرفی در آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی


پوشاک (برند)


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.


خانه ها و کوچه باغ های دیدنی حسن حافظ











سیمای فرزانگان- استاد مرتضی شهیدی روایتگر عرفان و ادب فارسی
استاد مرتضی شهیدی در دانشسرای مقدماتیِ گلپایگان تحصیل کرده و با رتبه ی دوم ، این دوره ی دوساله را سپری نمودند.
مطابق قانون دانشسراها واجدین رتبه های اول و دوم می توانستند پس از دریافت دیپلم کامل ، در کنکور ورودیِ دانشگاه شرکت کنند و در صورت پذیرش برای دوره ی کارشناسی به تحصیلات خود ادامه دهند. در دبیرستان دارالفنون آقای شهیدی ششم ادبی و دکتر عمیدی ششم ریاضی خواندند...

رُشدیه و مدارس جدید
میرزا_حسن_رشدیه یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که توانست با ترویج آموزش نوین، تحول بزرگی در نظام آموزشی کشور پدید آورَد .
رشدیه، نشر و توسعه فرهنگ را باعث بیداری و آگاهی مردم می‌دانست . آن روزهایی که مردم از نام #مدرسه نفرت و واهمه داشتند، وی از هیچ‌گونه توهینی نهراسید و شالوده‌های فرهنگ و بیداری مردم را در ایران زمین بنیان گذاشت و با احداث مدارس نوین در ایران ، مهم‌ترین تحولات فرهنگی را در کشور به وجود آورد. این اندیشمند فرهیخته که #علم و #فن را از اساسی‌ترین نیازهای مردم قلمداد می کرد , از هیچ کوششی در مسیر دستیابی به این مهم فروگذاری نکرد.

نگاهی به تاریخ؛ از طاعون و وبا تا کرونا
سال 1284 هجری قمری یک وبای همه‌گیر باعث مرگ بسیاری از ایرانیان شد و در اصفهان نیز جمعیت زیادی به دلیل این بیماری از دنیا رفتند. در تاریخ، قحطی و بیماری دو مقولۀ لازم و ملزوم بوده‌اند که پدید آمدن هر یک موجب زایش دیگری می‌شده، گفت: وقتی شهری را محاصره می‌کردند قحطی می‌شد و سپس بیماری‌های همه‌گیر شیوع پیدا می‌کرد. در سال 1307 و 1309، نمونه‌هایی از این قحطی و بیماری را در اصفهان داشته‌ایم و بزرگ‌ترین قحطی و بیماری ثبت‌شده که کل ایران با آن درگیر بود، در سال 1298 هجری شمسی رخ داد.
خشک‌سالی، مسائل جنگ جهانی اول، هرج‌ومرج و نبود اقتدار حکومت مرکزی موجب شد که ایران در سال 1298 با اتفاق هولناکی روبرو شود؛ اتفاقی که گاه از آن به هولوکاست ایرانیان نیز یاد می‌کنند و در فیلم یتیم‌خانه ایران می‌توان بازنمایی آن را دید.

چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای مقابله با کرونا
زمان اولین گزارش بیماری کروناویروس در ووهان چین، با سرعت در سایر کشورهای دیگر نیز این ویروس گسترش یافته است. هنگامی که چین مقابله خود را با ویروس شروع کرد، به بخش فناوری توانمند خود و به ویژه هوش مصنوعی و علم‌داده تاکید و از آنها در این بیماری بهره گرفت. برای یک بیماری همه‌‌گیر جهانی مانند کووید 19، فناوری، هوش مصنوعی و علم داده برای کمک به جوامع ضروری است. چگونه چین از هوش مصنوعی و داده‌های عظیم (Big Data) برای مقابله با کرونا استفاده می‌کند؟ مقامات در چین نظارت را افزایش داده و ابزارهای جدید هوش مصنوعی را برای مقابله با همه‌گیری مرگبار به کار می‌گیرند.

