ديروز خبر غمناك حمله به باغ گياهشناسي نوشهر حال همه دوستداران محيط زيست را گرفت. باغي كه به گواه آناني كه مي­دانند دومين باغ از نظر وسعت و قدمت و اولين از نظر وجود گونه ­هاي منحصربفرد هيركاني در كشور است. روزگاري تمامي مناطق پست خزر رويشگاه جنگلهاي پست خزري بوده است كه هم اكنون تنها لكه هايي از ان در مناطق حفاظت شده مانند اين باغ قابل مشاهده بود.اين باغ در ورودي شهر نوشهر قرار داشته و يكي از ميراثهاي با ارزش منابع طبيعي كشور از نظر آموزشي و پژوهشي است.

به گزارش خبرگزاري سبز پرس اين تخريب كه از صبح روز شنبه ابتدا در قسمت جنوبي باغ اتفاق افتاده امروز دوشنبه به مناطق شمالي باغ نيز رسيده است و با حمايت مستقیم گارد سازمان كشتيراني انجام شده است.سازماني كه اين فضا را براي حمل قراضه آهنهاي انتقال شده از كشورهاي شمالي مانند روسيه مي­خواهد.

محدوده مورد تعرض در زون جنگلی جلگه­ای شمال ایران واقع شده است که در قسمتهايي از آن باقیمانده ­های جنگلی توسکا مستقر است. اين رويشگاه داراي غالبیت عنصر اگزینو – هیرکانی توسکای قشلاقی (Alnus glutinosa ssp.barbata) است كه تنها محدوده ­هاي كوچكي از آن در ناحيه پست خزري باغ گياهشناسي نوشهر در استان مازندران بجا مانده و مابقي آن يا ازبين رفته و يا تنها بقايايي از آن باقيمانده است.

قابل ذكر است براساس بررسیهای گياه شناسي، در این جنگلها ، حدود 209 گونه گياهي(آرایه) که از میان آنها 25 گونه آن بومزاد انحصاری ناحیه هیرکانی هستند زيست مي­كنند . در حقيقت 25 گونه گياهي بومزاد در زيراشكوب اين جنگلها وجود دارد كه تنها در اين قسمت از جهان ميروند و نظير آن در هيچ جاي ديگر وجود ندارند اين علاوه بر آن گونه هايي است كه در آربراتوم ايستگاه موجود است. شايد روزي يكي از اين گونه ها به درد درمان نشدني صدها كودك سرطاني يا كهنسالان آلزايمري مفيد واقع شود.

در هيچ كجاي جهان مسئولان اجرايي اينگونه با محيط زيست و منابع طبيعي خود كه بستر رشد و توسعه است رفتار نمي كنند. روي سخنم با مسئولان اين تخريب است آقايان بازنگري و تأمل خردمندانه و همه‌سونگرانه در شيوه‌ي مديريت در مقابله با دشواري‌هاي بوجود آمده ، يهترين راهكار حل موضوع است. هرچند كه اين روزها مقامات مديريتي ؛ تن به نظرات كارشناسانه بدنه خود نمي­دهند چه برسد به وزارتخانه ديگر و سازمان ديگري. اگر دقت شود يافتن راهي از ميان حاشيه كناري براي بندرگاه درجه چند نوشهر با تعامل شدني بود ولي بعضيها خواستند نامشان در سياهه متجاوزان به محيط زيست كشور راه بيابد كه يافت.

حال واقعا باید به احترام آخرین نفس‌های قدیمی‌ترین باغ اکولوژی ایران در نوشهر یک دقیقه سکوت کنیم