آخرین به روز آوری سایت جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳

گلها و سبزیجات بهاری در ارتفاعات گلپایگان -موسیر ، لاله ، مرزنجوش ، شوید



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد...



دارو درمانی دربیماری های التهابی آرتریت روماتویید و نقرس


پوشاک (برند)


یادی از گلپایگان - استاد سعیدی


ویدئوی مناره سلجوقی گلپایگان

مناره سلجوقی گلپایگان که از آن به عنوان بلندترین مناره آجری نام می برند ، گویی امتداد پیشینه کهن این خطه را برابر دیدگان هر هنر دوستی آشکار می کند این بنا که به عنوان بلندترین مناره آجری سلجوقی قرن پنجم هجری قمری ایران از آن یاد شده با قدمتی حدود 900 سال همچنان در برابر عوامل طبیعی زلزله، باد، باران، سرما و گرما سرفراز برجای مانده است.


خانه ها و کوچه باغ های دیدنی حسن حافظ


مسجد تاریخی حاج ملاعلی

شبستان تاریخی مسجد حاج ملاعلی با معماری زیبا در مرکز شهر گلپایگان در خیابان مسجد جامع واقع است این بنای ارزشمند با قدمت 200 ساله هم اکنون قابل استفاده و بازدید دوستداران میراث فرهنگی می باشد