گذری بر آداب و آیینهای نوروز در دستجرده گلپایگان
سیف الله احمدی متولد 1307 دستجرده گلپایگان یکی از محققان فرهنگ مردم
دستجرده است که با شروع برنامة فرهنگ مردم رادیو در این زمینه همکاری وسیع ،
عمیق و پردامنة خود را با مرحوم انجوی شیرازی شروع کرد و از آن زمان تا
آخرین روزهای زندگی پربارشان با دفتر فرهنگ مردم رادیو ارتباط داشت و آنچه
از آداب و آیی ن ها ، باورها و ادبیات شفاهی مردم دستجرده با استفاده از اطلاع ات
مردم جمع آوری م ی کرد، برای استفاده در برنامة فرهنگ مردم، می فرستاد که در
گنجینة فرهنگ مردم رادیو بخش مهمی از اسناد را نوشته های ایشان تشکیل
می دهد.

دبیرستان گوگد و روایت عشق - استاد علی اکبر جعفری
روز های آغازین بهار 1340 خورشیدی شروع شده بود. روزها پاورچین پاورچین جلو می رفتند و ما به امتحانات نهائی سال دوم دانشسرای مقدماتی در گلپایگان نزدیک می شدیم. می بایست تا یکی دو ماه دیگر از این محیط خاطره انگیز و دوستانی که دو سال در کنار هم بودیم ، خداحافظی می کردیم.
سر انجام خرداد فرا رسید و امتحانات پایانی برگزار شد.

همه ی فارغ التحصیلان که از شهرستان های گوناگون بودند ، برای تعیین محل خدمت معلمی به اداره های فرهنگ ( آموزش و پرورش ) زادگاه خویش مراجعه کردند

شعله ی امید.
امید مفهومی است که وقتی حس می‌کنیم زندگی چیزی نگران‌کننده است، به آن پناه‌ می‌بریم. کمک می‌کند محکم باشیم و برای زندگی تلاش کنیم. امید همان حسی است که وقتی در رابطه‌ی عاطفی خوبی هستیم به ما اجازه‌ می‌دهد به آینده‌ی رابطه نگاه کرده و برای آن برنامه ریزی کنیم. و به خودمان می گوئیم «تلاش کن» موفق خواهی شد

سیمای فرزانگان- زنده یاد آقای حسن موسوی معلم عشق و معرفت - استاد جعفری
سال 1338 خورشیدی در دانشسرای مقدماتی گلپایگان تحصیل می کردم درس زمین شناسی ما با آقای موسوی بود ایشان با چهره ای بشّاش ، متین و مهربان و لباسی مرتب وارد کلاس شدند
پس از گفتگوئی حاکی از محبت ، تدریس را شروع کردند
این اولین برخورد و آشنائیِ من با استادی فرزانه بود که زندگانی اش بدون تظاهر ، سراسر درس محبت و انسانیت بود
در زمان مدیریت ایشان در دبیرستان فردوسی گلپایگان که تا انقلاب ادامه داشت با خصلت های انسانیِ این معلم شریف بیشتر آشنا شدم : برای اینکه من بتوانم در کلاس های دانشکده علوم دانشگاه تهران حضور یابم ایشان و جناب آقای مرتضی شهیدی ریاست دبیرستان پهلوی برنامه ی تدریسم را به گونه ای تنظیم می کردند که بتوانم به بعضی از کلاس های دانشگاه برسم و ضمناّ وقفه ای در کار تدریسم ایجاد نشود

فاطمه‌ی زهرا، نمونه‌ی انسان تمام
در کانون خانواده ای که علی، شوی است و پدر. و فاطمه، همسر و زن خانه و مادر؛ قانون جاری و کرداری «ایثار» در هر گوشه و کنارش حکمفرماست. تمام واژه ها در این خانه حیات دارند و با معنی و با سمت و سوی حساب شده، پویا و دینامیک اند. مردگی و بی تحرّکی و سرگردان و هر روز به رنگی درآمدن و بت سازی و بت گری و خود را باب طبع زمان و شرایط و فضای موجود و منافع، رنگ کردن و ... در این مجموعه وجود ندارد. در این خانه همه چیزش با شعور است و منطق و جهت دار. هیچ چیز بی حساب و منطق و بیرون از آرمان های حاکم بر خانه نمی باشد

جوجه اردک زشت
داستان عجیب جوجه اردکی که اصلا اردک نبود .
گاهی فکر می کنم که داستان همه ی ما شبیه آن جوجه اردک زشت است و درون هرکدام از ما قوی زیبای منحصر به فردی است که در تقابل با جامعه ای خشن فردیتش را از دست می دهد و قاطی اردک ها به فراموشی سپرده می شود.
او بارها و بارها زمین می خورد، له می شود و تحقیر می شود و مردم او را با انگشت نشان می دهند و ریشخندش می کنند .
آنها از او انتظار دارند که شکل اردکی باشد که نیست

سیمای فرزانگان (13) - استاد پروفسور دکتر محمد حسن خالصی
قبل از سال 1333 تعداد متخصصان گوش و گلو و بینی در ایران از بیست نفر تجاوز نمی‌کرد در ایران دو بخش تخصصی برای این رشته بیشتر نبود که هر دو در تهران یکی در بیمارستان امیر اعلم و دیگری در بیمارستان فارابی فعالیت داشت. از راه اندازی دانشکده‌های پزشکی در شهرستانها مثل تبریز و شیراز چندسالی بیش نمی‌گذشت. دانشگاه ملی هم تازه افتتاح شده بود ولی هیچ‌یک از این سه دانشگاه فارغ‌التحصیل متخصص در رشته گوش و گلو و بینی نداشتند....

سیمای فرزانگان12- ( زنده یاد استاد عبدالحسین مصحفی )
استاد «عبدالحسین مصحفی» در اسفندماه سال ١٣٠٣ در شهر کرمان، در خانه‌ای از محله مسجد گنج به دنیا آمد. در کودکی خواندن قرآن را آموخت و پس از پایان تحصیلات سیکل اول متوسطه در سال ١٣٢٠ در مدرسه ملی شهاب کرمان به معلمی گمارده شد. ایشان چندسالی را به تناوب یا به معلمی در آن مدرسه یا به شغل صحافی و کتاب‌فروشی گذراند و در سال ١٣٢٧ امتحانات نهایی پنجم متوسطه را با موفقیت گذراند و با وجود تکفل خانواده، داوطلب خدمت نظام وظیفه شد، در ضمن خدمت سربازی، درس‌های سال ششم ریاضی را با پشتکار و جدیت نزد خود آموخت و در سال ١٣٣٠ موفق به دریافت دیپلم ریاضی شد. از همان سال در امتحانات ورودی رشته ریاضی دانشکده علوم دانشگاه تهران و در رشته دبیری دانشسرای عالی ایران پذیرفته شد و در سال ١٣٣٣ گواهی‌نامه لیسانس خود را از این موسسه عالی دریافت کرد و برای خدمت دبیری رهسپار یزد شد. در سال ١٣٣٧ در یزد ازدواج کرد، ....

سیمای فرزانگان 11 - استاد دکتر مظاهر مصفا
مظاهر مصفا یکی از قصیده‌سرایان شاخص ایرانی بعد از ملک‌الشعرا بهار است. وی در کشورهای افغانستان و هند و دیگر کشورهای فارسی‌زبان نیز دارای شهرت است. قصیدهٔ «هیچِ» او یکی از شعرهای اوست که دکتر غلامحسین یوسفی در کتاب چشمهٔ روشن به بررسی آن پرداخته و پروفسور صلاح الصاوی (شاعر و سخن‌سنج مصری) در کتاب العدمیّة فی شعر آن را ترجمه، نقد و بررسی کرده‌است.

سیمای فرزانگان(10) - پروفسور فضل الله رضا
پروفسور رضا طی سالهای 1346 تا 1348 رییس دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران و از سال48 تا 53 سفیر ایران در یونسکو و سالهای 53 تا 57 سفیر ایران در کانادا بودند . ایشان همچنین رییس افتخاری کنفرانس مهندسی برق ایران ,استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رییس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی ، رییس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال مؤسسات علمی و ادبی فراوانی بوده اند.