آب‌گرفتگی کوچه‌ها هنگام بارندگی معضل محله های گلپایگان است

زیرسازی نامناسب معابر شهری و وجود چاله‌ها و آبگیرهای متعدد در سطح شهر گلپایگان موجب شده است، شهروندان در فصول بارندگی با مشکلات زیادی مواجه باشند. ارائه راهکارهایی از سوی مدیریت شهری به منظور حل این معضل در راستای تامین رفاه و آسایش ساکنان شهر ضرورت دارد. به گزارش خبرنگار ایمنا، مشکلات مربوط به آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها از معضلاتی است که این روزها مدیریت شهری با آن دست به گریبان است و علاوه بر تأثیر منفی بر جلوه بصری شهر، معضلاتی همچون جمع شدن آب در زمان بارش باران، ایجاد دست‌انداز برای خودروها، زمین خوردن سالخوردگان، کودکان و دانش‌آموزان را به دنبال دارد و موجب نارضایتی اهالی ساکن در بعضی محلات شهر می‌شود. ساکنان شهر گلپایگان نیز همانند سایر شهرهای ایران از این معضل رنج می‌برند. حقوق شهروندان زیر سایه آسفالت فرسوده و چاله‌ها در سطح شهرها گم شده است. این مسئله یکی از اساسی‌ترین اشکالات وارده بر مدیریت شهری است و انتظار می‌رود متولیان امر به شکل جدی و با اتخاذ برنامه‌هایی اصولی به دنبال رفع آن باشند. جاده‌های پینه‌بسته، چاله‌های کوچه‌ها و کنده‌کاری‌ها مدت‌ها است به تصویری ثابت در ذهن شهروندان ساکن در بعضی از محله‌های شهر تبدیل شده است، اما هیچکس برای تغییر این وضعیت نامطلوب اقدام اصولی انجام نمی‌دهد، البته دور از انصاف است که در این خصوص تنها شهرداری را مقصر بدانیم، چراکه سایر دستگاه‌های خدماتی نظیر آب، برق و گاز نیز باید هنگام حفاری به تعهدات خود پایبند باشند و محل‌های کنده‌کاری شده را به شکل مناسب و اصولی پر کنند. بدون شک شهروندان قدردان تلاش‌های مدیریت شهری و متولیان امر هستند و هر از گاهی مسئولان شهری اقدام به ترمیم و بازسازی بعضی از این حفره‌ها می‌کنند، اما تعداد این چاله‌ها با میزان ترمیم‌هایی که انجام می‌شود قابل قیاس نیست و آسفالت خیابان‌ها در بعضی از مناطق شهر به طور کلی نابود شده است. چاله‌های ایجاد شده باید در سریع‌ترین زمان ممکن ترمیم شود، چرا که جمع شدن رواناب‌ها، وسعت و عمق چاله‌ها هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و علاوه بر زشت کردن چهره خیابان‌ها و معابر، برای رانندگان و شهروندان نیز دردسرساز است. از آسفالت کوچه‌های فرعی خبری نیست محمد احمدی یکی از شهروندان ساکن در کوچه شهید فرجی گلستان دو فرعی اول، می‌گوید: سال‌ها است که در این کوچه ساکن هستیم، اما خبری از آسفالت نیست و در فصل تابستان و زمستان برای تردد در سطح شهر مشکل داریم. وی می‌افزاید: با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان بارش نزولات آسمانی موجب ایجاد گل و لای و آب‌گرفتگی معابر می‌شود و تردد را برای ساکنان به‌خصوص دانش‌آموزان دشوار می‌کند، فرزندان ما با وجود این معضل مجبور به رفتن به مدرسه هستند. خدمات‌دهی در سطح شهر عادلانه باشد محسن نوری دیگر شهروند ساکن در کوچه شهید فرجی گلستان دو تاکید می‌کند: این کوچه‌ها در نزدیکی خیابان اصلی نیست و توجهی به اجرای آسفالت در آن‌ها نمی‌شود در صورتی که جمعیتی زیادی در این محله ساکن هستند و لازم است خدمات به صورت عادلانه توزیع شود. وی ادامه می‌دهد: لازم است شورای اسلامی شهر و شهرداری بازدیدی از این محلات داشته باشد تا در جریان وضعیت آب‌گرفتگی کوچه‌ها قرار بگیرند و برای اجرای آسفالت در این محلات برنامه‌ریزی کنند. آب‌گرفتگی کوچه‌ها هنگام بارندگی معضل محله جاده قدیم اصفهان است یاسر یاوری یکی دیگر از شهروندان گلپایگانی که در کوچه شش جاده قدیم اصفهان ساکن است ضمن انتقاد از مشکل آب‌گرفتگی معابر هنگام بارش باران، خاطرنشان می‌کند: با وجود تغییر جاده اصلی اصفهان از این خیابان، تاکنون توجهی به اجرای آسفالت در این منطقه نشده است. شورای دوره ششم شهر در بازدید از این منطقه قول ساماندهی محله جاده قدیم اصفهان را داد تا زمینه برای الحاق این محله به محدوده شهری گلپایگان فراهم شود. وی تصریح می‌کند: لازم است ترمیم چاله‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود، زیرا با جمع شدن رواناب‌ها، وسعت و عمق چاله‌ها بیشتر و بیشتر و تردد دانش‌آموزان و رانندگان دردسرساز می‌شود. ناهمواری‌ها در گذرها و معابر / ‏شن‌ریزی انجام می‌شود پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان در این خصوص می‌گوید: در معابر جدیدی که شکل گرفته است، پس از ارائه درخواست کتبی از سوی ساکنان محل به شهرداری و بررسی و تأیید توسط کارشناسان شهرداری، اجرای آسفالت محدوده در نوبت کاری قرار می‌گیرد. وی می‌افزاید: حفاری‌های تاسیساتی و دوباره کاری در اجرای آسفالت موجب ایجاد ناهمواری در سطح معابر و کوچه‌های شهر شده است و به منظور رفاه حال شهروندان باید نسبت به شن‌ریزی چنین کوچه‌هایی اقدام می‌شود. شهردار گلپایگان خاطرنشان می‌کند: با درخواست شهروندان برای اجرای آسفالت در سطح شهر و در ادامه پروژه نهضت آسفالت، طی سه ماه گذشته بیش از 11 هزار و 500 مترمربع زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت در بلوار آیت‌الله محمدی و خیابان شهید احمدی اجرا شده است. شکرزاده ادامه می‌دهد: عملیات لکه‌گیری آسفالت معابر و کوچه‌های سطح شهر با مساحتی بالغ بر 20 هزار مترمربع در نقاط مختلف اجرا شده و پروژه آسفالت معابر از طرح‌های مهم شهرداری است. وی تاکید می‌کند: عملیات آسفالت معابر شهر گلپایگان با آغاز فصل مناسب برای آسفالت‌ریزی، مجدد از سر گرفته خواهد شد و تمام درخواست‌های شهروندان پس از بررسی در دستور کار اداره فنی و عمرانی شهرداری قرار خواهد گرفت. آسفالت کوچه‌ها منوط به خودیاری شهروندان است سیدحسن علوی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان در این خصوص می‌گوید: محله جاده قدیم اصفهان خارج از حریم شهر گلپایگان است که به زودی در طرح تفصیلی از حریم شهر جدا و به محدوده شهر گلپایگان اضافه خواهد شد. وی تاکید می‌کند: با توجه به قیمت سرسام‌آور قیر، اجرای آسفالت کوچه‌های شهر در توان بودجه عمرانی شهرداری نیست؛ لذا آسفالت کوچه‌های شهر گلپایگان با خودیاری ساکنان محله‌ها انجام می‌شود. رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان تصریح می‌کند: شهروندان می‌توانند برای آسفالت کوچه محل سکونت خود درخواست کتبی به واحد فنی و عمرانی شهرداری تحویل دهند تا کارشناسان برای محاسبه سهم شهروندان در اجرای آسفالت، برآورد قیمت داشته باشند، پس از پرداخت سهم شهروندان شهرداری نسبت به اجرای پروژه آسفالت اقدام می‌کند. علوی اضافه می‌کند: در محدوده شهر گلپایگان کوچه خاکی وجود ندارد و بیشتر معابر نیازمند روکش آسفالت، ترمیم و لکه‌گیری است؛ بیشتر معابر خاکی در محدوده مسکن مهر، منطقه الوند و محلات تازه تأسیس شهر قرار دارد. اجرای آبراهه‌ها در سطح معابر لازم است / توجه به شیب‌بندی در زمان اجرای طرح آسفالت فرزاد مؤمنی، کارشناس ارشد شهرسازی در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از عوامل جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر علاوه بر پخش صحیح آسفالت توجه به شیب‌بندی زمین است، زیرا قیر استفاده شده در آسفالت منجر به نفوذناپذیری آب در خاک می‌شود؛ بنابراین باید آبراهه‌ها جهت جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی ایجاد شود. وی می‌افزاید: لازم است شهرداری به عنوان مجری طرح قبل از اجرای آسفالت، شیب‌بندی طولی کوچه‌ها یا خیابان‌ها را انجام دهد؛ بعضی مکان‌ها باید خاک‌برداری و سپس شیب اجرایی شود. این کارشناس شهرسازی اضافه می‌کند: در شیب عرضی بیشتر از مصالحی استفاده می‌شود که جهت شیب را به سمت آبراهه‌ها هدایت کنند؛ آبراهه‌ها به هدایت آب‌های سطحی کمک می‌کند و باید به نحوی طراحی شود که نفوذناپذیر باشد. مؤمنی تاکید می‌کند: لازم است از بتن و سیمان برای طراحی آبراهه‌ها استفاده شود تا آب به صورت اصولی در مخازن زیرزمینی جمع‌آوری شود؛ لذا در مرحله نخست باید شیب زمین را اصلاح کنیم. وی می‌گوید: در بعضی معابر به دلیل زیرساخت نامناسب در زمان اجرای آسفالت، خاک کوبیده نمی‌شود و به مرور زمان منجر به شکسته شدن آسفالت می‌شود، در نتیجه آب‌های سطحی مسیر اصلی خود را از دست می‌دهد و به سمت دیگری هدایت می‌شود، در این راستا لازم است شهرداری نظارت سخت‌گیرانه‌ای بر زیرسازی معابر داشته باشد. مؤمنی ادامه می‌دهد: در صورت بی‌توجهی نسبت به اجرای زیرساخت با وجود صرف هزینه‌های زیاد، آسفالت معبر به درستی انجام نمی‌شود؛ بنابراین طرح باید به صورت دقیق و با نظارت مستقل انجام شود. وی خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از عوامل آب‌گرفتگی نبود منهول جداگانه از منهول فاضلاب است، باید برای آب‌های سطحی به صورت جداگانه منهول (چاه‌های جذبی) ایجاد کنیم، اگر به هر دلیلی منهول در سطح معابر نباشد امکان آب‌گرفتگی زیاد است. این کارشناس شهرسازی می‌افزاید: در مکان‌هایی از شهرهای بزرگ که پل هوایی یا زیرگذر در آنجا احداث می‌شود، چاه جذبی باید کف پایین‌ترین نقطه زیرگذر ایجاد شود تا مشکل آب‌گرفتگی پیش نیاید. مؤمنی با بیان اینکه بعضی شهرداری‌ها منهول آب سطحی را با آب فاضلاب همزمان ایجاد می‌کنند که منجر به متصاعد شدن بوی فاضلاب در زمان بارندگی و آلودگی محیط می‌شود، تصریح می‌کند: گرفتگی فاضلاب منجر به بستن شدن و گرفتگی چاه، پس زدگی فاضلاب و جمع شدن آب‌های سطحی می‌شود. وی می‌گوید: به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی در کشورهای پیشرفته به جای هدایت آب‌های سطحی در سطح معابر و خیابان‌ها از مصالحی از جنس

اين مطلب تاکنون 72 بار ديده شده است.

نام و نام خانوادگي:
پست الکترونيک:
سايت يا وبلاگ:
متن پيام:
تصوير امنيتي:



آخاله در قبال تبلیغات هیچ مسئولیتی ندارد.


آب و هوا

پیام های کلی سایت

تماس با ما


كلیه حقوق برای پدید آورندگان 
.:: آخاله ::. محفوظ است. | طرح و اجرا : توحید نیكنامی   | به روز رسانی محتوایی : محمود نیكنامی  
 | .Copyright © 2003-2012 Akhale.ir. All Rights Reserved
|
 | Powered By Tohid Niknami | E-Mail :
Akhale . com @ gmail . com |