سیمای فرزانگان (8) - دکتر محمد ابراهیم صافی
اسفند ماه سال 1331 خورشیدی بود و نوروز آرام آرام فرا می رسید. خانواده ها در اندیشه ی تهیه ی لباس نو برای فرزندانشان بودند من در کلاس چهارم ابتدائی تحصیل می کردم.
با مادرم برای تهیه ی پارچه به سمت تیمچه در بازار گلپایگان رفتیم.
در مقابل تیمچه , دکان پارچه فروشی کوچکی وجود داشت که در آنجا یکی از شریف ترین انسان ها به کار بزازی اشتغال داشت
ایشان کسی نبود جز مرحوم " میرزا علی صافی " که به ایمان و اخلاق نیک و درستکاری شهره ی خاص و عام بود

یادی از دکتر غلامحسین مصاحب . به مناسبت هفته ی جهانی ریاضیات
دکتر غلامحسین مصاحب (1289- 1358) پدر فرهنگ‌نامه ‌نویسی نوین ایران و استاد بزرگ ریاضی بود. وی علاوه بر ریاضیات، زبان‌های عربی و فرانسوی و انگلیسی را نیز در حد عالی فرا گرفت و به زبان‌های روسی و آلمانی هم در حد استفاده از منابع آشنایی داشت. دکتر مصاحب از جمله کسانی بود که به تاریخ فلسفه و یاد‌دادن اندیشه اکتفا نمی‌کرد، او با عمل خویش نشان می‌داد که در برابر اراده انسانی، مُحال نیز، سر تسلیم فرود می‌آورد.

" پائیز " بهار عارفان عاشق
ماهِ مهر فرا رسید و بهار تعلیم و تربیت آغاز شد
اکنون شکوفه های لبخند کودکان، یکی یکی گل می دهند..
مِهر، ماه مهربانی مهتاب است؛ ماه میزبانی نیمکت های عاشق درس و مدرسه، ماه شکوفایی نیلوفران در ترنّم باران های عاشقانه ی پاییز.
مهر، ماهِ دانش , فضیلت , اخلاق و توانمند سازی است..
در ماهِ مهر کودکانِ مشتاق ، به درس های معلمینی که " چگونه زیستن و عشق ورزیدن. " را به آنان می آموزند، گوش جان می سپارند

پرواز.
با خانواده بعد از 16 سال دوری به ایران رفته بودم، یک روز که با اتومبیل برادرم بودم، در یکی از خیابان‌های شلوغ تهران پسری 14 - ١5 ساله اجازه گرفت تا شیشۀ ماشین را تمیز کند ... به او اجازه دادم و اتفاقأ کارش هم خیلی تمیز بود، یک 20 دلاری به او دادم با حیرت گفت شما از آمریکا آمدید ؟ گفتم بله، بعد گفت امکان دارد از شما چند سوال دربارۀ دانشگاه‌های امریکا بپرسم ، به همین خاطر هم پولی از شما بابت تمیز کردن شیشه نمی‌خواهم
رفتار مودبانه‌اش تحت تاثیرم قرار داده بود ..

شاد بودن هنر است
دخترکوچکی هر روز پیاده به مدرسه می‌رفت و بر می‌گشت. آن روز صبح هوا سرد و آسمان ابری بود، او پیاده به سوی مدرسه راه افتاد.
بعد از ظهر که به خانه بر می گشت، ‌هوا رو به وخامت گذاشت و طوفان و رعد و برق شدیدی درگرفت.
مادر کودک که نگران شده بود مبادا دخترش در راه بازگشت از طوفان بترسد یا اینکه رعد و برق بلایی بر سر او بیاورد، , با شنیدن صدای رعد و دیدن برقی که آسمان را مانند خنجری درید، با عجله به طرف مدرسه دخترش حرکت کرد.

بازهم: علی، امیر مؤمنان
در این نوشته ی کوتاه قصد ندارم تا مطلب را بسط داده، به انواع روایات و نقل های پیرامون واقعه ی بس بزرگ غدیر بپردازم. از سویی موضوع غدیر – غدیر خُمّ – از جمله «حقایق ثابته » ای است که هر گونه ستیزه گری بیانی و استدلالی را از سوی هر کس و با هر آبشخور فکری، اعتقادی و پای بند به هر مسلک و مذهب باشد؛ از بس روشن است، همه و همه را واپس می زند. زیرا واقعه ی غدیر « اظهرُ منَ الشَمس » است و اُمّت اسلامی – اهل سنّت و تشیّع – بر صحّت آن اجماع دارند. و « حدیث غدیر » به جایگاهی از درستی و تواتر و قوّت سند رسیده که هرگز نیازمند اِثبات اِثبات کننده و پذیرش تأیید کننده نمی باشد.


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |